Gå til innhold

Uttern s55 - 2-eller 4-takter


Anbefalte innlegg

Familen så på en slik båt, og syntes den så interressant ut. Vi hadde tenkt oss en 4-takter,men forhandleren sa at en mercury optimx var like bra (90hk)...

 

Jeg for min del har mine tvil om at en 2-takter vil være like bra som en 4-takter med tanke på bensinforbruk, reprasjoner og dørjing(langkjøring på lavt turtall)

 

Hva tror dere?

 

Har dere forslag til bedre båter i denne prisklassen (170 000 - 250 000,-)?

 

PS: båten kan godt være et par år gammle ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Familen så på en slik båt, og syntes den så interressant ut. Vi hadde tenkt oss en 4-takter,men forhandleren sa at en mercury optimx var like bra (90hk)...

 

Jeg for min del har mine tvil om at en 2-takter vil være like bra som en 4-takter med tanke på bensinforbruk, reprasjoner og dørjing(langkjøring på lavt turtall)

 

Hva tror dere?

 

Har dere forslag til bedre båter i denne prisklassen (170 000 - 250 000,-)?

 

PS: båten kan godt være et par år gammle ;)

8475715[/snapback]

 

 

Hvis en selger sier at en 2-takt er like bra som en 4-takt er han 100% ukompetent.

 

Fordelene med en 4-takter er:

 

1 Slipper å blande olje i bensinen

2 Utrolig støysvak, ihvertfall Suzuki

3 Slipper å kjøre den inn hvis den er ny. Er den brukt risikerer du ikke at den ikke er kjørt inn fra den eieren som kjøpte den ny. Innkjøring forlenger levetiden.

 

 

Ulempene er så klart at den er tyngre og dyrere.

 

Er ikke 100% sikker men rett meg hvis jeg tar feil da.

 

Vet ihvertfall at en 90 Hk Suzuki 4-takt på full fart hindrer deg ikke i å prate men det gjør en 2 takts 6 Hk (av erfaring) :)

Lenke til kommentar

I din prisklasse har jo nordkapp enduro 500 og 600 som jeg personlig synes er en mye finere båt, og mange av de brukte (og de nye) har en evinrude e-tec bakpå hekken....

 

Dette er en totakter med innsprøytning, den er like stille som en 4-takter, bruker like lite bensin, like miljøvennlig, mye sprekere og mye lettere enn en 4-takter...

 

Den har dessuten 3 års service-intervaller og du trenger ikke kjøre den inn.... den har ekstern oljetank så du trenger ikke blande olje i bensinen, det gjør den selv....

 

På langkjøring på lavt turtall er denne motoren faktisk gjerrigere på bensinen enn en 4-takter!

Lenke til kommentar

Har en Uttern s46 exclusive med 50 hk 4-taktsmotor. Går bra, og selv på full gass kan man prate med hverandre, ganske lavt forbruk også, men må innrømme at jeg ikke har mye peil på nye 2-taktere.. har de blitt så bra som det sies her, eller koster de da en formue?

 

Bare pass på å gå i takt ;-)

Lenke til kommentar
En firetakter lager mindre støy og bruker mindre bensin enn totakteren. Totakteren er mye sprekere og den tåler mer enn en firetakter

8481516[/snapback]

Ikke nødvendigvis.... en del nye 2-t som går både stillere og bruker mindre bensin en en 4-t

8481578[/snapback]

 

Som hvilke da?

 

 

Jeg ville helt klart valgt 4-takter hvis den skal brukes som familie båt. Billigere i drift, mindre støy. En 2-takter er litt hissigere enn en 4takter, så hvis den bare skal brukes til leking, race etc. er det nok morsommere med en 2takter. Men som jeg nevnte istad, bruker den MYE mer bensin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...