Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fortell om dine tryne-opplevelser på MC!


Anbefalte innlegg

Du må for all del ikke bremse opp når du ikke har vikeplikt, panseret er faktisk mykere enn asfalten og på andre siden av bilen er det asfalt lik der du datt uansett og hadde du kjørt inn i hann hadde det gått på hans forsikring.

8656825[/snapback]

Er med på den nå, men har du erfart det i praksis? Er ikke veldig lett å komme i 60km/t og ikke bremse når bilen er 10 meter foran deg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man må velge å kaste seg i bakken for å ikke skade den andre parten som hadde vikeplikt som bare stikker fra regningen så hadde jeg iallefall vurdert å treffe siden så han får skylden for alt.

 

Har ikke gjort dette på mc men på sykkel iallefall lignende.

Gikk over vegen og trillet sykkelen så kom en bil som gasset på og ikke ville stoppe for meg så sendte jeg sykkelen forran han så det smalt og han fikk hele skylden pga fotgjenger felt.

Ikke åpenlyst som en bølle men en halvmeter frem så det så ut som jeg trillet den da han traff.

Endret av War
Lenke til kommentar
Nuvel, man er ganske klartenkt om man presterer å gjøre noe slikt på moped, den instinktive reaksjonen er å klemme inn bremsene.

8659001[/snapback]

Ja, tror ikke man får så mye "hevntanker" når man ser en som bruter vikepliktsregelen. Man får nok mye mer vondt av å møte "veggen" enn å skli på asfalt også. Jeg fikk ingen andre skader enn to-tre skrubbsår når jeg velta med mopeden i 55 km/t.

 

Man har jo noe som heter egenandel også som må betales. Og for at detta skal lønne seg, så må jo mopeden være ganske smadra. Og har man trim på, så kan man jo ende opp med at man selv må betale forsikringsselskapet. Uansett så vil ikke forsikringen dekke noe da.

Lenke til kommentar

Har vært i bakken med scooter en god del ganger, dog aldri når jeg har kjørt, bare sittet på. Ene gangen var det vinter med piggdekk og enveiskjørt gate. mista grepet i en undergang og kalva på siden. scooteren, jeg og sjåfør skle 5-6 meter bortover på delvis is/delvis vei og hadde bilder både foran og bak. holdt på å skli inn i bilen foran og skli ut på en mer trafikkert gate :whistle:

 

Har kun vært i bakken med 125cc en gang når jeg har kjørt selv (NSR), men var i lav fart i en sving, hadde for lite turtall og mista den gyroskopiske krafta fra motoren som hjelper til med å holde sykkelen stabil. Har også nesten opplevd det samme med to på mens jeg satt på, men begge fikk satt benet i bakken og klarte så vidt å holde sykkelen oppe (ca15 cm over bakken). Har også hodlt på å velte i rundkjøring et par-tre ganger (mistet feste på forhjulet) men også da kun som passasjer. den ene gangen i pendress :p

Lenke til kommentar
Om man må velge å kaste seg i bakken for å ikke skade den andre parten som hadde vikeplikt som bare stikker fra regningen så hadde jeg iallefall vurdert å treffe siden så han får skylden for alt.

 

Har ikke gjort dette på mc men på sykkel iallefall lignende.

Gikk over vegen og trillet sykkelen så kom en bil som gasset på og ikke ville stoppe for meg så sendte jeg sykkelen forran han så det smalt og han fikk hele skylden pga fotgjenger felt.

Ikke åpenlyst som en bølle men en halvmeter frem så det så ut som jeg trillet den da han traff.

8658987[/snapback]

Det var akkuratt dette som skjedde meg, for det første tenker du ikke kræsj nå !

For det andre er det ikke personen i bilen som skader seg, men når du på motorsykkel kommer i 60 og kjører rett inn i han, er det vel ganske åpenlyst at du risikerer en aldri så liten smell? Du tenker kanksje også på at han børr, og kommer til å stoppe uansett hva du velger å foreta deg.

 

Det skjedde altså ikke med meg, så per idag angrer jeg på at jeg ikke smelte i idioten. For meg er det helt uforståelig at en kan bryte vikeplikten, se at sykkelen går fysisk rundt, at føreren detter på ryggen med sykkelen oppå seg, og ikke stoppe, men å kjøre videre. Hva hvis jeg hadde knekt nakken eller noe og lå der?

Slike folk hører verken hjemme på veien eller i Norge.

Lenke til kommentar
Det skjedde altså ikke med meg, så per idag angrer jeg på at jeg ikke smelte i idioten. For meg er det helt uforståelig at en kan bryte vikeplikten, se at sykkelen går fysisk rundt, at føreren detter på ryggen med sykkelen oppå seg, og ikke stoppe, men å kjøre videre. Hva hvis jeg hadde knekt nakken eller noe og lå der?

Slike folk hører verken hjemme på veien eller i Norge.

8659201[/snapback]

 

Det kalles panikk, og kan skje med den beste.. :/

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva dere sier, men jeg forstår ikke hvordan dere klarer å si det. Kanksje det var akkuratt det som skjedde med han, panikk, enkelt og greit. Eller at han ikke ville ta på seg eventuelle reperasjons kostnader.

 

Men hvordan en person klarer å bare kjøre ifra det enorme ansvaret som ligger på han der. Det forstår jeg ikke. Greit jeg var heldig, må ut med maks 4tusen i reperasjon, 1000 for legevakten, og gå rundt med en brukket tommel i måneds tid. Fikk sykemelding så taper ikke penger sånn sett heller. Men hva hvis det ikke hadde gått bra? Hvis mitt liv hadde gått til helvette pga. at han bare kjørte.

 

Er ikke så veldig vanskelig å komme med slike utsagn før du har erfart det. Bare tanken på folk som kjører av gårde sånn provoserer meg.

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke sagt at jeg synes det er greit jeg heller, tvert i mot. Personen som kjørte fra deg hadde det sikkert ikke helt greit med seg selv etterpå - skulle ikke forundre meg om det var værre avstraffelse å tenkte på hvordan det gikk med stakkaren som han kjørte fra, om han ville bli straffeforfulgt for det osv.

Lenke til kommentar

(har ikke lest alle postene over, men;)

 

Dere hørte sikkert om han som krasjet på moped i Israel og ble liggende der i

20minutter før noen gadd å hjelpe han. Full trafikk rundt var det óg. Ingen hjalp han.

 

 

Han døde. Men legene påviste at hvis han hadde fått hjelp innen 5min hadde han fortsatt levd i dag. :nei:

 

Sånne situasjoner blir jeg rett og slett blodig irritert over.

Man kunne se på overvåkingskameraene at bilene kjørte bare rolig rundt den stakkars 60år gamle mannen. :mad:

Lenke til kommentar

Beklager, har bare hatt noen heftige debatter med noen kompiser rundt dette, så lar meg fort provosere :innocent:

 

Nei jeg gjorde nok ikke det, alt jeg så var at det var en Ford. Ingen biler der akkuratt da, og kunne heller ikke se noen til beins. Følte også at det gikk nokså greit med både meg og sykkelen. La bare merke til at det svei litt i tommelen, og bøyde fothvilere og girstang. 8 timer senere fant jeg ut at tommelen var brukket, og dagen etterpå, når jeg gikk over sykkelen en gang til fant jeg ripene og dritet.

 

Vet liksom ikke helt hva politiet kan gjøre uten vitner. Mulig det var noen kameraer der, men ja..

Lenke til kommentar
(har ikke lest alle postene over, men;)

 

Dere hørte sikkert om han som krasjet på moped i Israel og ble liggende der i

20minutter før noen gadd å hjelpe han. Full trafikk rundt var det óg. Ingen hjalp han.

 

 

Han døde. Men legene påviste at hvis han hadde fått hjelp innen 5min hadde han fortsatt levd i dag.  :nei:

 

Sånne situasjoner blir jeg rett og slett blodig irritert over.

Man kunne se på overvåkingskameraene at bilene kjørte bare rolig rundt den stakkars 60år gamle mannen.  :mad:

8659486[/snapback]

Sjokkerende film. Tror den ligger på youtube foresten.

Lenke til kommentar

Hei!

 

faktisk så velta jeg i dag..

 

jeg skulle kjøre kamaraten min sin Yamaha DT inn i et terreng område.. jeg feilberegna og fikk en svær buske som sto rett ut inn i luka på hjelmen. men problemet var at jeg måtte holde meg fast og klemte gassen i bånn. jeg ble bare prassa bakover og tok salto av sykelen mens sykelen raste i hundre og fremover

 

fy faen a dumt det måtte se ut.. kompisen min knakk sammen av latter. :blush:

Endret av hannis-91
Lenke til kommentar
(har ikke lest alle postene over, men;)

 

Dere hørte sikkert om han som krasjet på moped i Israel og ble liggende der i

20minutter før noen gadd å hjelpe han. Full trafikk rundt var det óg. Ingen hjalp han.

 

 

Han døde. Men legene påviste at hvis han hadde fått hjelp innen 5min hadde han fortsatt levd i dag.  :nei:

 

Sånne situasjoner blir jeg rett og slett blodig irritert over.

Man kunne se på overvåkingskameraene at bilene kjørte bare rolig rundt den stakkars 60år gamle mannen.  :mad:

8659486[/snapback]

Sjokkerende film. Tror den ligger på youtube foresten.

8660014[/snapback]

 

filmen

 

her har vi den filmen

Lenke til kommentar

Jeg har "trynt" 2-3 ganger med moped og noen ganger med motorsykkel. Ingen av gangene alvorlig, men en får seg jo en liten støkk.

 

Moped:

 

- Kjøre "cross" opp en humpete skogsvei til hytten, ble til at jeg hang etter styret og ga bånn gass uten å ville det. Mopeden akselererte rett av stien og jeg ble slengt av. Traff heldigvis ingenting hardt, og mopeden kom fra det med bare et knust speil og en liten bulk.

 

- Hjem fra en kamerat om kvelden uten å vite at det hadde lagt seg frost på veien. "Bånn gass" ut på hovedveien, ble til at jeg lå flat midt i kjørebanen foran et par biler som heldigvis stoppet. Ingen skade, bortsett fra litt ømme lår/knær, samt nok et bøyd og knust speil.

 

- Kjøring på snø, ble til at jeg lå flat. Kjørte sakte, så ingen dramatikk. Flaut, riktignok.

 

Motorsykkel:

 

- Åttetallet under oppkjøringen! Heldigvis bare mens jeg øvet meg før sensor kom ut fra kontoret sitt. Stormen Gerd blåste denne dagen, høsten 1997, jeg kjørte rundt i dette åttetallet, la meg litt mot vinden. Plutselig ble det vindstille, og jeg tippet rett over. Ble liggende under motorsykkelen og rope på hjelp, men ingen skade. Motorsykkelen fikk seg noen skrammer, men kunne kjøre opp med den og bestå med glans. Jeg tror ikke sensor fikk med seg hva som hadde skjedd..

 

- Ca. et halvt år etter, urutinert og dum. Kom kjørende opp fra teateret i Stavanger (for de som vet hvor det er) og så en kamerat. Vinket og stirret selvfølgelig på ham uten å se at bussen foran meg hadde stanset. Klemte framdekket inn under noe på bussen og sto bom fast. Hornet virket (virker) ikke, så sto bare der og knotet til bussen begynte å kjøre igjen. Da løsnet det selvsagt. Særdeles flaut!

 

- Enda en bussepisode.

 

- Veltet utenfor garasjen. Stoppet og skulle sparke ned sidestøtten. Denne vippet så opp igjen uten at jeg oppdaget det, og jeg la sykkelen rett i fortauet med meg under. Sykkelen veier 240 kilo, så var null sjanse å klare å holde den oppe med én fot når den allerede var på vei ned. Ingen skade på sykkelen, heldigvis.

 

- 3 år siden, begynte å snø! Tok sjansen en vintersdag på å ta sykkelen til en kamerat. Da jeg skulle hjem lå det et tynt lag med snø, og dum som jeg var hadde jeg glemt den tidligere episoden med mopeden. Sneglet meg fram med motorsykkelen, omtrent på tomgang, og i første sving skjente bakhjulet ut og jeg lå flat under sykkelen, ropende på hjelp. Ekstremt flaut, men jeg ble heldigvis en pute for sykkelen, så igjen ingen skade. Fikk meg en trøkk i ankelen, haltet i en ukes tid.

 

Tror det var alt. Heldigvis ingenting alvorlig, folk jeg kjenner gjennom MC-klubb har skjent av veien i 100 pga. grus på asfalt og ødelagt både seg selv og sykkelen, så mine episoder blir jo som bagateller i forhold.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...