Gå til innhold

Installere Ubuntu på en ekstern disk

Anbefalte innlegg

Heisan, tenkte å leke meg litt med linux på en ekstern disk. Altså en usb disk ;)

Hvordan ville dere gått fra for å gjøre dette? Tenkte å la den interne disken stå i, mens jeg prøver å boote opp fra usb disken. For så å legge inn Ubuntu. Disken er nettopp formatert til FAT32.

Dette er ikke helt gjennomtenkt, så om noen har noe kjapt og lurt å komme med så be my guest :)

Edit: Om noen vil hjelpe meg over MSN etterhvert som jeg er stuck så hadde jeg satt utrolig stor pris på det :) Send meg en pm så sender jeg over adressen min :)

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux vil ikke funke med fat32. Det kan leses og skrives til fra linux men er fortsatt ett lukket filsystem fra microsoft. Det vanligste filsystemet i linux er ext3. Det finnes også en god del andre som jfs, xfs, reiserfs. Har aldri installert noen linux distro på ekstern disk, men det skal gå fint det tror jeg. Sikkert noen andre her som har gjordt det. Kan jo tilogmed installeres på minnepenn. :)

Edit : Det følger som regel med partisjonerings verktøy på live cd'er. På ubuntu live cd'en ligger det under system > administrasjon > gnome partition editor (gparted)

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

Ja det var akkurat det jeg fant ut nå :) Men kan jeg endre dette når jeg booter opp Ubuntu? Disken er tom så den kan jeg formatere til hva som helst liksom..

edit: Edit: Om noen vil hjelpe meg over MSN etterhvert som jeg er stuck så hadde jeg satt utrolig stor pris på det :) Send meg en pm så sender jeg over adressen min!

edit: Ubuntu finner ikke den eksterne disken :( Noen tips til hvorfor?

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar

aldri hørt om Dmesg kommandoen, hehe, men nå skal dere høre:

Prøvde å gjøre det samme på den andre laptopen min, da gikk det som smurt. Nå er jeg online med linux for første gang, hehe. Skal prøve å sette over disken på den andre laptopen for å se om den booter opp...

Takk for hjelpen til nå, dere har nok ikke hørt det siste fra meg :)

Lenke til kommentar

Problem: Når jeg nå skrur på maskinen (den jeg først la inn ubuntu på) så får jeg nå opp "Grub loading, please wait.... Error 21" når jeg ikke har i eksterndisken. Jeg kommer mao aldri så langt som å få valgt å starte opp XP. Satser på noen har tips til meg? :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått meg noe særlig på grub. koden har blitt litt rotete etterhvert. Derfor begynte de på grub 2 fra scratch. Venter heller på den å setter meg inn i det da. Tror den skal bli ihvertfall nærmere stable iløpet av året. Det er litt uvant fra windows miljøet å ha tilgang på programmer fra et såpass tidlig stadie. Men det er jo en av grunnene til stabiliteten til linux programmer når de når stable, at de har hatt veldig mange testere for å rapportere bugs.Finnes så å si alltid noen der ute som er smartere på ett område. (Dette synes jeg ihvertfall er en av de sterkeste kortene til åpen kildekode) :)

Her er en link til grub error list : http://www.uruk.org/orig-grub/errors.html

Håper noen kan hjelpe deg med dette problemet i morgen. Kanskje vært lurt å lagt inn spørsmålet på http://www.ubuntuforums.org også. :)

Lenke til kommentar
Problem: Når jeg nå skrur på maskinen (den jeg først la inn ubuntu på) så får jeg nå opp "Grub loading, please wait.... Error 21" når jeg ikke har i eksterndisken. Jeg kommer mao aldri så langt som å få valgt å starte opp XP. Satser på noen har tips til meg? :)

8481922[/snapback]

Error 21 er at den ikke finner disk - din eksterne! :cry: Det var jo litt kjælkete... Skal se om jeg kan finne noe for å hjelpe deg.

S

Edit: Tror dette skyldes at GRUB er lagt inn i din MBR. Når maskinen din booter, ser den etter info filene den trenger for å laste Linux. Disse finnes på den eksterne disken som jo ikke er der.

For at dette skal virke, bør nok MBR på PCen din bare peke mot Windows. Du kan legge GRUB på den eksterne disken og så velge boot-rekkefølge i BIOS til å være (f.eks) Floppy - CD - USB - HDD (eller hva som helst, så lenge USB er før HDD). Da vil maskinen din boote den eksterne disken så lenge den står i og gå til den interne HDD når den ikke er i.

Iflg Novel gjennoppretter du MBR slik:

Boot from the Windows XP CD and press R during the setup to start the recovery console. Select your Windows XP installation from the list and enter the administrator password. At the input prompt, enter the command FIXMBR and confirm with y when asked to do so. Then reboot the computer with exit.

Så må du mekke litt i config-fila til GRUB for Ubuntu-installasjonen din. Når du legger GRUB på den eksterne disken, så husk at den blir hd0 og den interne hd1 (omvent av hva man kanskje skulle tro). Mulig at den setter det opp slik når du legger inn GRUB.

Ang GRUB, så er jeg ikke helt sikker på hvordan du gjør det. Prøvde noen varianter i Virtualbox (virtuell PC - supert på min laptop her i Canada). Hvis jeg booter fra LiveCD'en, kan jeg gå inn å redigere /boot/grub/menu.lst i mitt installerte system. Tror du skal kunne boote hvis du kommenterer ut alt om Windows og så passer på at det er hd0,0 som er valgt.

Du kan installere GRUB på USB-disken din med "grub-install hd0" fra Live CDen, men sjekk dette litt før du prøver. (Du kan jo ta en titt på de første postene her)

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...