Gå til innhold

Inkassokrav uten bestilt vare?


Anbefalte innlegg

Ja, da kan jeg vel starte helt fra begynnelsen.

I januar dumpet det ned en konvolutt med såkalt smoothie-pulver i postkassen. Jeg ble takket som ny kunde og ville visstnok få faste sendinger hver måned. Sammen med denne smoothien fulgte det med en gebyr på kr 39,50. Greit nok, jeg hadde ikke bestilt en dritt, så jeg betaler av prinsipp ting jeg ikke har bestilt - dette er jeg neppe alene om?

 

Etter en måned kom det en pakke til meg på Posten og jeg forstod nokså raskt at dette var smoothie-blandingen, så jeg droppet å hente den. Da stoppet de forsendelsene til meg, og etter noen uker fikk jeg brev om at jeg var utmeldt, men hadde utestående kr 39.50 og trussel om inkasso. Jeg gadd ikke betale denne gangen heller og i går fikk jeg brev fra inkasso-selskapet Visma Collectors - denne gangen med faktura på over 400 kroner-

 

Jeg sendte raskt brev til Visma Collectors og til saksbehanderen som stod på fakturaen sammen med litt av rettslærekunnskapene mine:

 

 

"Hei Ingrid.

 

Jeg henviser til inkassosak nr 227***.

Først vil jeg presisere at jeg har aldri bestilt noen vare fra GoNordic AS, men fikk tilsendt smoothie-pulver i posten sammen med en regning pålydende kr 39,50.

Såvidt jeg kjenner til, er det ikke normalt å betale for ting man ikke har bestilt.

 

Jeg vil også minne Visma Collectors på at jeg er under 18 år (i den forstand umyndig jfr. vgml §§1 og 2) og kan dermed ikke sette meg i gjeld. Også etter Vgml §36 heter det at "Har en umyndig gjort en avtale som han ikke bindende kunde gjøre på egen hånd, og som han ikke gyldig har opfylt, kan den annen part gå fra avtalen."

 

Jeg krever at Visma Collectors trekker inkassokravet, og gir tilbakemelding til GoNordic AS om at de ikke har noen rett til å sende ut giroer uten at man har bestilt noen vare.

 

Mvh.---------------------------------"

 

Som svar fikk jeg i dag;

Saken er nå sendt over til kreditor. Du vil få tilbakemelding fra oss så snart vi har fått en redgjørelse fra kreditor.

 

Hva vil dette si? At den går videre til kreditor? Og hvem er det?

Jeg vurderer også å melde GoNordic til Forbrukerombudet for sending av abonnement til folk som ikke har bestilt - og umyndige.

Selv burde jeg nok ha gitt beskjed om at jeg ikke hadde bestilt noe.

 

Har noen tips til hva jeg kan gjøre dersom de ikke legger saken død? De har vel i bunn og grunn ingen rett til å verken kreve disse pengene, eller sette betalingsanmerkning på meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville så absolutt følgt denne saken videre.

 

Meldt den til forbrukerombudet snarest. Dette er urett som de absolutt må svare for.

 

Det har vært mange slike saker før, så det er ingen ukjent sak for forbrukerombudet.

 

La oss vite hvordan det går videre med oppdateringer.

 

EDIT:

 

Kreditor er en betegnelse på en som har krav på en ytelse. Vanligvis blir begrepet brukt om den som har krav på et pengebeløp, men man er også kreditor dersom man har krav på varer eller lignende. I et kjøpsforhold vil således selgeren være kreditor i forhold til kjøpesummen, mens kjøperen er kreditor i forhold til varepartiet. Den som er kreditor for annet enn penger betegnes gjerne realkreditor. Begrepet kreditor er avledet fra kreditt.

 

 

En fordring er et krav som en fysisk eller juridisk person (kreditor) har mot en annen (debitor). Begrepet brukes mest i betydningen pengekrav, f.eks. slik at A har en fordring på B som lyder på 10.000 kroner. Det brukes imidlertid tilsvarende for krav av annen art, f.eks. plikt til å levere et parti varer. Det kan også være snakk om en unnlatelsesforpliktelse, f.eks. en plikt til å ikke starte opp konkurrerende ervervsvirksomhet. Dersom en fordring ikke blir innfridd innen forfall kan kreditor normalt få den inndrevet med hjelp av rettsapparatet. Dette skjer ved tvangsfullbyrdelse, noe som normalt krever forutgående søksmål, med mindre det foreligger et særlig tvangsgrunnlag.

 

En fordring kan komme til uttrykk i et gjeldsbrev (omsetningsgjeldsbrev eller enkelt gjeldsbrev). Der en fordring er gjenstand for omsetning vil reglene i gjeldsbrevloven fra 1939 komme inn og regulere hvilke legitimasjonsregler som gjelder. Reglene er her ulike for de to typene av gjeldsbrev. Enkle gjeldsbrev og fordringer som ikke er knyttet til gjeldsbrev omtales ofte samlet som enkle krav. Det følger av rettspraksis og juridisk teori at en rekke av reglene i gjeldsbrevloven som angår enkle gjeldsbrev gjelder analogisk (tilsvarende) for enkle krav som ikke er knyttet til gjeldsbrev. Således vil for eksempel reglene i gjeldsbrevloven om ekstinksjon komme tilsvarende til anvendelse på andre enkle pengekrav. Viktige regler om pengekrav finnes også i finansavtaleloven fra 1999.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Det du er utsatt for kalles negativt salg og er desverre en økende trend.

 

Dvs at noen bare sender deg ting uten at de har snakket med deg eller har lurt deg til å ta imot en gratis prøve hvor de selvfølgelig utelater at du må betale porto for prøven og at du vil bli signet opp på et abonement. Mange av de som ringer meg prøver å nekte for at man må betale noe og at man blir signet opp på abo når jeg spør direkte om slikt, så stol aldri på sånne folk.

 

Du må *aldri* betale slike ting. Når du får inkassovarsel på slikt sier du raskt ifra at saken er omtvistet. Da må inkassobyrået hente bevis fra selskapet om at kravet er reelt. Dette klarer de aldri å hoste opp, så da dør saken hen. Hvis de prøver på falsk bevisførsel kan du ta dem på dokumentfalsk, og dette tør dem neppe.

Endret av tole
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding her. Etter brevet jeg sendte til inkassoselskapet&GONordic har jeg fått svar igjen:

 

 

"

Viser til din henvendelse.

 

Nå har jeg fått tilbakemelding fra kreditor. Det er bestilt varer på nettet i ditt navn, det har også blitt krysset av for at du er over 18 år.

 

Siden du ikke vedkjenner deg dette kravet og hovedstolen er lav, velger vi å avslutte denne saken."

 

Det GoNordic påstår ovenfor er blank løgn, så det argumentet kan de bare legge seg med. Ellers ringte jeg til saksbehandleren for å spørre om de hadde fått andre klager på GoNordic. Hun fortalte at Go Nordic er et nyoppstartet firma og at de ikke har hatt så mange saker med dem ennå.

 

I brevet fra inkassoselskapet truet de med rettslige skritt. Sannsynligheten for at et inkassoselskap vinner i retten for et krav på kr 39,50 mot en umyndig som ikke har bestilt varen, tror jeg er like stor som at de greier å overtale verden om at jorda er flat.

Lenke til kommentar

Du sier: "ikke har hatt så mange saker med dem ennå"

 

Altså betyr det at de har hatt saker med dem, men bare ikke mangfoldige som mange av de større selskapene.

 

Jeg leser og: "~..ennå" som betyr at de forventer å få inn flere saker fra dem.(?)

 

De sa de valgte og avslutte saken, fordi de forstod at de ikke kunne "vinne" denne saken. Nettopp fordi du slo dem på det psykiske nivå, og ikke lot deg knekke og lure av denslags tull.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært greit snart hadde vært å få prøvd en slik sak i rettssystemet slik at vi kunne fått en lov som sa at en elektronisk signatur ikke er bindende på noen som helst måte. Da ville vi vel fort fått en slutt på slike tullegreier.

 

Hadde også vært morsomt og tatt kontakt med GoNordic og bedt om kopi av "bevisene". Skal vedde på at de sender et Excel ark hvor navnet til trådstarter står.

Lenke til kommentar
Det som hadde vært greit snart hadde vært å få prøvd en slik sak i rettssystemet slik at vi kunne fått en lov som sa at en elektronisk signatur ikke er bindende på noen som helst måte. Da ville vi vel fort fått en slutt på slike tullegreier.

 

Hadde også vært morsomt og tatt kontakt med GoNordic og bedt om kopi av "bevisene". Skal vedde på at de sender et Excel ark hvor navnet til trådstarter står.

8476116[/snapback]

 

Hadde ikke forbauset meg det minste.

Enten det eller et godt redigert bilde..

 

Det kan vell godt tenkes at det som har skjedd her er at noen "venner" har funnet ut at de skulle være litt morsome.

8476156[/snapback]

 

Jeg var inne på tanken. Men tenkte at folk burde vite bedere.

Lenke til kommentar
Det GoNordic påstår ovenfor er blank løgn, så det argumentet kan de bare legge seg med. Ellers ringte jeg til saksbehandleren for å spørre om de hadde fått andre klager på GoNordic. Hun fortalte at Go Nordic er et nyoppstartet firma og at de ikke har hatt så mange saker med dem ennå.

 

 

 

Er jo ikke sikkert dette er blank løgn...

 

Er fullt mulig at noen har bestilt på nettet i ditt navn og kryssa av for at du er myndig.. Kem som helst kan gjøre det og det er ikke bare med deg dette skjer..

 

GoNordic har ingen mulighet for å vite om dette er et reelt krav eller ikke før du omtvister kravet.. så ville ikke lagt skylden på de..

 

MEN.. du burde absolutt gitt beskjed etter å ha fått den første pakken med en regning.. :-)

 

Bra at det løste seg.

Lenke til kommentar

HP_: "MEN.. du burde absolutt gitt beskjed etter å ha fått den første pakken med en regning.. :-)"

 

Det er akkurat det han IKKE skal trenge!

At man ikke tilbakesender en adressert reklamesending er ikke det samme som godkjenning av kundeforhold! Hva om han hadde vært på ferie i utlandet?

 

Det som funker i disse tilfellene er ikke å si ifra men heller la saken gå til inkasso. Det vil da koste GoNordic masse penger i behandlingsgebyrer hos inkassoselskapene da de ikke har noen gyldige kontrakter å vise til. Det eneste språket disse gråsoneselskapene forstår er penger og da må man ramme dem der de kjenner det.

 

Det er klart det er sikkert mange eldre (og andre) som blir nervøse av inkassobrev og dermed betaler uten å bestride kravet, men skal man få bukt med denne måten å tjene penger på så tar det altfor lang tid å gå tjenestevei (dvs rapportering/anmeldelse)

Lenke til kommentar

Rookie_NO: Det er jo ikke snakk om å tilbakesende noe som helst. Om man får tilsendt noe man ikke har bestillt er det jo naturlig å bestride kravet med en gang. Gjerne også sammen med å rapportere om negativt salgt til forbrukerombudet.

 

Da slipper man for det første som regel alt styret med flere regninger og inkasso. Og for det andre har man enda mer bevis om saken faktisk skulle gå til inkasso.

 

Og varen beholder man selvfølgelig. Dersom firmaet vil ha tilbake en vare de har solgt på negtivt salg, må de værsågod sende deg ferdig frankert embalasje å returnere varen i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...