Gå til innhold

LØST:mørk flekk på alle bilder. finner ikke ut...

Anbefalte innlegg

plutselig har den mørke flekken oppe til venstre på bilde dukket opp på alle bildene. klarer ikke å finne ut hvor den stammer fra. linsa er gullrein, og jeg klarer ikke å se noe på speilet i cam. cam er et nikon D80, med 18-70mm objektiv. må jeg levere det inn til en sjekk, eller er det noen tips på hvordan jeg kan finne ut dette selv og fikse det?

post-43529-1177596345_thumb.jpg

Endret av Switchblade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv om speilet hadde vært fullt av svart maling ville det ikke syntes på bildene, for speilet vippes jo opp når bildet blir tatt.

Det du ser er nok støv på selve ccd sensoren.

Den ligger bak speil og lukkergardiner og er ikke synlig så sant du ikke har satt kamera i menyen til "mirror lock up (elns)" da ser du den og kan prøve å blåse litt der med en blåsebelg (apoteket).

Lenke til kommentar
selv om speilet hadde vært fullt av svart maling ville det ikke syntes på bildene, for speilet vippes jo opp når bildet blir tatt.

Det du ser er nok støv på selve ccd sensoren.

Den ligger bak speil og lukkergardiner og er ikke synlig så sant du ikke har satt kamera i menyen til "mirror lock up (elns)" da ser du den og kan prøve å blåse litt der med en blåsebelg (apoteket).

8477409[/snapback]

Se der ja! der satt det et lite støvkorn på sensoren. hjertlig takk for hjelpen. Har pusset og knikket så mye på kamera og linse i det siste at jeg er sikker på linsene har blitt tynnere for å prøve å få bort den flekken.

siden jeg ikke har tilgang på apotek her og nå, er den noen andre måter og få den bort på? tanken streifa meg med trykkluft, men jeg slo fra meg den tanken igjen da jeg regner med at det kanskje blir litt hevy for de sensitive delene inni der.

Lenke til kommentar

Ja!

Kjøp et rensesett. Det er garantert ikke siste gangen får støv på sensoren.

Jeg har hørt at man bør rengjøre sensoren litt ofte med blåseredskap. Fordi støvkorn kan være vanskelig å fjerne hvis de ligger lenge og får tid å "sette seg".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...