hean Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 En firetakter lager mindre støy og bruker mindre bensin enn totakteren. Totakteren er mye sprekere og den tåler mer enn en firetakter 8481516[/snapback] Ikke nødvendigvis.... en del nye 2-t som går både stillere og bruker mindre bensin en en 4-t 8481578[/snapback] Man kan se at de beste totakterne kan måle seg med de dårligste firetakterne men likevel å sammenligne de to typene på bensinforbruk og støy er ikke mulig. Da vil uansett firetakterne gå av med en overlegen seier..... Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 overlegen seier var veldig å ta i da. Og det er fult mulig å sammenligne 2T og 4T, ikke problem i hele tatt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 overlegen seier var veldig å ta i da. Og det er fult mulig å sammenligne 2T og 4T, ikke problem i hele tatt. 8503482[/snapback] Klart det kan sammenlignes men likevel vil ikke noen totaktere ha noe å stille opp mot de beste firetakterne på forbruk og støy. Men så klart, de kan sammenlignes Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Er det helt sant at alle 2 takterer er utrulig støysvake forholdt til en 2 takter? Har vært borti 2- takterer som lager lite støy, men det er når cylindertaller kommer oppi 3-4. Hadde en 4 cyl 2 takter, sveiv veldig fint og jevnt. 3 cylinderen jeg har nå bråker så lite at vinden støyer mer når jeg kjører marsjfart, men når jeg gir bånn hyling så bråker den jo litt... Aldri vært borti en 4 takter utenom det jeg har hørt når en båt har kjørt forbi. Lenke til kommentar
Jung Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Er det helt sant at alle 2 takterer er utrulig støysvake forholdt til en 2 takter?Har vært borti 2- takterer som lager lite støy, men det er når cylindertaller kommer oppi 3-4. Hadde en 4 cyl 2 takter, sveiv veldig fint og jevnt. 3 cylinderen jeg har nå bråker så lite at vinden støyer mer når jeg kjører marsjfart, men når jeg gir bånn hyling så bråker den jo litt... Aldri vært borti en 4 takter utenom det jeg har hørt når en båt har kjørt forbi. 8503787[/snapback] Lånte i fjor sommer en båt med 50hk suzuki firtakter. Mens vi lå på flytebryggen gikk motoren på tomgang. Da sa plutselig en kompis av meg: Går den motoren nå? Ser det kommer vann ut av den, men er den på!? :!: Så ja; firtaktere er MYE stillere enn totaktere. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Er det helt sant at alle 2 takterer er utrulig støysvake forholdt til en 2 takter?Har vært borti 2- takterer som lager lite støy, men det er når cylindertaller kommer oppi 3-4. Hadde en 4 cyl 2 takter, sveiv veldig fint og jevnt. 3 cylinderen jeg har nå bråker så lite at vinden støyer mer når jeg kjører marsjfart, men når jeg gir bånn hyling så bråker den jo litt... Aldri vært borti en 4 takter utenom det jeg har hørt når en båt har kjørt forbi. 8503787[/snapback] Lånte i fjor sommer en båt med 50hk suzuki firtakter. Mens vi lå på flytebryggen gikk motoren på tomgang. Da sa plutselig en kompis av meg: Går den motoren nå? Ser det kommer vann ut av den, men er den på!? :!: Så ja; firtaktere er MYE stillere enn totaktere. 8505620[/snapback] Jeg var på messa sjøen for alle denne våren. Der var det utstilt en firetaktsmotor på 200 hk i en testtank. Motoren gikk på tomgang. Jeg måtte helt inntil den for å høre at den faktisk gikk. Så stillegående var den. Forøvrig har jeg normal hørsel. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Er det helt sant at alle 2 takterer er utrulig støysvake forholdt til en 2 takter?Har vært borti 2- takterer som lager lite støy, men det er når cylindertaller kommer oppi 3-4. Hadde en 4 cyl 2 takter, sveiv veldig fint og jevnt. 3 cylinderen jeg har nå bråker så lite at vinden støyer mer når jeg kjører marsjfart, men når jeg gir bånn hyling så bråker den jo litt... Aldri vært borti en 4 takter utenom det jeg har hørt når en båt har kjørt forbi. 8503787[/snapback] Lånte i fjor sommer en båt med 50hk suzuki firtakter. Mens vi lå på flytebryggen gikk motoren på tomgang. Da sa plutselig en kompis av meg: Går den motoren nå? Ser det kommer vann ut av den, men er den på!? :!: Så ja; firtaktere er MYE stillere enn totaktere. 8505620[/snapback] Så ja selvfølgelig er 4T stillere (så å si hørbare på tomgang) Men det er jo ikke på tomgang det er "interesant" med desibel og forbruk! På fullgass så ligger de på ca 85-90 db (grovtsett område,dekker ett større hk spektre), Dette gjelder både 4T og 2T. Og det er/finnes 2T som har mindre db enn 4T og som bruker mindre fuel enn tilsvarende 4T på samme hk. Dere må lese litt tester 2T spess etter at utslipskrav/støy mm i forhold til CARB2008, 2T måtte omstille seg helt i forhold. Lenke til kommentar
knorben Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Har en Uttern s46 exclusive med 50 hk 4-taktsmotor. Går bra, og selv på full gass kan man prate med hverandre, ganske lavt forbruk også, men må innrømme at jeg ikke har mye peil på nye 2-taktere.. har de blitt så bra som det sies her, eller koster de da en formue? Bare pass på å gå i takt ;-) 8497512[/snapback] Jeg kjøpte en ny Evinrude E-Tec 75HK i sommer, og den er definitivt minst like behagelig på både støy, bensinforbruk og ikke minst krefter, som 4-taktere. I tillegg er det 3 års full garanti, samt at den vinterkonserverer seg selv ved bare ett grep på speedkonsollen. Service først etter 3 år. Innkjøringen styrer den selv, så man vil aldri risikere å få for høyt turtall i den perioden. Det er heller ikke ekstern oljetank som noen skriver over her, man fyller olje på maskinen omtrent som på en bil, og ca like ofte. Jeg var litt skeptisk, men er ikke det nå mer, denne maskinen er utrolig bra. Litt dyre, men det får du igjen for. Er lov å prute på slike ting også. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Innkjøringen styrer den selv, så man vil aldri risikere å få for høyt turtall i den perioden. 8610828[/snapback] ER det slik og tolke at 2-taktere ikke trenger å innkjøres; kjøres sakte i starten? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 E-tecen styrer vel ikke inkjøringen selv, den trenger ikke og innkjøres i det hele tatt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå