Gå til innhold

Ble nektet på bussen fordi hun bar burka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bussjåføren gjorde feil var å kreve at kvinnen viste ansikt når reglene til busselskapet ikke tilsa det. Det er jo ganske latterlige regler, da kan en jo bare låne kortet til en kompis, ta på seg burka og spare penger.

 

Generelt ville det være helt greit å nekte folk med burka å entre en buss.

Lenke til kommentar

Det bussjåføren gjorde feil var å kreve at kvinnen viste ansikt når reglene til busselskapet ikke tilsa at det var nødvendig. Det er jo ganske latterlige regler, da kan en jo bare låne kortet til en kompis, ta på seg burka/kostyme og spare penger.

 

Generelt ville det være helt greit å nekte folk med burka å entre en buss.

 

Er hun tvunget til det da?

Vel hun nektet jo å ta av seg burkaen. Tvunget av seg selv kanskje? Selvtvang? Fanatisme?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Hvis en dame bærer burka av egen fri vilje eller på grunn av egen religiøs overbevisning er det helt ok for meg, selv om jeg må innrømme at jeg mener det er drøyt.

 

Det er ikke undertrykkelse før kvinnene blir tvunget til å bære burka av sine menn eller foreldre, noe jeg mener er feil og som studier av koranen viser er feil. Det står ikke noe direkte om at kvinner må bære burka, men det er tolket slik for århundrer siden og det henger fortsatt igjen. Islam må moderniseres slik som andre religioner "har klart".

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at hun ikke har noe reelt valg?

8479553[/snapback]

Fordi det er svært uvanlig at kvinner bærer burka der kvinner har fått mer frihet. Det tyder på at de som bærer burka ikke velger det selv, men bruker det fordi det er forventet av dem.

 

Vi vet jo bl.a fra Norge at muslimske jenter som ikke bærer skaut kan bli plaget pga. det.

 

Helst synes jeg du generaliserer hele kulturen rundt dette.

8479553[/snapback]

Hvilken kultur er det du snakker om her?

Lenke til kommentar
Vel hun nektet jo å ta av seg burkaen. Tvunget av seg selv kanskje? Selvtvang? Fanatisme?

8479560[/snapback]

"Ta av deg genseren før du går på bussen!"

 

Folk må vel kunne gå slik de selv vil. Dersom hun betaler kontant ser jeg ingen grunn til å ikke gå på bussen.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
I dette tilfellet trengte hun jo ikke identifisere seg.  Hva skjer i de tilfeller der man må identifisere seg da?  Såvidt meg bekjent kan de jo ikke løfte sløret for hvem som helst.  Skal man bare la dem passere, ta sjansen på at de faktisk er den de sier de er, og la det bli med det?  :hmm:

8479579[/snapback]

 

I norden må de ikke identifisere seg, hvordan trodde du ellers at en av London bomberne greide å flykte til Pakistan iført søsterens burka og med hennes pass? :hmm:

Lenke til kommentar
Vel hun nektet jo å ta av seg burkaen. Tvunget av seg selv kanskje? Selvtvang? Fanatisme?

8479560[/snapback]

"Ta av deg genseren før du går på bussen!"

 

Folk må vel kunne gå slik de selv vil. Dersom hun betaler kontant ser jeg ingen grunn til å ikke gå på bussen.

8479647[/snapback]

Det var ikke dette temaet jeg siterte, men ok.

 

Vi vet vel ikke om hun betalte kontant eller ikke.

Lenke til kommentar
Hvis en dame bærer burka av egen fri vilje eller på grunn av egen religiøs overbevisning er det helt ok for meg, selv om jeg må innrømme at jeg mener det er drøyt.

 

Det er ikke undertrykkelse før kvinnene blir tvunget til å bære burka av sine menn eller foreldre, noe jeg mener er feil og som studier av koranen viser er feil. Det står ikke noe direkte om at kvinner må bære burka, men det er tolket slik for århundrer siden og det henger fortsatt igjen. Islam må moderniseres slik som andre religioner "har klart".

8479567[/snapback]

 

Og hva om jeg av egen fri vilje velger å bære finlandshette over alt jeg går?

 

Hva koranen sier om bruk av burka skal jeg ikke uttale meg om, jeg er ingen koranekspert, men mange kvinner tvinges til å bære burka og det er kvinneundertrykkning uansett om det støttes av koranen eller ikke.

Lenke til kommentar

For å sette det på spissen:

 

Hvis jeg starter en religion, kaller finlandshetten et religiøst plagg, og bruker den dag ut og dag inn. Hvordan tror du reaksjonene blir?

 

 

(jada, teit innlegg osv., men prøv å se to sider av saken. Det er ikke akkurat som om hun ville ta av seg "plagget" for å identifisere seg, for deretter å ta det på igjen)

Lenke til kommentar
Formålet er vanligvis ikke å rane i en burka. Jeg kan ha på meg en maske og si at jeg skal på karneval.

 

En burka er som en bunad.

8480046[/snapback]

En bunad har i det minste litt dekor, en burka er bare en hel masse stoff lagt slik at det dekker mest mulig.

8480077[/snapback]

 

 

Det er det som er meningen!

Burka er ikke noen nasjonaldrakt...

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...