Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Arbeidsfordeling i gruppearbeid

Anbefalte innlegg

Vi har gruppearbeid på skolen nå, et prosjekt som teller 70 % av karakteren vår i faget.

Vi er en gruppe på tre, og vi kom godt i gang da prosjektet startet i begynnelsen av februar. Vi fordelte arbeidsoppgaver og alle hadde gjort disse uken etter. Så, for seks uker siden, fordelte vi nye og litt større emner å skrive om, siden påsken kom i mellom samt to uker vi ikke skulle være på skolen, og dermed ikke ville treffes. Dette skulle egentlig være ferdig før påskeferien, så det eneste som gjensto var grafisk utforming, korrektur og å skrive ut.

To av oss var ferdige i tide, mens hun tredje "ikke hadde hatt tid". Så kom vi tilbake på skolen etter påske + to uker, og de siste emnene var fortsatt ikke skrevet om, for da var det "glemt". Vi ga henne en sjanse til, og da ble det presentert et emne, som var gjort helt feil, og det andre var ikke gjort. Vi gjorde et av to emner sammen på skolen (selv om den "glemske" ikke bidro med noe, bare sjekket mail, og kom med noe tull av og til), og det siste skulle tredjemann gjøre på nytt, siden det var misforstått. Dette ble forklart veldig høflig, og med tips om hvor stoff kunne finnes. Det ble ikke gjort.

Tålmodigheten begynte å ta slutt, så vi to ba om et møte med læreren og forklarte situasjonen. Han sa at vi skulle be henne gjøre det siste til dagen etter, og hvis det ikke ble gjort skulle vi ta kontakt med ham igjen. Vi sendte en hyggelig sms og ba om at det siste skulle bli gjort til dagen etter. Vi skulle også møtes til 1. time, for å rette feilene (vi to hadde sittet igjen på skolen og lest korrektur), men det "kunne" ikke den siste (selv om vi begynte til 2. time). Så vi satt der i går, to av oss, og rettet opp feil, ordnet på oppsettet og klargjorde alt, nå er det bare et emne som mangler.

Vi snakket med hun siste i går om at vi synes dette er dårlig gjort, at alt er veldig skjevt fordelt og at vi synes det er urettferdig dersom alle får samme karakter. Vi sa dette på en veldig hyggelig og rolig måte, og sa flere ganger at vi ikke rotter oss sammen mot henne, men at det er sånn vi ser det. Hun siste tok til tårene og sa at hun har hatt personlige problemer i det siste, men hun ville ikke snakke om det. To minutter etterpå så var det det at det var for vanskelig. Men dersom hun bare hadde sett på det, og sagt det for 6 uker siden at det er for vanskelig for henne, hadde vi kunnet bytte temaer, eller tatt det sammen. Alle har problemer av og til, men hun kunne sagt at hun slet, eller sendt en sms, så ville nok vi hatt mer forståelse og kanskje funnet en løsning sammen med læreren. Men så forsvant medlidelsen, for plutselig sa hun at hun har kommet inn på skolen hun vil, så derfor driter hun i karakteren! Men det gjør ikke vi, det er et GRUPPEarbeid, og den innstillingen hører ikke hjemme der.

Beklager all denne oppramsingen, ville bare forklare situasjonen. Poenget er: vi snakket med læreren i dag igjen, som han hadde bedt om dersom jobben ikke ble gjort. Han vil gjerne snakke med henne i morgen, og jeg sendte en sms til henne hvor jeg skrev det, og at jeg har skrevet noen punkter på det hun skal skrive om for at hun skal komme lettere i gang. Som svar fikk jeg "Hadde ikke trengt å snakke med han da...". Men etter alle fristene vi satte for oss selv uten at noe ble gjort, og den dårlige innstillingen, gjorde at vi følte det nødvendig. Vi gjorde det ikke for å sladre, men for å prøve å få en løsning på noe hun ikke tok oss seriøst nok på.

Det bør nevnes at vi er voksne, vi som har gjort noe er 23 og hun siste 20.

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærere er greie å ha når det oppstår problemer i gruppearbeidet, ja. Gruppa mi ble innkalt til individuelle møter angående ei på gruppa og samarbeidsvanskene med henne. Etter at læreren hadde snakket med henne ble alt veldig mye bedre.

Håper det virker sånn også i deres tilfelle.. :)

Lenke til kommentar

Så bra at det ordnet seg for dere!

Læreren ville som nevnt snakke med henne, men hun dukket ikke opp på skolen på fredag, noe som mest sannsylig kom av at han ville snakke med henne. Læreren fikk tak i meg og sa at vi to andre bare skal fullføre projektet og fjerne hennes navn. Vi gjorde dette i går, over Skype, noe som viser at det ikke er umulig å gjennomføre ting selv om man ikke er sammen. Vi skrev også den ene siden hun hadde gjort, på nytt, og det var gjort på ti minutter. Tilsammen brukte vi 1 time på de to emnene hun "ikke hadde hatt tid til å gjøre" + det vi skrev på nytt.

Vi lurer litt på hvordan det blir når vi kommer tilbake på skolen på onsdag, og hun finner ut av det. Men læreren og studieveilederen skal snakke med henne, så da ordner vel de opp.

Lenke til kommentar

Se der ja. Hun får vel skylde seg selv da, når hun ikke har brydd seg mer. Det er i hvert fall min mening.

Det går nok bra skal du se.. Men som læreren min sa under de møtene vi hadde: "Dere må regne med at hun blir forbannet. Det kan gå ut over hele gruppa, enkeltpersoner hun ikke liker så godt fra før, eller det kan gå ut over meg. Jeg håper på det siste."

Han tok heldigvis feil, da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...