Gå til innhold

Ble nektet på bussen fordi hun bar burka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hentet fra VG:

 

Ble nektet på bussen fordi hun bar burka

 

Det fins ingen regler om at passasjerene må vise ansiktet for å identifisere seg på bussene i Malmö, understreker busselskapet Arriva.

 

- Dette er helt uakseptabelt. Alle får reise med bussen, sier en talsmann for Arriva, Daniel Stjernfeldt.

8478556[/snapback]

 

 

Har de ikke en form for månedkort med id bak på i malmø ?

Lenke til kommentar
Tja, folk er vel redd for terror og sånn da, og det er ganske enkelt å gjemme litt av hvert bak en burka (tror jeg), men jeg synes det er å overreagere.

8478586[/snapback]

Riktignok er det kvinner også som blir selvmordsbombere, men:

1) De er frihetskjempere som sprenger seg i okkuperte og herjede land, i all hovedsak. Dersom de finner på noe i vesten, går de mot folksomme mål i london og new york.

2) Du har vel sett Bowling For Columbine, hvor mange våpen en zagger klarte å putte i buksa si? hvor stor plass må et belte sprengstoff nødvendigvis ta?

 

De som er i stand til å tenke så langt, er ikke redde fordi faren er stor for sprengstoff, men fordi det er muslimer. Fordi de føler ubehag av nærværet av en muslim.

 

edit: Fordi de *ser ut* som muslimer, må nevnes.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg også politianmeldelse er drøyt. Politianmeldelse er vel ikke vanlig reaksjon om man av feilaktige grunner nekter noen å komme ombord på bussen?

Rasisme/diskriminering er straffbart.

 

Men hvis det hadde vært en regel at man måtte kunne identifiseres (månedkort i Norge anyone?) så hadde jeg kanskje skjønt det, men hun burde vel sluppet på alikevel i mine øyne. (det sjefen ikke vet av regelbrudd har han ikke vondt av)

8478978[/snapback]

Man trenger ikke kort for å reise med buss. Den identifikasjonen skal bare forsikre om at du er den rettmessige eieren av kortet.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Er hun tvunget til det da?

8479481[/snapback]

Hvis hun ikke har noe reelt valg og føler hun må bruke burka fodri det forventes av henne, så er sansynligheten stor for at hun ikke ville innrømme det offentlig.

8479539[/snapback]

Er det familien som har presset dama til å politianmelde og snakke om det i media også da? Dama er kanskje egentlig bare glad for at hun ikke fikk gå med burka og ser fram til en opprivende debatt som skal føre til hennes frihet under lovmessig tvang?

 

Problemet med diskusjonen var at opprinnelsesytreren ikke så ut til å KLARE å godta at kvinner under *noen* omstendigheter kunne VILLE bruke burka.

 

Selvsagt er det umulig for oss å vite alt, men det er like liten grunn til å tvile som til å tro henne i dette tilfellet.

 

Kverulanter.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at hun ikke har noe reelt valg?

8479553[/snapback]

Fordi det er svært uvanlig at kvinner bærer burka der kvinner har fått mer frihet. Det tyder på at de som bærer burka ikke velger det selv, men bruker det fordi det er forventet av dem.

Det er også i utgangspunktet bare en liten del av befolkningen vår som ér muslimer. De strengeste fundamentalistiske familiene ønsker kanskje ikke å leve i et så liberalt land som vårt, så det kan holde dem tilbake. Det er altså ikke dermed sagt at de få som bruker burka i norge gjør det pga. tvang, bare fordi de er så få...

Lenke til kommentar
Formålet er vanligvis ikke å rane i en burka. Jeg kan ha på meg en maske og si at jeg skal på karneval.

 

En burka er som en bunad.

8480046[/snapback]

En bunad har i det minste litt dekor, en burka er bare en hel masse stoff lagt slik at det dekker mest mulig.

8480077[/snapback]

En burka har også ofte dekor, og de kommer i mange ulike farger.

Lenke til kommentar

Eget valg eller tvang til sides, behovet for at folk skal kunne legitimere seg om helt nødvendig bør ikke tilsidesettes om forholdene ikke ligger til rette for det. Ikke at jeg sier at noen har foreslått det, men om en kvinne ferdes alene, og om f.eks en mannlig politimann ber henne om å legitimere seg, samt vise ansiktet for å verifisere, kan det jo oppstå problemer. Fordi islamske lover for dem sier at en kvinne ikke har lov til å vise seg fram for menn utenfor familien. (Ikke alle muslimer praktiserer islam slik selvfølgelig, bare de som velger det).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Formålet er vanligvis ikke å rane i en burka. Jeg kan ha på meg en maske og si at jeg skal på karneval.

 

En burka er som en bunad.

8480046[/snapback]

En bunad har i det minste litt dekor, en burka er bare en hel masse stoff lagt slik at det dekker mest mulig.

8480077[/snapback]

En burka har også ofte dekor, og de kommer i mange ulike farger.

8486792[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Om burka er påbud, sunna (anbefaling fra profeten) eller tradisjon er omdiskutert. Dersom det er tradisjon, reiser det spørsmål om denne tradisjonen er akseptabel eller uakseptabel innenfor islam. De fleste muslimer ser på bruken av burka som en akseptabel tradisjon innenfor islam.

 

Innenfor islam er det en fatwa som sier at det er lov å la armer og ansikt være ikke-tildekket.

 

Innenfor islam er det også en fatwa som sier at det er forbud for menn å se ansiktet og armene på kvinner, selv om kvinner får lov til la være å tildekke armer og ansikt. Det er også viktig at kvinner ikke skal lett gjenkjennes av andre folk når de er ute.

 

Et argumentet for burka blir da at den skal gjøre det umulig for menn å se kvinner i ansiktet og gjøre det mye vanskeligere å gjenkjenne kvinner. Kvinnene må derfor bære burka for å unngå å vekke begjær hos menn.

 

Men et argument mot burka er da siden religionens fetva sier at kvinner får lov til å la ansikt og armer være ikke-tildekket, blir burka sett som en slags bid'at (en forandret lov eller praktisering i islam, som er mot dens opprinnelse, er forbudt i islam), og dermed ikke lov.

 

Burka er utbredt i flere land, blant annet i Afghanistan. Burka fordømmes blant annet i Europa som kvinneundertrykkende. Også i den islamske verden blir bruk av burka fordømt av noen, mens andre ser på dette som et påbud i islam. De fleste i den islamske verden tar en nøytral holdning; de fordømmer ikke bruken av burka, men de mener heller ikke at burka er et påbud.

 

og å sammenligne burka med bunad er helt uforståelig at noen kan gjøre. sier litt om den personens viten.

 

Hvis hun sier det så vil jeg tro det.

8479414[/snapback]

Muslimske kvinner MÅ bære burka.

8486943[/snapback]

 

 

 

Det er feil, Kvinner med radiakal muslimsk familie må bære burka.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Skal de integreres i samfunnet så får de jaggu meg kle seg vanlig og heller bruke burka der det er vanlig...Kan ikke se noe negativt i og innføre forbud mot og bruke burka heller....Støtter busssjåføren 100%.... :thumbup:

8482904[/snapback]

 

 

Integrering? det du prater om er assimilisering.

Lenke til kommentar
Rasisme/diskriminering er straffbart.

Burka har ikke noe med rase å gjøre.

 

Diskriminering er ikke straffbart, men promoteres stort av staten, og vi diskriminerer andre daglig.

8490098[/snapback]

 

semantikk.

 

Om man vil kalle det diksriminering av etnisitet, rase, religion så syns jeg det kan godt falle under definisjonen rasisme.

 

Men for ordens skyld la oss da spesifiserer det under islamofobia.

 

Diskriminering paragrafen dekker alle eksempler uansett.

 

 

Og hvis man skal så nekte offentlige tjenester på basis av hva du syns om andre så bør man få ræve si satt på plass.

 

Hadde selv en venn som ble nesten nekte en busstur fordi busssjoføren trodde han var en nynazist.

Lenke til kommentar

Og det er veldig få islamske lærde som mener at niqab er nødvendig.

og det er faktisk noen som mener at Hijab er unødvendig.

 

 

De som bruker Niqab/burka har heller ikke noe problem å vise ansiktet når man må indentifisere seg i offentlige anliggende.

Endret av Deus101
Lenke til kommentar
Formålet er vanligvis ikke å rane i en burka. Jeg kan ha på meg en maske og si at jeg skal på karneval.

 

En burka er som en bunad.

8480046[/snapback]

Burka er et religiøst symbol/plagg, bunad er et helt vanlig plagg som ikke har noen som helst religiøs mening.

Ingen myndige mennesker blir tvunget til å bære bunad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...