Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fortell om dine tryne-opplevelser på MC!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har "trynt" 2-3 ganger med moped og noen ganger med motorsykkel. Ingen av gangene alvorlig, men en får seg jo en liten støkk.

 

Moped:

 

- Kjøre "cross" opp en humpete skogsvei til hytten, ble til at jeg hang etter styret og ga bånn gass uten å ville det. Mopeden akselererte rett av stien og jeg ble slengt av. Traff heldigvis ingenting hardt, og mopeden kom fra det med bare et knust speil og en liten bulk.

 

- Hjem fra en kamerat om kvelden uten å vite at det hadde lagt seg frost på veien. "Bånn gass" ut på hovedveien, ble til at jeg lå flat midt i kjørebanen foran et par biler som heldigvis stoppet. Ingen skade, bortsett fra litt ømme lår/knær, samt nok et bøyd og knust speil.

 

- Kjøring på snø, ble til at jeg lå flat. Kjørte sakte, så ingen dramatikk. Flaut, riktignok.

 

Motorsykkel:

 

- Åttetallet under oppkjøringen! Heldigvis bare mens jeg øvet meg før sensor kom ut fra kontoret sitt. Stormen Gerd blåste denne dagen, høsten 1997, jeg kjørte rundt i dette åttetallet, la meg litt mot vinden. Plutselig ble det vindstille, og jeg tippet rett over. Ble liggende under motorsykkelen og rope på hjelp, men ingen skade. Motorsykkelen fikk seg noen skrammer, men kunne kjøre opp med den og bestå med glans. Jeg tror ikke sensor fikk med seg hva som hadde skjedd..

 

- Ca. et halvt år etter, urutinert og dum. Kom kjørende opp fra teateret i Stavanger (for de som vet hvor det er) og så en kamerat. Vinket og stirret selvfølgelig på ham uten å se at bussen foran meg hadde stanset. Klemte framdekket inn under noe på bussen og sto bom fast. Hornet virket (virker) ikke, så sto bare der og knotet til bussen begynte å kjøre igjen. Da løsnet det selvsagt. Særdeles flaut!

 

- Enda en bussepisode.

 

- Veltet utenfor garasjen. Stoppet og skulle sparke ned sidestøtten. Denne vippet så opp igjen uten at jeg oppdaget det, og jeg la sykkelen rett i fortauet med meg under. Sykkelen veier 240 kilo, så var null sjanse å klare å holde den oppe med én fot når den allerede var på vei ned. Ingen skade på sykkelen, heldigvis.

 

- 3 år siden, begynte å snø! Tok sjansen en vintersdag på å ta sykkelen til en kamerat. Da jeg skulle hjem lå det et tynt lag med snø, og dum som jeg var hadde jeg glemt den tidligere episoden med mopeden. Sneglet meg fram med motorsykkelen, omtrent på tomgang, og i første sving skjente bakhjulet ut og jeg lå flat under sykkelen, ropende på hjelp. Ekstremt flaut, men jeg ble heldigvis en pute for sykkelen, så igjen ingen skade. Fikk meg en trøkk i ankelen, haltet i en ukes tid.

 

Tror det var alt. Heldigvis ingenting alvorlig, folk jeg kjenner gjennom MC-klubb har skjent av veien i 100 pga. grus på asfalt og ødelagt både seg selv og sykkelen, så mine episoder blir jo som bagateller i forhold.

8670927[/snapback]

 

Jeg tror du burde bytte sykkelen ut med noe du kan få opp selv når du ligger under den. :ph34r:

Lenke til kommentar

He he, "Morsom" tråd ja :cool:

 

Begynner å bli en stund siden jeg kjørte MC nå men jeg har store planer om å skaffe meg en ny, og da blir det forhåpentligvis denne :)

 

Første tohjuling var en 1958 modell "sving" som jeg satte sammen av gamle deler på ungdomskolen. Hadde utrolig mye gøy med den, og lakkerte minst 1 gang i året i de utroligste frager. Hadde pedaler for ekstra hjelp i motbakker og 3 gir på håndtaket. Det morsomste var å ribbe den for alt, erstatte tanken med en ketchupflaske, og kjøre "cross" :)

 

Utrolig nok tryna jeg aldri med denne!

 

Etter denne kjøpte jeg en Suzuki GR650 som jeg fremdeles synes er en utrolig fin sykkel. Mener å huske jeg betalte rundt 40.000,- for denne ny. Husker også at selger ble overrasket over at jeg betalte kontant. (Dette er tross alt som sagt noen år siden :))

 

Den sykkelen tryna jeg med 2 ganger (nesten 3!) på 2 sesonger. Første gangen var jeg på tur fra Sollihøgda til Drammen. I en av svingene (De som har kjørt der i gamle dager vet at der fantes/finnes svinger ;)) hadde det rast ut et lass med jord/grus fra fjellet over, og både sykkel og nesten fører forsvant under autovernet. Utsikten til Tyrifjorden flere hundre meter lenger ned var både nydelig og skremmende på en gang, fra den vinkelen ;) Hadde det ikke vært for blinklysene bak ser jeg ikke bort fra at neste skinndress hadde blitt levert med snorkel...

 

Ingen skader på sjåfør og heller ikke så mye på sykkel, men den måtte inn på rep, hvilket i grunnen var greit da det uansett var sent på sesongen.

 

I Mars året etter var sykkelen ferdig (Hadde problemer med både importøren Erling Sande og verksted som hverken klarte å skaffe eller montere delene rett!)

 

Lykkelig hentet jeg sykkelen for å forberede en ny sesong! Fylte tanken på Shell ved siden av verkstedet og la ut på en 4 mil tur hjemover. Livet var herlig :)

 

500 meter før jeg er hjemme i en krapp sving møter jeg på ny skjebnen i speilblank is på et skyggelagt parti av veien. Selv med en fart på under 60km/t i 70 sone sklir sykkelen sakte vekk under meg, forsvinner tvers over veien og treffer en eldre mopedist på andre siden.

 

Det gikk utrolig nok også bra men med noen materielle skader (igjen!) og pensjonisten insisterte på POLITI. Saken ble henlagt som et hendelig uhell etter at lensmannen som dukket opp selv gikk på ryggen i et forsøk på å krysse veien på "åstedet" for forbrytelsen.

 

"Nesten" tryningen den tredje gangen skjedde rett etter bytte av bakdekk, som er rimelig voksent dimensjonert på denne sykkelen. Kombinasjonen av et dekkfirma uten peiling på MC og rimelig hard Michelin gummi fikk sykkelen til å snurre 2 ganger etter et lett pådrag i første veikryss. Heldigvis ingen skade den gangen, og året etter ble sykkelen solgt/byttet i en ny, en Yamaha XJ750 som har sin egen trynehistorie...

 

Dette ble alt for langt for bare én sykkel, så jeg lar det bli med dette så langt :)

 

Litt moral til slutt! Anbefaler alle som kjører tohjuling å bruke skikkelig skinn/kjøredress samt hjelm, hansker og full pakke enten man kjører lett eller tung sykkel! Jeg syntes en gang det så teit ut med moped og helhjelm, men det er enda teitere å ende opp som grønnsak på Sunnaas etter å ha tryna på en 2,5 hesters scooter!

Lenke til kommentar
Litt moral til slutt! Anbefaler alle som kjører tohjuling å bruke skikkelig skinn/kjøredress samt hjelm, hansker og full pakke enten man kjører lett eller tung sykkel! Jeg syntes en gang det så teit ut med moped og helhjelm, men det er enda teitere å ende opp som grønnsak på Sunnaas etter å ha tryna på en 2,5 hesters scooter!

8676894[/snapback]

 

 

Så veldig sant. Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Skal gå til innkjøp av skinn-jakke/kjørejakke og hansker nå. Kjører moped da :)

Lenke til kommentar
Litt moral til slutt! Anbefaler alle som kjører tohjuling å bruke skikkelig skinn/kjøredress samt hjelm, hansker og full pakke enten man kjører lett eller tung sykkel! Jeg syntes en gang det så teit ut med moped og helhjelm, men det er enda teitere å ende opp som grønnsak på Sunnaas etter å ha tryna på en 2,5 hesters scooter!

8676894[/snapback]

 

 

Så veldig sant. Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Skal gå til innkjøp av skinn-jakke/kjørejakke og hansker nå. Kjører moped da :)

8677126[/snapback]

Jeg har jakke med polstringer og beskyttelser. Den ene dagen jeg velta hadde jeg ikke detta. Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke hadde kjørejakka den dagen, men slapp heldigvis unna med noen blåmerker og ikke så store skrubbsår.

 

Har en i kamerat som mobber meg fordi jeg har kjørejakka, og "bare kjører moped". Vel, har ikke hørt noe mer etter at han tryna og flerra opp jakka, samt skrubba seg opp... :p

 

Selv kjører jeg med olabukse, og jeg mener det holder med moped. Har velta to ganger, og ikke fått så rare såra på knea og sånt. Men klart det hadde vært bedre med kjørebukse også. :) Gode hansker er ihvertfall et must. ;)

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra da at både Thewiz og >Jonas< overlever første fase og dermed har de beste forutsetninger for å få et både langt og herlig liv selv MED MC :)

 

Men seriøst, det er som sagt ikke tøft å være dum.... Vel, i noen miljøer er det kanskje det, men ikke SÅ dum... ;)

 

Fint at dere tar sikkerheten på alvor!

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Forresten, dere med trim her; Har dere kasko?

 

Hva om dere havner utfor en stoor krasj og skal bruke kasko, men sykkelen er så ødelagt at dere ikke klarer å skru orginalt, er dere ikke kanskje eid da?

8659148[/snapback]

 

 

 

Bumper denne her jeg.

 

Og forresten, til dere som kjører tung sykkel; har dere kasko? Hvor mye egenandel + årsavgift?

Lenke til kommentar

Bumper denne her jeg.

 

Og forresten, til dere som kjører tung sykkel; har dere kasko? Hvor mye egenandel + årsavgift?

8677418[/snapback]

 

Årsavgiften var på rundt 1600 kroner, og har full kasko. Med 75% bonus betaler jeg noe mellom 2500 og 3000 i året i forsikring, husker ikke eksakt akkurat nå.

Hadde jeg hatt racingsykkel, ville vel beløpet minst doblet eller triplet seg for meg.

 

Og som blir sagt over her; full beskyttelse som passer i størrelsen, helst uansett kjørelengde. Dessverre bryter jeg av og til min egen regel om å alltid ha skinndressen på, hvis jeg er sent ute til jobb, eller bare skal ut en kort tur. Man kan jo komme ut for en ulykke på korte turer også, så dumt gjort av meg. Men, men...

Lenke til kommentar

På en søndagstur som nesten ble Oppland rundt var det noen som ga på litt for mye, og en venn av meg som kjørte en FJ1100 fikk wobbling og tryna i 160. Sykkelen sklei vilt og det var bare flaks at han ikke traff noen i motgående kjørebane... Ikke hadde han ordentlig kjøredress heller.... Han halter enda...

 

Hode, albuer, knær, hender og føtter er spesielt utsatt... Han sklei rundt 50 meter på venstre kne med sykkelen over seg og det kneet har ikke fungert spesielt godt etterpå... Ikke spesielt koselig å se en kneskål som stikker ut av buksene etter at 50 meter asfalt har slitt bort det en del....

 

Min første tryning på min XJ 750 endte heldigvis også godt, men det var bare flaks. Jeg var sikret på beste mulige måte etter tidligere erfaringer, men hadde på en passasjer som bare skulle hjem fra byen. Han hadde selvsagt hjelm, men det var alt...

 

Kjørte bak en bil inn mot et lyskryss. Bilisten blinker til venstre og legger seg godt inn mot mot midten av krysset... Jeg skal rett frem og gir på litt i og med at det er grønt lys.

 

Plutselig ombestemmer bilisten seg og svinger brått til høyre i steden mens venstre blinklys fremdeles blinker...

 

Både jeg og min passasjer blir kastet av sykkelen... Først var jeg litt fortumlet, men så snart jeg kom til meg selv ble jeg fly forbannet over kjøringen til bilisten.... Reiste meg opp, løp bort til bildøren, rev den opp og heiste en relativt spinkel fyr ut av bilen og opp på biltaket og ropte "Åssen i helvete er det du kjører din jævlige idiot!?"...

 

Ble litt nedtur når vedkommende likblek løfter hånden, peker over på andre siden og forteller at "Jamen det er ikke jeg som kjører...."

 

I farten hadde jeg selvsagt bare åpnet den nærmeste bildøren og tatt passasjeren... :blush:

 

Min passasjer ble kjørt på sykehuset, men det endte heldigvis bra... Han kom hjem i taxi samme kveld etter å fått slengt en giro for egenandelen på båren...

 

Jeg fikk vondt i hånden men tenkte ikke så mye over det før en venn av meg tvangskjørte meg til sykehuset etter 2 uker med hovent håndledd.... Viste seg at tommelen og deler av hånden var fullstendig knust... Fikk operert inn en 10 cm lang nål og ble sykemeldt i 8 uker med beskjed om å trene opp hånden, f.eks. på et sykkelstyre...

 

Gjett hva jeg brukte de neste ukene på :)

Lenke til kommentar

Hadde nesten nettopp fått mopeden og visste så godt som ingenting om mopedenog så skjedde dette:

Så tok jeg meg en liten kjøretur hjemme og bestemte meg for å bremse og stoppe..

Klemte inn frambremsen og føk av mopeden og landet litt lengre borte.

Knekt blinklys og fikk vondt i tommelen i en halvtime! :!:

 

Dette skjedde faktisk for ett par helger siden: Skulle kjøre imot en kompis og skulle bremse i innkjørselen dems.. Der var det singel :p

Så jeg bremser og sklir bortover før jeg tipper over ende ned i ei myr.

Ingen skader på sykkelen eller meg, kun veldig våt og en lukt som var forferdelig.

Endret av raging king
Lenke til kommentar
Nesten nettopp fått mopeden og visste så godt som ingenting om mopeden.

Så tok jeg meg en liten kjøretur hjemme og bestemte meg for å bremse og stoppe..

Klemte inn frambremsen og føk av mopeden og landet litt lengre borte.

Knekt blinklys og fikk vondt i tommelen i en halvtime! :!:

 

Dette skjedde faktisk for ett par helger siden: Skulle kjøre imot en kompis og skulle bremse i innkjørselen dems.. Der var det singel :p

Så jeg bremser og sklir bortover før jeg tipper over ende ned i ei myr.

Ingen skader på sykkelen eller meg, kun veldig våt og en lukt som var forferdelig.

8718669[/snapback]

 

He he... Det blir nok verre etterhvert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...