Gå til innhold

Sette opp Postfix i Arch Linux?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Skal sette opp en server nede i kjellern som skal kjøre Arch Linux. Servern skal kjøre Apache og en game/master server som jeg utvikler selv samt postgresql og postfix for mail...

Spørsmålet mitt gjelder Postfix ettersom jeg aldri har satt opp en mail server før. Er det mulig for meg å sette opp Postfix slik at jeg kan sende mail ut til internett med POP3 og er dette vanskelig? Evt. linker til hvordan dette gjøres hadde vært fint!

(note: arch linux sine howto'er viser kun hvordan postfix settes opp i et lokalt nettverk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja har det... og dette var vel det som holdt meg unna:

"The goal of this how to is to setup postfix for virtual mailbox delivery only. There will be no delivery to user accounts on the box (/etc/passwd). Further, access will only be available via a web mail frontend (squirrelmail), no direct pop3 or imap access will be granted."

pluss at den bruker mysql når min server har postgresql installert... jeg trenger pop3 tilgang og at den bruker postgresql isteden...

Men skal det være noe problem for postfix å sende mail til andre brukere over internett? Det er vel ikke slikt at jeg må sende mailen videre til en annen smtp server eller noe slikt? er blitt veldig forvirra med de tutorialsene jeg har sett i det siste :S

Lenke til kommentar

Å sette opp Postfix er veldig lett. Eneste du må stille inn er hvem Postfix skal relaye (videresende) e-post fra. Min Postfix relayer kun fra localnettet (192.168.1.*), din skal sikkert det samme. Bare ikke gjør den tilgjengelig for alle, da blir den spam-hovedkvarter innen minutter. Og din ISP kommer til å avstenge deg.

Å sende fra en SMTP-server med dynamisk IP-adresse spiller ingen rolle. Å motta derimot, er vanskelig. Når IP-adressen endrer seg hele tiden, så vet man jo aldri om den man har er rett. Men jeg tror det finnes noen løsninger. Gjør et google-søk.

Lenke til kommentar

å motta er ikke noe problem, jeg har alt en pop3 server som tar seg av dette og er ikke noe jeg trenger lokalt... Derimot har jeg en game server som gjerne skulle sende mail til sine brukere og for noen dager siden sluttet plutselig min standard SMTP server å fungere, så fant ut at jeg skulle sette opp min egen...

Så hva bør jeg endre i postfix/main.cf for å få til denne relayinga du snakker om? Takk for hjelpen btw :)

Lenke til kommentar

Jeg har endret mynetworks-parameteren til det under. Det kan godt hende den default har en fornuftig innstilling (jeg husker ikke), slik at du ikke trenger å konfigurere noe, bare installere og starte tjenesten.

mynetworks = 127.0.0.0/8, 192.168.1.0/28

Lenke til kommentar

ok... Vel jeg får tilgang til serveren og sendt mailen til serveren... Men det ser ikke ut til at postfix får sendt mailen videre til andre SMTP servere... (jeg har i dette tilfellet sendt en mail til meg selv)

Noen idèr?

Lenke til kommentar

Postfix prøver ikke å koble seg til pop3-server. Den forsøker å koble seg til SMTP-serveren for ibit.no. pop har ingenting med dette å gjøre.

For å hva SMTP-server til ibit.no er, så kan du utføre denne kommandoen i bash: dig ibit.no MX Jeg vedder en femmer på at den resolver til mail.ibit.no

Postfixen din fungerer altså greit, feilen ligger i ibit.no sin MX (mail exchange), dvs SMTP-server. Forsøk å sende til en annen e-postadresse, det går sikkert bedre.

Lenke til kommentar

jepp du har rett, den binder seg til mail.ibit.no... Som burde stemme, for når jeg tenker over saken så trur jeg ikke ibit.no har smtp server, som er grunnen til at jeg setter opp min egen :) Takk for hjelpa!

EDIT: Ser ikke ut til at det gikk så bra likevel... sendte til hotmail konto denne gangen men får fortsatt timeout beskjeder...

May  3 00:31:31 Skin postfix/smtp[7445]: connect to mx4.hotmail.com[65.54.245.104]: Connection timed out (port 25)
May  3 00:32:01 Skin postfix/smtp[7445]: connect to mx2.hotmail.com[65.54.244.40]: Connection timed out (port 25)
May  3 00:32:31 Skin postfix/smtp[7445]: connect to mx1.hotmail.com[65.54.244.8]: Connection timed out (port 25)
May  3 00:33:01 Skin postfix/smtp[7445]: connect to mx4.hotmail.com[65.54.244.232]: Connection timed out (port 25)
May  3 00:33:31 Skin postfix/smtp[7445]: connect to mx1.hotmail.com[65.54.244.136]: Connection timed out (port 25)
May  3 00:33:31 Skin postfix/smtp[7445]: 76DF4606E8DB: to=<[email protected]>, relay=none, delay=151, delays=0.06/0.01/151/0, dsn=4.4.1, status=deferred (connect to mx1.hotmail.com[65.54.244.136]: Connection timed out)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Det høres ut som et nettverksproblem. Nettverkstilkoblingen timer ut. Det har i så fall ikke noe med Postfix å gjøre.

Prøv på serveren: telnet mx1.hotmail.com 25

Hvis du får timeout på den også (inkl mx2,3,4), så er det garantert et nettverksproblem. Kan være firewall, NAT, ISP har sperret el.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...