Gå til innhold

FrP - populistisk eller hører de bare på velgerne?

Anbefalte innlegg

Ser støtt og stadig at FrP blir kritisert for å være et populistisk parti. Ta for eksempel dette sitatet fra en leder-lignende artikkel fra BA.no:

LATTERLIG: Carl I. Hagen var lenge en mester i å latterliggjøre advarslene mot global oppvarming. Ved å vise til at 95 prosent av alt utslipp av CO2 kommer fra naturen, bagatelliserte han at det nettopp er når menneskene skaper ubalanse i det økologiske systemet, at det oppstår problemer. Når det så viser seg at velgerne ser alvoret i situasjonen, må partiet skynde seg med å skifte politikk. Det viktigste for et populistisk parti er jo å fornemme stemningene blant velgerne og formulere politikken slik at den til en hver tid stemmer med stemningene. (min uth.)

Smak på den siste der litt - å formulere politikken utifra stemningen/meningene til mannen i gata. Er ikke det hele poenget med folkevalgte politikere? At de skal representere sine velgeres meninger i Stortinget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes flosklene er det verste:

«...at det nettopp er når menneskene skaper ubalanse i det økologiske

systemet, at det oppstår problemer.»

Jaha... implisitt sier han altså: naturlige endringer er ikke et problem. menneskeskapte endringer er et problem. Så om havet stiger fem meter pga. naturlige temperatursvingninger så er det et mindre problem enn om havet stiger fem meter pga. menneskeskapte temperatursvingninger.

Lenke til kommentar

Glem klimadebatten, det var bare et eksempel. Håpte å høre fra aktive anti-FrPere (you cannot hide!!) som ikke lar en sjanse gå fra seg til å kalle FrP populistisk i den tro at det er et skjellsord (men er det egentlig det?).

Lenke til kommentar
å formulere politikken utifra stemningen/meningene til mannen i gata. Er ikke det hele poenget med folkevalgte politikere? At de skal representere sine velgeres meninger i Stortinget?

8475869[/snapback]

Her snakker du vel om to forskjellige ting.

1. Politikerne skal representere sine velgeres meninger i Stortinget.

Politikerne stiller til valg med et program og evt. uttalte ambisjoner om å forsøke å danne regjering sammen med x, y & z. Dette gjør vel alle de norske politiske partiene.

2. Politikerne formulerer politikken utifra stemningen/meningene til mannen i gata.

Det betyr jo at politikerne ikke har noen egne meninger, eller at de forkaster dem til fordel for meningene til mannen i gata. Da vil det til enhver tid være det mannen i gata mener som er førende, ikke hva politikerne selv mener.

Dette gjøres i større grad av noen partier (OK, av FrP ...) enn av andre, og det er gjerne i heftlig debatt mellom partiene at FrP blir kalt populistiske fordi de i større grad enn andre følger meningene til mannen i gata.

Partier som formulerer politiske standpunkter som ikke deles av mannen i gata blir sjelden benevnt som populistiske. KrF og abortloven er vel et klart eksempel.

Men nå er det jo en gang slik at alle politiske partier skifter meninger etter som tiden går, så det er kanskje bare tempoet i endringene som er viktig her?

Lenke til kommentar

OK, gode poenger forsåvidt. Men la oss ta dette eksempelet med klimapolitikken. FrP har ikke vært noe stort miljøparti før, og nå som klimadebatten har tatt av begynner også FrP å bli mer "aktive" innen klimapolitikken - er dette populisme eller handler det egentlig bare om å tilpasse seg situasjonen i samfunnet? IMO er det helt klart sistnevnte, men visse skribenter i BA er tydeligvis uenig med meg.

Lenke til kommentar

FRP er for meg ikke de mest populistiske. De fronter for mange ideer som er politisk ukorrekt til å være det.

Det mest populistiske partiet er for meg AP. De gjør sitt ytterste på å være PK politi. Det nylige eksempelet er jo klima. Stoltenberg leker jo Gore wannabe virker det som.

Men populistiske er nok FRP. Men det går for samtlige partier egentlig, kanskje med unntak av KRF og Venstre?

Lenke til kommentar
FRP er for meg ikke de mest populistiske. De fronter for mange ideer som er politisk ukorrekt til å være det.

Det mest populistiske partiet er for meg AP. De gjør sitt ytterste på å være PK politi. Det nylige eksempelet er jo klima. Stoltenberg leker jo Gore wannabe virker det som.

Men populistiske er nok FRP. Men det går for samtlige partier egentlig, kanskje med unntak av KRF og Venstre?

8476225[/snapback]

Venstre har ikke nølet et sekund med å hoppe på klimabandwagonen. Derfor blir det uaktuelt for meg å stemme på Venstre.

Lenke til kommentar
Venstre har ikke nølet et sekund med å hoppe på klimabandwagonen. Derfor blir det uaktuelt for meg å stemme på Venstre.

8476262[/snapback]

Miljø har i mange år vært en av Venstre sine fanesaker. Så jeg kan ikke se de har hoppet på noe som helst :)

Lenke til kommentar

8476262[/snapback]

Miljø har i mange år vært en av Venstre sine fanesaker. Så jeg kan ikke se de har hoppet på noe som helst :)

8476271[/snapback]

Det er jeg klar over, men snakker om den nye trenden i media om å være mest mulig "Al Gore". Det er fint mulig å være et miljøparti uten å kaste seg på "CO2 er roten til alt ondt "-bølgen.

Edit:

Et godt eksempel:

Gunar Kvassheim (V) utfordret Miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV) på om hun var enig i at et ambisiøst klimamål er nødvendig som utgangspunkt for å få de ulike sektorene og næringsaktørene med på den krevende offensiven som trengs for å få ned klimagassutslippene.

...

Odd Einar Dørum (V) tok opp med Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) om hvilke systematiske tiltak vil bli iverksatt i grunn- og videregående skole i forbindelse med en vedvarende klimavettkampanje.

http://www.venstre.no/politikk/klimakampanjen/2890/

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

8476225[/snapback]

Jeg husker ikke om det var Oddekalv eller Hauge som kommenterte at Stoltenberg brei i kjeften skrøt av at dette hadde han visst i 17 år: Hvis Stoltenberg visste dette i 17 år, hvorfor har han ikke gjort noe før nå?

Meget godt poeng, og veldig betegnende for Stoltenbergs og APs populisme.

Lenke til kommentar

8476262[/snapback]

Venstre har vært opptatt av miljø siden ihvertfall starten av åttitallet, så det blir galt å si at de har hoppet på en bandwagon. De er jo tross alt det orginale miljøpartiet i norsk politikk.

Lenke til kommentar
Smak på den siste der litt - å formulere politikken utifra stemningen/meningene til mannen i gata. Er ikke det hele poenget med folkevalgte politikere? At de skal representere sine velgeres meninger i Stortinget?

8475869[/snapback]

Stemningen blant mannen i gata kan svinge fra dag til dag, politikere og politiske partier er nødt til å ha en politikk som er langsiktig. De må ha en grunnplattforrm som baserer seg på hva som vil være riktig og fornuftig for Norges utvikling. Populistisk blir vel brukt som et skjellsord fordi det impliserer at du ikke har en ordentlig politikk - at du bare "følger flokken", og ikke er et fornuftig, tenkende parti.
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med trådstarter. Kan ikke politikerne bare mene det samme som mannen i gata til enhver tid? Det er jo hele poenget med å ha folkevalgte menn og kvinner på tinget! :D

Nei, for å være alvorlig. Det som menes med at Frp er populistiske er at de endrer de politiske standpunktene, meningene og holdningene sine etter hva som fenger flest folk nettopp for å få flest mulig representanter på tinget og ergo få mer makt. Makt, makt, makt.

Lenke til kommentar
Det som menes med at Frp er populistiske er at de endrer de politiske standpunktene, meningene og holdningene sine etter hva som fenger flest folk nettopp for å få flest mulig representanter på tinget og ergo få mer makt. Makt, makt, makt.

8479098[/snapback]

Du ignorerte innlegget mitt som kom rett før ditt, der jeg etterspurte konkrete eksempler. Kan du komme med tre (eller gjerne flere) eksempler?

Lenke til kommentar
Du ignorerte innlegget mitt som kom rett før ditt, der jeg etterspurte konkrete eksempler. Kan du komme med tre (eller gjerne flere) eksempler?

8479241[/snapback]

Dette er kanskje en gammel sak, men frp var i mot statskirke, og ville ha religion ut av skolen, før det plutselig viste seg at det var mer å tjene på å være kristenvennlige.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...