Gå til innhold

Hvordan deaktivere en kjerne i Core2duo?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med et gammelt spill (Master of Orion 2) som ikke liker å ha flere CPUer tilgjengelig - nådeløs krasj etter "ulovlig operasjon" etter ti sekunder.... Jeg har prøvd dette på en annen maskin med hyperthreading, der spillet krasjer når HT er på, og fungerer fint når HT er av.

På denne maskina er det imidlertid ikke så lett, fordi det er to fysiske kjerner til stede. Er det muligheter for å deaktivere en av kjernene i maskinvareprofiler slik at Windows bare får tilgang til en av to kjerner? Jeg har prøvd å "slette" en kjerne i enhetsbehandling, men den blir reinstallert automatisk med en gang jeg restarter maskina.

Her er de viktigste koponentene i systemet:

Core2due E6600

ASUS P5W

Windows XP sp2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal det ikke holde å sette affinity'en på spill- prosessen til en av kjernene? (i oppgavebehandling)

8476399[/snapback]

Nei, for å boote med 1 kjerne... da blir det kjerne 0 gjør man slik...

START

RUN/KJØR

MSCONFIG

BOOT INI

ADVANCED/AVANSERTE ALTERNATIVER

HAK PÅ NUMPROC

VELG 1 (du velger da at den skal bruke 1 kjerne)

Og hei forresten LIKMARK, jeg fikk ikke bytta bort mitt gamle nick her, heter freakBYnature på XS :)

Lenke til kommentar
Skal det ikke holde å sette affinity'en på spill- prosessen til en av kjernene? (i oppgavebehandling)

8476399[/snapback]

Nei, for å boote med 1 kjerne... da blir det kjerne 0 gjør man slik...

START

RUN/KJØR

MSCONFIG

BOOT INI

ADVANCED/AVANSERTE ALTERNATIVER

HAK PÅ NUMPROC

VELG 1 (du velger da at den skal bruke 1 kjerne)

Og hei forresten LIKMARK, jeg fikk ikke bytta bort mitt gamle nick her, heter freakBYnature på XS :)

8476685[/snapback]

Hei du! lurte litt på om det var deg :)

Skjønte at man ikke kan gjøre det slik jeg foreslo for å boote :) , men trenger man å boote med en kjerne da? Mente det holdt å fjerne en kjerne på affinity. Har ikke prøvd på akkurat det spillet..

Lenke til kommentar

Om man vil utelukke problemet helt så velger man å boote med en kjerne, da skal cpu teoretisk sett bli gjenkjent som en single core, men om man starter spillet med to kjerner så har du den sjansen for at det fortsatt gjenkjenner cpu som en dual core til tross for at du setter affinity til en av kjernene :)

Lenke til kommentar

Husker på en battlefield måtte man starte spillet og trykke Crtl alt del og merke spillet i listen og høyreklikke og velge xxx og hake av en cpu

Det er da el liste med

cpu1 *

cpu2 *

og sette dem slik

cpu1 *

cpu2

Må gjøres hver gang.

( til under, var måten å gjøre det på før man viste om noen patch ++)

Endret av War
Lenke til kommentar
Husker på en battlefield måtte man starte spillet og trykke Crtl alt del og merke spillet i listen og høyreklikke og velge xxx og hake av en cpu

Det er da el liste med

cpu1 *

cpu2 *

og sette dem slik

cpu1 *

cpu2

Må gjøres hver gang.

8476887[/snapback]

Battlefield klikker da ikke over dual core. Sikker på at du hadde lagt inn amd driverene i korrekt rekkefølge da? Først skal man installere AMD K8 driveren, så dual core optimizer, hotfix'en til MS har jeg alltid fått systemsvikt av, så det orker jeg ikke engang prate om :)

Det kan gjøres på denne måten, men det blir da ikke korrekt i forhold til alle spill, da tiden det tar garantert vil variere fra spill til spill over NÅR den gjenkjenner CPU som enkeltkjerne eller dobbeltkjerne. Jeg har for min del aldri, ikke en eneste gang, vært nødt til å sette på numproc 1 eller satt affinity på noe som helst vis, om spillet klikker grunnet dobbeltkjerne ville jeg heller sjekket prosessoren min for feil, for dette skal i utgangspunktet aldri skje.

Lenke til kommentar

8476399[/snapback]

Tusen takk, det gjorde susen :-)

Ingen krasj nå lenger.

8477679[/snapback]

Er det XP, x64, Vista32 eller Vista64 du bruker?

Lenke til kommentar

8476399[/snapback]

Tusen takk, det gjorde susen :-)

Ingen krasj nå lenger.

8477679[/snapback]

Er det XP, x64, Vista32 eller Vista64 du bruker?

8478956[/snapback]

xp sp2 står det i første post, 32bit mao, men er det en permanent løsning? husker xp å kjøre spillet på en kjerne i fremtiden??

Lenke til kommentar

Om du bare setter affinity ¨så må du gjøre det hver gang, om du bruker msconfig må du reboote før hver gang du skal spille, så bruke msconfig igjen og sette på vanlig oppstart og reboote igjen for å kjøre dobbeltkjerne, spørs bare hva du synes er lettest, må vel være å trykke ctrl-alt-del osv det :)

Lenke til kommentar
Kan hardware profiler brukes til dette i stedet for MS config?

Egenskaper for system -> Hardware -> Hardware profiles

8479165[/snapback]

Det vet jeg ærlig talt ikke, kanskje noe du kunne prøvd å funnet ut og så kommet med tilbakemelding på det? :)

Lenke til kommentar

8479165[/snapback]

Det vet jeg ærlig talt ikke, kanskje noe du kunne prøvd å funnet ut og så kommet med tilbakemelding på det? :)

8481012[/snapback]

Jeg prøvde å lage en egen maskinvareprofil først, men den kjernen som jeg avinstallerte ble automatisk innstallert tilbake når jeg startet maskina på nytt, noe som også må til for å fullføre avinstallasjoen.

Lenke til kommentar

8479165[/snapback]

8481012[/snapback]

Jeg prøvde å lage en egen maskinvareprofil først, men den kjernen som jeg avinstallerte ble automatisk innstallert tilbake når jeg startet maskina på nytt, noe som også må til for å fullføre avinstallasjoen.

8481285[/snapback]

Ok, da vet vi det at det ikke vil fungere med å lage en maskinvareprofil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...