Gå til innhold

Hvordan skal Jumperne stå på DVD spilleren?


Anbefalte innlegg

Har en dvd brenner og en dvd spiller.

Spilleren gikk i stykker, den var master tror jeg.

Nå har jeg fått låne en annen spiller men vet ikke hvordan jumperne skal stå, eller det vil si, jeg satte dem slik de sto på forrige dvd spiller men den registrerer ikke at det er noe i spilleren.

Er det alltid en standard oppskrift på hvordan jumperne skal stå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det kan variere litt fra spiller til spiller har jeg sett. Men vanligvis står det jo noen små bokstaver enten klin inntil pinnene (eller like ovenfor) eller de står litt innpå dekselet til selve spilleren.

8477632[/snapback]

Klarte ikke å finne noe slik :/

Men bare en ting til, først satte jeg den inn uten noen jumper på da fant jeg den ikke i bios, men etter jeg satte den slik den sto på den forrige spilleren fant jeg den i bios.

Så jeg er litt usikker på om det er spilleren som er teit eller jumperne som står feil.

Lenke til kommentar

Høres ut som en defekt spiller om den vises i bios og windows, men ikke reagerer om du setter inn ei plate..

For å være sikker på at du har orntlig kontakt med den i windows så kan du høyreklikke på den inne på "min datamaskin" og velge "Løs ut" da skal skuffen åpne seg.. om den ikke gjør det er det noe feil et sted.

 

Evt, kan du prøve å koble fra den andre enheten på samme kabel.. om den da funker så er det nok noe feil med master/slave/cs instillingene dine.

 

*Liten Edit*

Hvordan jumpere egentlig skal stå:

Enheten som er på slutten av kablen er Master, den i midten på kablen er Slave.

 

Evt kan man bruke CS, men jeg har opplevd at dette fort kan bli en del tull av.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Høres ut som en defekt spiller om den vises i bios og windows, men ikke reagerer om du setter inn ei plate..

For å være sikker på at du har orntlig kontakt med den i windows så kan du høyreklikke på den inne på "min datamaskin" og velge "Løs ut" da skal skuffen åpne seg.. om den ikke gjør det er det noe feil et sted.

 

Evt, kan du prøve å koble fra den andre enheten på samme kabel.. om den da funker så er det nok noe feil med master/slave/cs instillingene dine.

 

*Liten Edit*

Hvordan jumpere egentlig skal stå:

Enheten som er på slutten av kablen er Master, den i midten på kablen er Slave.

 

Evt kan man bruke CS, men jeg har opplevd at dette fort kan bli en del tull av.

8483915[/snapback]

Den løser ut skuffen når jeg gjør det fra min datamaskin.

Den er også i enden av kabelen.

Hva er CS?

Lenke til kommentar

CS = Cable Select, dvs. det er hvilken kontakt du bruker (av de to) som avgjør om enheten blir Master eller Slave. Tanken med CS var at man skulle komme vekk fra de forvirrende jumper-settingene, men jeg vil ikke påstå at det var noen umiddelbar suksess.

 

Når du sier at den "ikke registrerer at det er noe i spilleren", mener du da at en DVD (for eks.) ikke starter automatisk?

 

Eller mener du at du ikke kan klikke på DVD-spiller-ikonet og se hva som ligger på platen i det hele tatt?

 

Førstnevnte er en SW-sak, mens sistnevnte nok er et HW-problem ...

Lenke til kommentar
CS = Cable Select, dvs. det er hvilken kontakt du bruker (av de to) som avgjør om enheten blir Master eller Slave. Tanken med CS var at man skulle komme vekk fra de forvirrende jumper-settingene, men jeg vil ikke påstå at det var noen umiddelbar suksess.

 

Når du sier at den "ikke registrerer at det er noe i spilleren", mener du da at en DVD (for eks.) ikke starter automatisk?

 

Eller mener du at du ikke kan klikke på DVD-spiller-ikonet og se hva som ligger på platen i det hele tatt?

 

Førstnevnte er en SW-sak, mens sistnevnte nok er et HW-problem ...

8484404[/snapback]

I "min datamaskin" kan jeg ikke se noen ting når en plate er i, og vist jeg dobbeltklikker på den så får jeg bare melding om å sette inn en plate.

Lenke til kommentar
I "min datamaskin" kan jeg ikke se noen ting når en plate er i, og vist jeg dobbeltklikker på den så får jeg bare melding om å sette inn en plate.

8484978[/snapback]

Da har du et problem ... (Men det visste du jo.)

 

Har du forsøkt med å ha DVD-spilleren som eneste enhet på IDE-kabelen?

Dvs., koble ut DVD-brenneren.

 

Prøv også DVD-spilleren som både Master og Slave.

Hvis ingenting av dette hjelper er jeg fristet til å foreslå at du prøver en ny DVD-spiller. Eller at du vurderer behovet for å ha en - du kan jo spille DVD'er med brenneren også. Jeg var selv vant til å ha 2 enheter, men det var egentlig veldig sjelden jeg trengte å kopiere fra en DVD og brenne til en annen, så nå har jeg bare brenneren.

Lenke til kommentar
I "min datamaskin" kan jeg ikke se noen ting når en plate er i, og vist jeg dobbeltklikker på den så får jeg bare melding om å sette inn en plate.

8484978[/snapback]

Da har du et problem ... (Men det visste du jo.)

 

Har du forsøkt med å ha DVD-spilleren som eneste enhet på IDE-kabelen?

Dvs., koble ut DVD-brenneren.

 

Prøv også DVD-spilleren som både Master og Slave.

Hvis ingenting av dette hjelper er jeg fristet til å foreslå at du prøver en ny DVD-spiller. Eller at du vurderer behovet for å ha en - du kan jo spille DVD'er med brenneren også. Jeg var selv vant til å ha 2 enheter, men det var egentlig veldig sjelden jeg trengte å kopiere fra en DVD og brenne til en annen, så nå har jeg bare brenneren.

8485542[/snapback]

Nei har ikke prøvd å ha den som den eneste enheten enda, laster ned noe greier så jeg venter til det er ferdig tror jeg.

 

Det med å prøve den som både master og slave er litt vanskelig siden jeg ikke vet hvordan jumperne skal stå.

Men som du sier så trenger jeg den jo strengt talt ikke, jeg sluttet å bruke den forrige litt for de den bråkte, så gikk den i stykker så jeg tenkte jeg skulle prøve med denne.

Lenke til kommentar
sikker på at du ikke må he jumpere for å velge cs og?

jeg har aldri brukt cs men jeg tror du må ha jumpere vertfall på hd...

8485934[/snapback]

Joda, du må ha jumperen plassert over CS-pinnene. Men hvis du gjør det på begge DVD-enhetene, så er det tilkoblingsrekkefølgen på IDE-kabelen som avgjør hvem av dem som blir Master og hvem som blir Slave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...