ArmenMinAU Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 En burka er ikke et religiøst plagg heller. Det er et kulturelt plagg, akkurat som en bunad. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Meningen er å dekke mest mulig? Og hva kan grunnen til det være, mon tro? Er man så stygg at man ikke vil vise fram seg selv? Eller er kvinnen "mindre verdt" og man må derfor dekke henne til? Eller skal vi nordmenn ikke bli så jævli kåte ( ) av å se på burka-damene at de må dekke seg til? Jeg bare spør. Endret 26. april 2007 av dimiles Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Det er det som er meningen!Burka er ikke noen nasjonaldrakt... 8480088[/snapback] Jeg vet det, du vet det, alle vet det untatt ArmenMinAU. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 En burka er ikke et religiøst plagg heller. Det er et kulturelt plagg, akkurat som en bunad. 8480111[/snapback] Hvordan det? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 I norden må de ikke identifisere seg, hvordan trodde du ellers at en av London bomberne greide å flykte til Pakistan iført søsterens burka og med hennes pass? 8479659[/snapback] Ja, ikke sant. Så når noen sier at vi skal akseptere dette uten spørsmål, bør man tenke seg om hvilke konsekvenser det vil få for samfunnet. At mennesker kan gå tildekket rundt, uten fare for å bli oppdaget. Hvilke muligheter for kriminelle... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 En burka er ikke et religiøst plagg heller. Det er et kulturelt plagg, akkurat som en bunad. 8480111[/snapback] Man dekker ikke ansiktet med en bunad. Meningen men denne debatten er vel om man skal tillate plagg som dekker ansiktet og dermed gjor en identifisering umulig. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 So what om man ikke dekker til ansiktet med en bunad? Hva har det med saken å gjøre i det hele tatt? Er det et bedre kulturelt plagg om man ikke dekker til ansiktet? Der identifisering trengs må man selvsagt vise ansikt. Ellers skal det gå rimelig greit. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Der identifisering trengs må man selvsagt vise ansikt. Ellers skal det gå rimelig greit. 8480554[/snapback] Men de har ikke lov til å vise ansiktet sitt til hvem som helst. Det må f.eks være en kvinne tilstede som kan se. Hva skjer hvis det ikke er mulig? Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 En burka er som en bunad. 8480046[/snapback] Eeh nei, en bunadskledd stabburskjerring fra Tynset ser ikke ut som spøkelseskladden. Hun forlanger heller ikke full anonymitet i en id-sjekk. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Der identifisering trengs må man selvsagt vise ansikt. Ellers skal det gå rimelig greit. 8480554[/snapback] Men de har ikke lov til å vise ansiktet sitt til hvem som helst. Det må f.eks være en kvinne tilstede som kan se. Hva skjer hvis det ikke er mulig? 8480616[/snapback] Ingen mann untatt ektemannen har lov til å se. Kvinne går det helt greit med! Men litt OT: Har ikke en kvinne som bærer på en burka frihet itl å gjøre det, uten å få innblandinger. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 So what om man ikke dekker til ansiktet med en bunad? Hva har det med saken å gjøre i det hele tatt? Er det et bedre kulturelt plagg om man ikke dekker til ansiktet? Der identifisering trengs må man selvsagt vise ansikt. Ellers skal det gå rimelig greit. 8480554[/snapback] Nå skal det jo sies at det er svært mange situasjoner i hverdagslivet hvor identifisering trengs. Og hvis ikke behovet for identifisering er absolutt er det, rett og slett, provoserende ovenfor resten av befolkningen å gå 100% dekket til. Hva vil de oppnå? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Hva får deg til å tro at hun ikke har noe reelt valg? 8479553[/snapback] Når det gjelder hvorvidt det er et valg eller ikke å gi i burka; jeg kan uten videre finne på å sprade rundt i kun mannetanga på skolen, men ville aldri gjort det ettersom jeg ikke hadde satt pris på det sosiale stigmaet det hadde gitt meg. (Denne sammenlikningen er selvfølgelig satt på spissen. ) Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 De må gjerne sprade rundt i heldekkende burka for min del og det kan være deres eget valg så mye de bare vil. Men med forbehold om at de skal måtte identifisere seg ved forespørsel, vi kan ikke ha det slik at vi ikke kan se ansiktene til folk. Det er slik vi vet hvem som er hvem, ikke sant? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg er trøtt så jeg sier bare; burka er rett og slett helt latterlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Å bære burka er mitt eget valg8478556[/snapback] Jada. 8478918[/snapback] Hvorfor benekter dere dette? 8479387[/snapback] Hvorfor tror du at hun har et reelt valg? 8479403[/snapback] Hvis hun sier det så vil jeg tro det. 8479414[/snapback] Burka er alt annet en frivillig. med hjernevasking siden fødsel så tror mange at det å bruke burka gjør de helt frivillig. Hvem har lyst til å bruke en svart ninja drakt. det er tåpelig å påstå noe annet. se for deg burka i 40Celsius. I det mest vestlige muslimske landet(Tyrkia) er burka ulovlig. Fordi det er radikalt muslimsk og trakkaserende. Og Burka burde også forbys i Norge, etter min mening. Faktisk hele EU. Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hvis de absolutt vil sprade rundt og se ut som en dårlig kopi av Spøkelsekladden, så hversågod... Men det blir ett problem når de skal identifisere seg, som på forrige side poengterte så flott med "passet fra Iran" ^^ Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Vel, burka har jo en positiv side også, man får ihvertfall ikke lyst til å voldta de som bruker den... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150532 * 28 prosent mener en kvinne som kler seg sexy er helt eller delvis ansvarlig for det seksuelle overgrepet. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Om de fjerner sløret og lar ansiktet være utildekket, må de gjerne gå i burka for min del... Det er lov å praktisere både egen kultur og egen relegion i de fleste vestlige land, så lenge man holder seg innenfor de gjeldende lover og sosiale normer for det aktuelle landet. I vesten møtes vi ærlig, ansikt til ansikt, og å kreve å til en hver tid være maskert er en provokasjon. Dessuten så er den heltildekkede burkaen i praksis et instrument og en hersketeknikk for å kue kvinnen, og burde forbys på lik linje med omskjæring av kvinner. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Skal de integreres i samfunnet så får de jaggu meg kle seg vanlig og heller bruke burka der det er vanlig...Kan ikke se noe negativt i og innføre forbud mot og bruke burka heller....Støtter busssjåføren 100%.... Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 En burka er som en bunad.8480046[/snapback] Fantastisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå