Gå til innhold

Min erfaring ved overgang fra XP til Vista

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd Vista en stund ønsker jeg å dele mine erfaringer og synspunkter med andre ;)

Mitt første møte med Vista var ganske skuffende. Etter at jeg installerte OS-et og noen andre Vista kompatible programmer (MS Office 2007, Ulead DVD Movie Factory 6, Nero 7.8.5.0, Adobe Photoshop og Adobe Premiere) skjærte alt seg totalt. Adobe Premiere ville ikke åpne og DVD-RW stasjonen forsvant plutselig fra "min datamaskin". I "enhetsbehandling" fant jeg DVD-RW stasjonen med feilkode (Kode 39) om at "enhetsdrivere for denne enheten ikke kunne lastes". Når jeg ikke fant noen løsning på problemet så jeg ingen annen løsning enn å formatere harddisken og installerte Vista på nytt. Denne gangen byttet jeg lydkortet (SoundBlaster Audigy) som var den eneste komponenten som ikke var 100% Vista kompatibel til det integrerte lydkortet isteden. Denne gangen gikk det litt bedre. Av en eller annen grunn funker både Adobe Premiere og DVD-RW stasjonen feilfritt nå. Alle de andre programmene ser også ut til å funke greit nok.

Allikevel opplever jeg Vista som et veldig krevende, tregt og noe ustabilt OS. Når jeg starter opp maskinen står harddisklampen på maskinen å lyser/blinker i nesten 10 minutter etter at skrivebordet er lastet og maskinen bruker en liten evighet på å slå seg av. Noen få ganger når maskinen har startet og i det jeg klikker brukerkontoen jeg skal logge meg på har jeg opplevd en blå skjerm (som minner skremmende om bluescreen) og maskinen har da startet på nytt. "Lette" programmer som Internet Explorer bruker fort 15 sekunder på å åpne, mens i XP tok det 1 - 3 sekunder. Tunge oppgaver som rendring av video bruker også lengre tid enn i XP. Det virker som om Vista ikke utnytter maskinkapasiteten like godt som XP?

Jeg er også noe skuffet over at brukervennligheten ikke er blitt mer forbedret fra XP. Noen praktiske funksjoner som lysbildefremvisning, CD-brenning verktøy og utskriftveiviser er blitt mye bedre, og ikke minst Media Center er jo imponerende. Men jeg synes at en del ting er blitt mer tungvinne enn i XP også. Som f.eks. justering av skjerminstillinger som man tidligere bare kunne høyreklikke skrivebordet og velge "egenskaper" og fikk opp boksen med de praktiske skillearkene i toppen hvor man med et enkelt klikk kunne hoppe mellom bakgrunn, skjermbeskytter, skjerminnstillinger osv. Nå får man isteden opp et eget vindu hvor man må åpne og lukke hver enkelt oppgave og atpåtil må klikke "bruk/OK" for hver oppgave. Det blir 3 ganger flere klikk for hver oppgave i forhold til i XP. Det samme gjelder hvis man høyreklikker på "min datamaskin" og går på "egenskaper" og "nettverkinnstillinger".

Helhetsinntrykket mitt er at mesteparten av endringene har med jålete utseende å gjøre fremfor at datamaskinen skal bli enklere å arbeide med. Når det er sagt så ser Vista ut til å funke rimelig greit i daglig bruk hvis man har tid til å vente på at ting tar litt lenger tid enn i XP. Brukervennligheten er fortsatt høy i beste MS stil og jeg begynner allerede å venne meg til at ting er plassert annerledes. Men jeg synes ikke forbedringene fra XP er store nok til at dette er blant de mest imponerende oppdateringene fra MS :innocent:

Endret av hysteriah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det der hørtes ikke veldig lovende ut nei... Hva slags maskinvare har du?

8474497[/snapback]

Maskinvare spesifikasjonene burde jeg sikkert skrevet først, men her er de:

Intel Pentium 4 - 3.2Ghz - 2MB cache - 800Mhz FSB

Intel 915P chipset hovedkort

2GB (2x1024 MB) DDR2 PC5300 RAM

300GB S-ATA 7200rpm 16MB cache harddisk

128MB ATI Radeon X550 skjermkort

NEC ND-3550A DVD-RW

Integrert Realtek AC 97 lydkort (tidligere "Soundblaster Audigy")

Integrert Realtek 10/100/1000 LAN

Hauppauge PVR 150 TV-kort

PowerColor Thetaer 550 Pro TV-kort

TerraTec Phase 22 Pro Lydkort

500Watt NorthQ PSU

PS: Scorer 3.8 poeng i Vista opplevelsessenter

Endret av hysteriah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...