Gå til innhold

raptor 10k rpm vs 7200 rpm [LØST]


Anbefalte innlegg

Hei, jeg tipper på at flaskehalsen i systemet mitt nå er harddiskene og lurer derfor på å kjøpe nye/ekstra.

Det jeg lurer på er;

Hvor mye mer ytelse for jeg av:

 

2x7200 rpm 8mb cache 250 GB i raid 0

raptor 74 GB 10k rpm 16 mb cache

2x raptor 74 GB 10k rpm 16 mb cache i raid 0

 

enn bare en vanlig 16 mb 7200 rpm 250 GB disk?

 

Kom gjerne med links til benchmark resultater. Poenget blir vel, er det verdt det?

 

Bendik Dahle -

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har ingen benchmark resultater eller lignende og vise til, heller ingen anbefaling om hvorvidt dette vil øke ytelsen på systemet ditt, men:

 

Jeg vil gjøre oppmerksom på at raptor diskene er noen bråkebøtter ut av en annen verden. De spraker og jaller noe helt grusomt! Hvis du ikke er var for støy er det vel greit - tenkte uansett det var på sin plass med en liten oppmerksomhetgjøring ang. dette :)

Lenke til kommentar
Så, ingen som kan bevise, eller fortelle at en raptor eller to er endel bedre enn en vanlig disk?

 

Trenger svar fort:)

 

Takker for svar Anathema, tror støyen skal gå greit:)

8488832[/snapback]

 

Raptor er tingen om du er opptatt av ytelse, og har litt ekstra penger :)

 

Om du rusler over til tomshardware saa har de et harddisk chart hvor de sammenligner ytelsen av alle verdens disker. Paa listen finner du raptor disker og massevis av 16mb 7200rpm disker. Bare aa sammeligne hele natten. Bottom line er at raptor er betydelig raskere i de fleste sammenhenger, men det koster mer per gb lagringsplass :p

Lenke til kommentar
Hva med å vente litt til SSD kommer til det norske markedet? Du vil få en mye mer responsiv maskin ved å gå over til SSD som OS/Applikasjon -disk ;)

8495595[/snapback]

 

Naar tror du det kommer rimelige OS disker som er SSD (ca 8-10gb store)? Hva med OS og applikasjons/spill disk (60gb+)? Som koster ~2000? Dvs omtrent det dobbelte av en 74gb, 16mb raptor.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Spessielt til Largie for benchmark resultaer:)

 

Jeg har nå 2x250 GB 7200 rpm 16/8 mb disker. Og siden disse gir bedre resultater i raid 0 enn 1 raptor velger jeg å beholde disse. 2500 kr for 2xraptor er ikke verdt den lille ytelseforskjellen for meg.

 

Tenkte på SSD disker, men de er ekstremt dyre og er vel minst 1 år til de for en OK pris.

Lenke til kommentar
Det er jo helt klart at raptoren er en annen verden. Knuser all motstand. Det viser jo den testen der også. Den kan ikke akkurat forsvares prismessig..

8496939[/snapback]

 

Det stemmer, men sånn er det med det meste vi har i verden: "Du får hva du betaler for".

 

Jeg har ikke leitet enda, men en test med Raptor VS SAS disker på samme kontroller ville vært enda mer interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...