Gå til innhold

Harry Potter and the Order of the Phoenix

three-bees

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Kom hjem fra kinoen nå nettopp. Skuffende film. :no:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

De første timinuttene av filmen tilsvarer jo omtrent 150 sider i boken, og handlingene er blandet i sammen sånn at det er så vidt det tilsvarer med handlingen i boken. Fru Figg virker ikke så sint og irritert over han fyren her som i boken (faktisk er hun med sånn omtrent bare fem minutt til sammen).

Slutten var bra, men sånn har det jo vært i de siste filmene. Begynnelsen hopper over mange sider og kapitler, mens slutten er så detaljert fra boken at det seg selv er grunn nok til å se filmen.

Jeg ville gitt filmen en 3er ettersom slutten var bra. Men hvis jeg ikke hadde lest boken, hadde jeg sikkert gitt den en femmer.

P.S.

Må bare si at Evanna Lynch spiller Luna Lovegood enormt godt, spesielt siden det er hennes første film noengang.

Lenke til kommentar

Denne filmen var faktisk bedre enn forventet, men så har jeg også lært meg å skru ned forventningene til filmene. Boken er jo den mest omfattende i serien, og at de måtte hoppe over en del regnet jeg med. Alt i alt synes jeg ikke den var så værst, men den ble jo dessverre noe "springende" da den kanskje prøvde å få med litt mer enn den klarte.

Wiltersen-tvillingenes "avskjedsseremoni" var skuffende, her trodde jeg vi skulle få se et sant inferno på lerretet.Kampene/duellen mot slutten gav meg lyst til å svinge med en tryllestav selv, men den var ikke veldig detaljert/nyansert, i hvert fall ikke V/D-kampen.

Så lenge man prøver å kose seg med filmen uten å tenke på boken, får den en grei firer i min bok.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Beste boken, beste filmen.

Men må si at filmern er ganke skuffende i forhold til boken. De kan jo så klart ikke presse inn hele boken i filmen, men siden den varte i bare litt over 2 timer kunne de ha forlenget den og presset inn mer. Hadde jeg ikk lest boken ville jeg nok ha elsket den.

Bra skuespill, fine effekter osv. osv. Men hele året (i filmen) ble liksom ikke til noe skoleår. Få skoletimer, ingenting av rumpeldunk og lite Gygrid.

Uten boken hadde jeg nok gitt den en 5'er, men den for nok en "god" 4'er av meg.

Lenke til kommentar

Har akkurat sett filmen.

Det var mye med slutten de kunne gjort mye mer ut av egentlig. Ble egentlig litt skuffet over det. Det skjedde egentlig mye mer i mysteriekammeret som de kunne tattt med. Kampen mellom Humlesnurr og Voldemort var også litt tam. ILD mot VANN... I boken så sender jo voldemort kun dødsforbannelser mot Humlesnurr, noe de skulle lagt mye mer vekt på. Han vekker statuene til live så de beskytter ham, samt at vulkan hopper foran og svelger en dødsstråle.

Dødseterne virket for min del altfor svake. I boken så blir nesten alle barna skadet, men her skjer det ingen ting.

Jeg ble forresten gangske positivt overasket over starten jeg. Syns den var ganske bra. De hoppet egentlig ikke over noe særlig viktig. Fru Figg er jeg enig i er skuffende. Så får meg hun som mye mer skrullete. Og de skulle tatt med når hun skjeller ut han som skulle vært der og passet på Harry.

Måten de kom seg på til London var også helt idiotisk. I boken så er Moody helt hekta på sikkerheten, og at de må fly over skydekket. Her flyr de langs mange kjente bygninger og langs båter hvor "gomper" kan se de.

Måten de kom inn på Grimholdsplass kunne de egentlig gjort som i boken der å. Hvor huset først kommer til synet når man vet at det er der (Harry må lese en lapp skrevet av Humlesnurr som er fordomsholderen (eller hva det nå heter). Her var det bare noen meter med bygning som bredte seg ut. Grimholdsplass skal jo være et herskapshus, tilhørende en gammel og ærverdig trollmannsslekt.

Synes de klarte å skape en ganske dyster og bra stemning i filmen. Harry sine drømmer og angresjon kom ganske bra frem, men synes godt de kunne tatt med raseriuttbruddet hans i starten, og når han finner ut at de planla å få han til å bli lærer.

Når det gjelder de nye karakterene er jeg svært fornøyd. Best var etter min mening Bellatrix (Helena Bonham Carter, aka Marla Singer...). Luna var ganske god hun også, i hvertfall med tanke på alder og erfaring. Hun kunne dog vært litt fjernere og merkeligere enn de fremstiller henne som. Uffert var jeg også ganske fornøyd med, men de klarte ikke å få frem så mye "hat" mot henne, noe som boken får til ganske bra. Hun skulle virket litt mer "farlig" når hun ble sint.

En ting som irriterte meg var at de fremstilte Cho som tysteren på ordenen, når det faktisk var venninen hennes som gjorde det.

Nå høres det kanskje ut som om jeg ikke likte filmen. Men alt i alt var det ganske god underholdnings verdi i filmen. Så om jeg ikke sammenliger så veldig mye med hva som faktisk står i bøkene, så ender jeg vel med å gi filmen en karakter mellom 6 og 7 av 10.

Edit: NgZ

Glemte å skrive om avskjeden til Wiltersen tvillingene... Det var kanksje det jeg var mest skuffet over. I boken så lager de skikkelig kaos. Her var det bare litt stilig fyrverkelig. Egentlig slipper de ut mange dyr, møkkbomer, fyrverkeri og tryller om en hel korridor til en sump + mye mer. Det hadde vært litt stilig.

De hadde jo ikke med kentauren i det hele tatt heller jo. Kom på det også...

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Uten boken hadde jeg nok gitt den en 5'er, men den for nok en "god" 4'er av meg.

9069037[/snapback]

Ganske enig i karakteren, selv om jeg kanskje ikke vil gi den en "god" firer.

Fraværet av rumpeldunk føyde seg inn i rekken av "ting de ikke rakk", og jeg synes ikke det var det verste som ikke ble med. Intervjuet av Harry i The Squibbler eller hva det nå het igjen, og mer av konfrontasjonen med Umbridge var noe av det jeg savnet mest. Den fikk liksom ikke med nok av den underliggende tråden med Harrys kamp for å bli trodd synes jeg - de kunne funnet andre/flere virkemidler enn side fra profeten. Harrys kamp med "systemet" var jo et ganske viktig tema gjennom boken.

edit: Enig, det med Cho var jo helt på trynet... Og i filmen avhørte hun liksom "alle" elevene med Veritaserum, det var vel også en unødig faktaendring. Men de prøver vel å holde persongalleriet lit nede. Kommer på mer og mer jo mer jeg snakker/skriver om det, tro det bør opprettes en egen tråd med hva man ville hatt annerledes, der det er spoiler-advarsel i emnetittelen, så man kunne rable ned hva man ville uten denne skjul-tagen

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kommet meg gjennom hele boken enda, men har hørt litt av lydboken, og til og med jeg syns at boken virket bedre enn filmen. Men, for all del, filmen var bra den også. Jeg skjønner forsovidt godt at filmtilsynet kom ut med advarselen om at barn under 13 år ikke burde se denne filmen.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som mener at på et tidspunkt i filmen så blir musikken fra musikalen Les Misserable brukt i filmmusikken? Fikk en helt syk musikalsk assosiasjon til et les miss. tema.

Les Misserable -> HER

HP filmmusikk -> HER

Totalt likt...

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som mener at på et tidspunkt i filmen så blir musikken fra musikalen Les Misserable brukt i filmmusikken? Fikk en helt syk musikalsk assosiasjon til et les miss. tema.

Les Misserable -> HER

HP filmmusikk -> HER

Totalt likt...

9070286[/snapback]

hehe, var ganske like ja. ;)

Lenke til kommentar

Ja, jøss. Det var egentlig akkurat den samme melodien.

Jeg skal se filmen på mandag, og selv om mange sier det var en nedtur så gleder jeg meg veldig. Jeg har ikke skrudd forventningene høyt opp, så håper jeg ikke blir skuffet på noen måte. Bøkene er helt klart bedre, men filmene må sees :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...