Gå til innhold

Boot fra CD-Rom - maskin restarter - LØST

mushkin

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en utfordring på en maskin jeg har skrudd sammen. Jeg poster saken under Hovedkort da jeg mener den passer best he - er dette feil, flytt den gjerne.

HW:

Hovedkort ABIT AB9 QuadGT

CD/DVD 2 stk Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA

Maskinen booter og jeg trykker en tast for å boote fra CD. Dette går som normalt og jeg merker at platen spinner. To øyeblikk etter rebooter maskinen. Jeg har forsøkt flere ganger, med flere plater (som jeg vet fungerer på mine andre maskiner). Jeg har forsøkt å sette de optiske drevene både til IDE og SATA, begge varianter fungerer, men med samme resultat.

Jeg har også forsøkt å boote fra en IDE DVD-Rom og dette går fint. Jeg får forsovidt installert OSet da, men noe er jo galt.

Forslag mottas med stor taknemlighet.

Endret av mushkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper RAM-feil (feil timings i BIOS, evt fysisk feil på brikkene), problem med strømforsyning (defekt, eller for svak).

Begynn med å sette alle innstillinger i BIOS til "default" eller "safe"-modus. Eventuelt kan du også resette CMOS (gjøres ved å flytte en jumper på hovedkortet i noen minutter - står beskrevet i manualen for hovedkortet).

Lenke til kommentar
Jeg tipper RAM-feil (feil timings i BIOS, evt fysisk feil på brikkene), problem med strømforsyning (defekt, eller for svak).

Begynn med å sette alle innstillinger i BIOS til "default" eller "safe"-modus. Eventuelt kan du også resette CMOS (gjøres ved å flytte en jumper på hovedkortet i noen minutter - står beskrevet i manualen for hovedkortet).

8475726[/snapback]

Men jeg får det jo til å fungere med en IDE CD-ROM? Får installert OS og kjører finfint på det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...