jahas Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Familen så på en slik båt, og syntes den så interressant ut. Vi hadde tenkt oss en 4-takter,men forhandleren sa at en mercury optimx var like bra (90hk)... Jeg for min del har mine tvil om at en 2-takter vil være like bra som en 4-takter med tanke på bensinforbruk, reprasjoner og dørjing(langkjøring på lavt turtall) Hva tror dere? Har dere forslag til bedre båter i denne prisklassen (170 000 - 250 000,-)? PS: båten kan godt være et par år gammle Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Familen så på en slik båt, og syntes den så interressant ut. Vi hadde tenkt oss en 4-takter,men forhandleren sa at en mercury optimx var like bra (90hk)... Jeg for min del har mine tvil om at en 2-takter vil være like bra som en 4-takter med tanke på bensinforbruk, reprasjoner og dørjing(langkjøring på lavt turtall) Hva tror dere? Har dere forslag til bedre båter i denne prisklassen (170 000 - 250 000,-)? PS: båten kan godt være et par år gammle 8475715[/snapback] Hvis en selger sier at en 2-takt er like bra som en 4-takt er han 100% ukompetent. Fordelene med en 4-takter er: 1 Slipper å blande olje i bensinen 2 Utrolig støysvak, ihvertfall Suzuki 3 Slipper å kjøre den inn hvis den er ny. Er den brukt risikerer du ikke at den ikke er kjørt inn fra den eieren som kjøpte den ny. Innkjøring forlenger levetiden. Ulempene er så klart at den er tyngre og dyrere. Er ikke 100% sikker men rett meg hvis jeg tar feil da. Vet ihvertfall at en 90 Hk Suzuki 4-takt på full fart hindrer deg ikke i å prate men det gjør en 2 takts 6 Hk (av erfaring) Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 I din prisklasse har jo nordkapp enduro 500 og 600 som jeg personlig synes er en mye finere båt, og mange av de brukte (og de nye) har en evinrude e-tec bakpå hekken.... Dette er en totakter med innsprøytning, den er like stille som en 4-takter, bruker like lite bensin, like miljøvennlig, mye sprekere og mye lettere enn en 4-takter... Den har dessuten 3 års service-intervaller og du trenger ikke kjøre den inn.... den har ekstern oljetank så du trenger ikke blande olje i bensinen, det gjør den selv.... På langkjøring på lavt turtall er denne motoren faktisk gjerrigere på bensinen enn en 4-takter! Lenke til kommentar
jahas Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Oj, den nordkappen var jo skikkelig fin... Saken er slik at vi skal ha båten i Sverige, og det er billigere og kjøpe der, men er Nordkapp norsk? Isåfall vil det kanje ikke være store utvalget av det i Sverige? Lenke til kommentar
kjartanclubman Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 kjøp en optimax, ikke en 4-takter!! du får mer for pengene ved kjøp av en optimax(ps!! snakker av erfaring!!) Lenke til kommentar
m0rt3n90 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 En firetakter lager mindre støy og bruker mindre bensin enn totakteren. Totakteren er mye sprekere og den tåler mer enn en firetakter Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 En firetakter lager mindre støy og bruker mindre bensin enn totakteren. Totakteren er mye sprekere og den tåler mer enn en firetakter 8481516[/snapback] Ikke nødvendigvis.... en del nye 2-t som går både stillere og bruker mindre bensin en en 4-t Lenke til kommentar
jahas Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Men er det sånn at man må blande olje og litt av hvert i 2.taktern? Hva synes dere btw om bella 600 Twin/Ocean? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 optimax blander selv, egen oljetank. Bella 600 twin er en båt jeg selv har lyst på. (Vi skal selge og kjøpe noe i den duren) Generelt liker jeg bella godt, fine linjer og gode båter. Bella 530 excel, som kom ifjor er også en stilig en. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Men er det sånn at man må blande olje og litt av hvert i 2.taktern? 8481707[/snapback] De fleste nye 2-taktere i dag fra 30 og oppover pleier vel og ha ekstern oljetank så du fyller bare rein olje i den og så blander motoren selv.... Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Ville kjøpt en ny 2 takter, med innsprøytning selvfølgelig... Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Ville kjøpt en ny 2 takter, med innsprøytning selvfølgelig... 8485397[/snapback] Du får jo ikke kjøpt nye totaktere med forgasser lengre så da må det jo bli innsprøytning, med mindre man får tak i en overligger da Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Så lenge lageret rekker så skal det være mulig å kjøpte vanlig 2 takter. Innsprøytning er jo ikke negativt det, viss man ser vekk ifra pris og at den gode gamle skiftenøkkelen ikke duger lengre. Men til gjengjeld får man en sprekere\sterkere, lettere, bensingjerrig motor. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Ja ville gjerne hatt innsprøytning jeg men ikke på en liten motor som f.eks en 9,9 da denne hadde blitt svinedyr, alternativet da er jo nå bare 4-t etter forgasser-loven Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Har de ikke flere 2-takterer på lager der du bor? Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Har en Uttern s46 exclusive med 50 hk 4-taktsmotor. Går bra, og selv på full gass kan man prate med hverandre, ganske lavt forbruk også, men må innrømme at jeg ikke har mye peil på nye 2-taktere.. har de blitt så bra som det sies her, eller koster de da en formue? Bare pass på å gå i takt ;-) Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 En firetakter lager mindre støy og bruker mindre bensin enn totakteren. Totakteren er mye sprekere og den tåler mer enn en firetakter 8481516[/snapback] Ikke nødvendigvis.... en del nye 2-t som går både stillere og bruker mindre bensin en en 4-t 8481578[/snapback] Som hvilke da? Jeg ville helt klart valgt 4-takter hvis den skal brukes som familie båt. Billigere i drift, mindre støy. En 2-takter er litt hissigere enn en 4takter, så hvis den bare skal brukes til leking, race etc. er det nok morsommere med en 2takter. Men som jeg nevnte istad, bruker den MYE mer bensin. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 2-T innsprøytningsmotorer....... Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Og "2-T innsprøytningsmotorer" koster hva i forhold til 4-taktere? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Nja det varier jo litt da, men vet at du får en 40hk e-tec ned i rundt 50-55000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå