frodn Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg har en laptop fra mpx.no, den ble kjøpt via nettet for 18 mnd siden. Før jul leverte jeg den inn pga da jeg skulle formatere og legge inn win xp på nytt lot det seg ikke gjøre. Fikk bare feilmelding med den cden som fulgte med pcn. Jeg snakket med mpx og fikk sende inn pcn. For 3 mnd siden tok hddn kvelden, fikk melding om at det manglet filer, og tilslutt blåskerm og pcn nektet å starte. De skiftet hdd, men bare 1 uke etter jeg fikk den igjen begynte problemene igjen. Blåskjerm, den slo seg av i tide og utide.. Det jeg lurer på, er det mulig etter 3 turer på verksted å heve kjøpet? eller hvordan fungerer dette ? Håper på svar Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg har en laptop fra mpx.no, den ble kjøpt via nettet for 18 mnd siden. Før jul leverte jeg den inn pga da jeg skulle formatere og legge inn win xp på nytt lot det seg ikke gjøre. Fikk bare feilmelding med den cden som fulgte med pcn. Jeg snakket med mpx og fikk sende inn pcn. For 3 mnd siden tok hddn kvelden, fikk melding om at det manglet filer, og tilslutt blåskerm og pcn nektet å starte. De skiftet hdd, men bare 1 uke etter jeg fikk den igjen begynte problemene igjen. Blåskjerm, den slo seg av i tide og utide.. Det jeg lurer på, er det mulig etter 3 turer på verksted å heve kjøpet? eller hvordan fungerer dette ? Håper på svar 8474632[/snapback] Heisann. Ble den sendt til verkstedet i Sandefjord? Eller ble den sendt til en annen servicepartner som f.eks infocare? Kunne du gitt meg serienummeret på maskinen din? Det er forresten ikke mulig å heve kjøp etter det du har beskrevet. Hevelse av kjøp krever samme feilen x antall ganger. Du har rett og slett vært en av de svært uheldige. Nevner det igjen.. Jeg vil gjerne ha et serienummer. Send på PM om du ikke tør å legge det ut her. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Tredje gang maskinen har SAMME feil, kan du kreve kjøpet hevet, i følge kjøpsloven. PC'ens garanti er bestemt av leverandøren/produsenten. Vanlig for bærbar PC er vel 2 år. MEN du har REKLAMASJONSRETT i 5 år. Og det er i følge kjøplsloven. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg mumler noe om at jeg jobber på MPX.. Lenke til kommentar
frodn Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Hei! Fikk idag svar fra forbrukerportalen.no Legger inn svaret her, så andre med evt samme problem også kan se. "Kan selger kreve å reparere? § 29 bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare hvor det foreligger en kjøpsrettslig mangel etter §§ 15 og 16. Men, denne valgretten begrenses der hvor det koster vesentlig mer for selger å gi deg ny vare, kontra å reparere. Du kan kreve dokumentasjon fra selger på at det faktisk vil koste vesentlig mer å gi deg ny vare. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere kontra å reparere må du trolig akseptere en reparasjon. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 30 at reparasjonen eller omleveringen skal skje innen rimelig tid. Dette betinger en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle, men det er rimelig å anta at en reparasjon bør være utført innen 2 - 4 uker, med mindre det foreligger spesielle forhold knyttet til f.eks tilvirkning/levering etc som vanskeliggjør å overholde dette tidsaspektet. Dersom selgers avhjelp (reparasjon/ny vare) medfører at du som kjøper vil være uten produktet i mer enn en uke har du krav på en lånegjenstand. Merk at du ikke nødvendigvis har krav på nøyaktig det samme produktet som erstatningsgjenstand, men et tilsvarende produkt knyttet (kan bety at dersom du f.eks har kjøpt et flatskjerm-tv vil du måtte akseptere at lånetv`et er et ordinært tv). Hvor mange reparasjonsforsøk har selger? Det er også viktig å merke seg at selger kun har rett til å foreta to avhjelpsforsøk for den samme mangelen. Det betyr at dersom selger har reparert gjenstanden 2 ganger og feilen oppstår på ny kan du ha krav på å heve kjøpet og få pengene tilbake. Hvis selger har reparert èn gang, og gitt deg ny vare ved 2. gangs reklamasjon og produktet fortsatt lider av den samme feilen vil du også kunne ha krav på å heve kjøpet. Dersom produktet lider av en rekke mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker. Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne være relevante momenter for denne vurderingen. Som du forstår av denne informasjonen kan du nå fremlegge et hevingskrav. Hevingsoppgjøret skal skje på denne måten: Prinsippene rundt partenes tilbakeføring ved heving av kjøpet er nedfelt i Forbrukerkjøpslovens kap. 10. § 49 bestemmer at dersom kjøpet helt eller delvis er oppfylt kan det mottatte kreves tilbakeført, altså hhv kjøpesum/varen. Forbrukeren skal etter påkrav fra selgeren godskrive denne den avkastning forbrukeren har hatt av gjenstanden, dvs. gi selgeren et rimelig vederlag for vesentlig nytte man har hatt av tingen. Dersom selgeren skal tilbakebetale kjøpesummen plikter denne å betale renter på kjøpesummen fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Merk! at hvis du som forbruker blir avkrevd vederlag for nytteverdien plikter selger å betale forsinkelsesrente fra den dagen selgeren mottok kjøpesummen - og ikke begrenset til den dagen reklamasjonen ble fremstatt. Rentesatsen fastsettes årlig, og er pr. dags dato på 10,5 %. Utgangspunktet er at gjenstanden skal tilbakeleveres i vesentlig samme stand og mengde når kjøpet heves. Dersom du f.eks har mistet mobiltelefonen din, kan du ikke reklamere på feil på denne, da selger ikke har reell mulighet til å ta standpunkt til kravet. Selgers krav på kompensasjon for nytte ved bruk avgjøres skjønnsmessig ut fra hver enkelt situasjon. For bil kan f.eks en gitt sum knyttet til antall kjørte km være et måleparameter. Rene verdireduksjoner som følge av tidsperspektivet skal ikke medtas i vurderingen. F.eks for pc`er, mobiltelefoner og andre kapitalvarer som synker raskt i verdi. På www.forsinkelsesrente.no kan du raskt og enkelt regne ut hva renten i ditt tilfelle vil være. Med hilsen -- Synne Eliassen Hvis du ønsker ytterligere opplysninger om saksfeltet, henviser vi til forbrukerportalen.no" Lenke til kommentar
frodn Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 DemoniZer: hvordan vet jeg om du jobber for mpx.no ? Tror du virkelig jeg legger ut serienr på pcn min her/gir den til deg ? hehe Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Selger har som nevnt 2 forsøk på å rette den samme feilen. Tredje gang feilen oppstår kan du kreve kjøpet hevet. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 DemoniZer: hvordan vet jeg om du jobber for mpx.no ? Tror du virkelig jeg legger ut serienr på pcn min her/gir den til deg ? hehe 8477061[/snapback] Vedder på at serienummeret er 7 siffer og starter med 1. Noen ganger etterfulgt av -001 eller et annet tall. Sender du en mail til meg ([email protected]) skal jeg svare med nicket mitt. Men slutter på jobb om 4 min, så du får da ikke svar før i morgen. Jeg heter da Ludvig.. kan vise deg et utdrag av signaturen min.. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Vennlig hilsen Ludvig Anderssen 1.Linje Support MPX.no <adresse osv> Tlf. dir: + 47 23 39 5.. ---------------------------------- This email with attachments is solely for the use of the individual or entity to whom it is addressed. No one else may copy or forward some or all of the contents of this e-mail in any form without the prior written consent of the originator. If you have received this e-mail in error, please contact the sender and delete the material from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited. This email message has been virus checked by the Trend Micro virus solution. ---------------------------------- Lenke til kommentar
frodn Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Da var det deg jeg fikk mail fra om tilbake sending. Har sendt deg mail nå Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Det var nok det. EDIT: Regner med at du snart har den ferdig frankerte lappen i posten. Sporingsnummeret kan du få av meg om du ønsker dette. Send meg en PM eller en mail. (Jobbmail selvsagt) Selvsagt skal denne ha litt større prioritering, da vi ønsker glade og fornøyde kunder. Synd du har hatt slike problemer som du har hatt. Ønsker du at jeg skal svare deg pr. mail på noe, si ifra. Still gjerne noen konkrete spørsmål du vil jeg skal svare på. Jeg har ikke funnet noen konkrete spørsmål i mailen du sendte meg, derfor vil den heller ikke bli besvart. Endret 27. april 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
frodn Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Flott. Sender inn idag. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Flott. Sender inn idag. 8502974[/snapback] Da regner jeg med å motta den om noen dager Lenke til kommentar
frodn Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Funnet ut hva det feiler den ? Lenke til kommentar
frodn Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg fikk hevet kjøpet. Takker Mpx for knall god service Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg fikk hevet kjøpet. Takker Mpx for knall god service 8570727[/snapback] Jeg bukker. Fint det ordnet seg for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå