Gå til innhold

garanti på bærbar pc?


Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop fra mpx.no, den ble kjøpt via nettet for 18 mnd siden. Før jul leverte jeg den inn pga da jeg skulle formatere og legge inn win xp på nytt lot det seg ikke gjøre. Fikk bare feilmelding med den cden som fulgte med pcn. Jeg snakket med mpx og fikk sende inn pcn.

For 3 mnd siden tok hddn kvelden, fikk melding om at det manglet filer, og tilslutt blåskerm og pcn nektet å starte.

De skiftet hdd, men bare 1 uke etter jeg fikk den igjen begynte problemene igjen. Blåskjerm, den slo seg av i tide og utide..

 

Det jeg lurer på, er det mulig etter 3 turer på verksted å heve kjøpet?

eller hvordan fungerer dette ?

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en laptop fra mpx.no, den ble kjøpt via nettet for 18 mnd siden. Før jul leverte jeg den inn pga da jeg skulle formatere og legge inn win xp på nytt lot det seg ikke gjøre. Fikk bare feilmelding med den cden som fulgte med pcn. Jeg snakket med mpx og fikk sende inn pcn.

For 3 mnd siden tok hddn kvelden, fikk melding om at det manglet filer, og tilslutt blåskerm og pcn nektet å starte.

De skiftet hdd, men bare 1 uke etter jeg fikk den igjen begynte problemene igjen. Blåskjerm, den slo seg av i tide og utide..

 

Det jeg lurer på, er det mulig etter 3 turer på verksted å heve kjøpet?

eller hvordan fungerer dette ?

 

Håper på svar :)

8474632[/snapback]

 

Heisann.

 

Ble den sendt til verkstedet i Sandefjord? Eller ble den sendt til en annen servicepartner som f.eks infocare?

 

Kunne du gitt meg serienummeret på maskinen din?

 

Det er forresten ikke mulig å heve kjøp etter det du har beskrevet.

Hevelse av kjøp krever samme feilen x antall ganger.

 

Du har rett og slett vært en av de svært uheldige.

 

Nevner det igjen.. Jeg vil gjerne ha et serienummer.

Send på PM om du ikke tør å legge det ut her.

Lenke til kommentar

Tredje gang maskinen har SAMME feil, kan du kreve kjøpet hevet, i følge kjøpsloven.

 

PC'ens garanti er bestemt av leverandøren/produsenten. Vanlig for bærbar PC er vel 2 år. MEN du har REKLAMASJONSRETT i 5 år. Og det er i følge kjøplsloven.

Lenke til kommentar

Hei!

Fikk idag svar fra forbrukerportalen.no

 

Legger inn svaret her, så andre med evt samme problem også kan se.

 

"Kan selger kreve å reparere?

 

§ 29 bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge

mellom å kreve reparasjon eller ny vare hvor det foreligger en kjøpsrettslig

mangel etter §§ 15 og 16. Men, denne valgretten begrenses der hvor det koster

vesentlig mer for selger å gi deg ny vare, kontra å reparere. Du kan kreve

dokumentasjon fra selger på at det faktisk vil koste vesentlig mer å gi deg ny

vare. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere kontra å reparere må du

trolig akseptere en reparasjon.

 

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 30 at reparasjonen eller omleveringen skal

skje innen rimelig tid. Dette betinger en skjønnsmessig vurdering i hvert

enkelt tilfelle, men det er rimelig å anta at en reparasjon bør være utført

innen 2 - 4 uker, med mindre det foreligger spesielle forhold knyttet til

f.eks tilvirkning/levering etc som vanskeliggjør å overholde dette

tidsaspektet. Dersom selgers avhjelp (reparasjon/ny vare) medfører at du som

kjøper vil være uten produktet i mer enn en uke har du krav på en

lånegjenstand. Merk at du ikke nødvendigvis har krav på nøyaktig det samme

produktet som erstatningsgjenstand, men et tilsvarende produkt knyttet (kan

bety at dersom du f.eks har kjøpt et flatskjerm-tv vil du måtte akseptere at

lånetv`et er et ordinært tv).

 

Hvor mange reparasjonsforsøk har selger?

 

Det er også viktig å merke seg at selger kun har rett til å foreta to

avhjelpsforsøk for den samme mangelen. Det betyr at dersom selger har reparert

gjenstanden 2 ganger og feilen oppstår på ny kan du ha krav på å heve kjøpet

og få pengene tilbake. Hvis selger har reparert èn gang, og gitt deg ny vare

ved 2. gangs reklamasjon og produktet fortsatt lider av den samme feilen vil

du også kunne ha krav på å heve kjøpet. Dersom produktet lider av en rekke

mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det

samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter

en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker.

Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne

være relevante momenter for denne vurderingen.

 

Som du forstår av denne informasjonen kan du nå fremlegge et hevingskrav.

Hevingsoppgjøret skal skje på denne måten:

 

Prinsippene rundt partenes tilbakeføring ved heving av kjøpet er nedfelt i

Forbrukerkjøpslovens kap. 10. § 49 bestemmer at dersom kjøpet helt eller

delvis er oppfylt kan det mottatte kreves tilbakeført, altså hhv

kjøpesum/varen.

 

Forbrukeren skal etter påkrav fra selgeren godskrive denne den avkastning

forbrukeren har hatt av gjenstanden, dvs. gi selgeren et rimelig vederlag for

vesentlig nytte man har hatt av tingen. Dersom selgeren skal tilbakebetale

kjøpesummen plikter denne å betale renter på kjøpesummen fra den dag

forbrukeren reklamerte på mangelen. Merk! at hvis du som forbruker blir

avkrevd vederlag for nytteverdien plikter selger å betale forsinkelsesrente

fra den dagen selgeren mottok kjøpesummen - og ikke begrenset til den dagen

reklamasjonen ble fremstatt. Rentesatsen fastsettes årlig, og er pr. dags dato

på 10,5 %.

 

Utgangspunktet er at gjenstanden skal tilbakeleveres i vesentlig samme stand

og mengde når kjøpet heves. Dersom du f.eks har mistet mobiltelefonen din, kan

du ikke reklamere på feil på denne, da selger ikke har reell mulighet til å ta

standpunkt til kravet.

 

Selgers krav på kompensasjon for nytte ved bruk avgjøres skjønnsmessig ut fra

hver enkelt situasjon. For bil kan f.eks en gitt sum knyttet til antall kjørte

km være et måleparameter. Rene verdireduksjoner som følge av tidsperspektivet

skal ikke medtas i vurderingen. F.eks for pc`er, mobiltelefoner og andre

kapitalvarer som synker raskt i verdi.

 

På www.forsinkelsesrente.no kan du raskt og enkelt regne ut hva renten i ditt

tilfelle vil være.

 

 

Med hilsen

--

Synne Eliassen

 

Hvis du ønsker ytterligere opplysninger om saksfeltet, henviser vi til

forbrukerportalen.no"

Lenke til kommentar
DemoniZer: hvordan vet jeg om du jobber for mpx.no ?

Tror du virkelig jeg legger ut serienr på pcn min her/gir den til deg ?:) hehe

8477061[/snapback]

 

Vedder på at serienummeret er 7 siffer og starter med 1. Noen ganger etterfulgt av -001 eller et annet tall.

 

Sender du en mail til meg ([email protected]) skal jeg svare med nicket mitt.

Men slutter på jobb om 4 min, så du får da ikke svar før i morgen.

 

Jeg heter da Ludvig.. kan vise deg et utdrag av signaturen min..

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Vennlig hilsen

 

Ludvig Anderssen

1.Linje Support

MPX.no

 

<adresse osv>

 

Tlf. dir: + 47 23 39 5..

 

----------------------------------

 

This email with attachments is solely for the use of the individual or entity to whom it is addressed. No one else may copy or forward some or all of the contents of this e-mail in any form without the prior written consent of the originator.

 

If you have received this e-mail in error, please contact the sender and delete the material from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.

 

This email message has been virus checked by the Trend Micro virus solution.

 

----------------------------------

Lenke til kommentar

Det var nok det.

 

EDIT:

 

Regner med at du snart har den ferdig frankerte lappen i posten.

 

Sporingsnummeret kan du få av meg om du ønsker dette. Send meg en PM eller en mail. (Jobbmail selvsagt)

 

Selvsagt skal denne ha litt større prioritering, da vi ønsker glade og fornøyde kunder. Synd du har hatt slike problemer som du har hatt.

 

Ønsker du at jeg skal svare deg pr. mail på noe, si ifra.

Still gjerne noen konkrete spørsmål du vil jeg skal svare på.

 

Jeg har ikke funnet noen konkrete spørsmål i mailen du sendte meg, derfor vil den heller ikke bli besvart.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...