Gå til innhold

Ble nektet på bussen fordi hun bar burka


Anbefalte innlegg

Hentet fra VG:

 

Ble nektet på bussen fordi hun bar burka

 

En kvinne i Malmö ble onsdag nektet adgang på en av bussene i byen fordi hun bar burka.

 

Bussjåføren mente at kvinnens heldekkende drakt gjorde det umulig å identifisere henne, og truet med politianmeldelse dersom hun ikke gikk av bussen igjen, skriver avisen Metro.

 

Da kvinnen nektet ga bussjåføren til slutt etter. Under bussturen ble hun imidlertid utsatt for hån og sinte blikk fra sjåføren.

 

- Jeg har aldri behøvd å identifisere meg på en buss tidligere. Å bære burka er mitt eget valg og gjør meg ikke mer truende enn andre, sier kvinnen til Metro.

 

Bussjåføren er nå politianmeldt og tatt ut av tjeneste i påvente av at hendelsen granskes.

 

Det fins ingen regler om at passasjerene må vise ansiktet for å identifisere seg på bussene i Malmö, understreker busselskapet Arriva.

 

- Dette er helt uakseptabelt. Alle får reise med bussen, sier en talsmann for Arriva, Daniel Stjernfeldt.

 

Dette er jo bare patetisk. Å nektet en kvinne adgang på bussen bare fordi hun bar en burka. Hva har skjedd med friheten?

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes du skal prøve å ta bussen iført finlandshette, blir en bra sammenligning.

8478688[/snapback]

:)

 

Nå har vel også Malmö vært gjenstand for ganske store konflikter mellom innvandrere og innfødte. Så man må se busssjåførens oppførsel også i den sammenhengen.

 

Personlig synes jeg også politianmeldelse er drøyt. Politianmeldelse er vel ikke vanlig reaksjon om man av feilaktige grunner nekter noen å komme ombord på bussen?

 

En skikkelig strekk og kanskje en liten 'ferie' for å roe seg ned og tenke over ting hadde vært mer passende.

Lenke til kommentar

 

 

Der så misbruker en Islam. Dette er jo forbudt i religionen.

8478674[/snapback]

 

Hva så? Det forandrer jo ingenting, burkaen er faktisk en bedre forkledning en de tradisjonelle "bankraner" kostymene, fordi folk ikke reagerer på den.

 

Påbud om burka er kvinneundertrykking, og har ingen plass i det moderne samfunn!

Lenke til kommentar
Det fins ingen regler om at passasjerene må vise ansiktet for å identifisere seg på bussene i Malmö, understreker busselskapet Arriva.

Hvis det er slik så er det jo selvfølgelig helt uakseptabelt av busssjåføren og drive på sånn.

 

Men hvis det hadde vært en regel at man måtte kunne identifiseres (månedkort i Norge anyone?) så hadde jeg kanskje skjønt det, men hun burde vel sluppet på alikevel i mine øyne. (det sjefen ikke vet av regelbrudd har han ikke vondt av)

Lenke til kommentar
Å bære burka er mitt eget valg

8478556[/snapback]

 

Jada. :nei:

8478918[/snapback]

Hvorfor benekter dere dette?

8479387[/snapback]

Hvorfor tror du at hun har et reelt valg?

8479403[/snapback]

Hvis hun sier det så vil jeg tro det.

8479414[/snapback]

Så hvis noen er tvunget til å si at de ikke er tvunget, så tror du på dem?

Lenke til kommentar

Det er nok ganske frivillig å bære burka, men det tilhører kulturen. Så for de som ikke har en kultur hvor det er vanlig at kvinner bærer et spessielt stykke klede vil det virke som tvang. Men for de som er oppvokst med en slik kultur vil det virke som om det er en norm man følger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...