Gå til innhold

Portrett / vidvinkel til D80 - Anbefalinger?

Gjest Slettet+1234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1234

Sitter her i natten og surfer på leting etter et objektiv jeg kan kjøpe sammen med et Nikon D80. Har lest en del i forumet og fant mye interessant, men ingenting som passet mine kriterier. :)

Det jeg er ute etter er et lyssterkt objektiv. Helst med god vidvinkel, og et som kan fungere like godt til portrett som til landskapsfotografering. Noen stor zoom-faktor er ikke nødvendig. Satset på å legge meg i prisklassen 4.000 - 6.000 for dette objektivet.

Noen som klarer å komme med noen anbefalinger til meg? Takker for alle svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok mest med å gjøre at du har urealistiske forventinger om hva dette koster. For det første er vidvinkel noe som ikke spesielt enkelt lar seg kombinere med porttrettfotografering av flere opplagte grunner: Svær kort arbeidsavstand, og perspektiviske fortegninger. Dessuten er vidvinkelobjektiver vanskelige å lage så raske som jeg tipper du ønsker deg (1.4-2 lysstyrke?).

Du nevner i tillegg zoom-faktor. Det gjør jo det hele enda vanskeligere. Så langt jeg ser det skulle du da mao skaffet deg en vidvinkelzoom fra ca 17-35mm/55mm. Da er du begrenset til f2.8 som egentlig ikke er all verden å skryte av i lysstyrke spesielt til porttrett. Tamron og Sigma blir vel eneste alternativ for deg med sine respektive 18-50mm og fast f2.8. Nikons alternativer 17-35mm 2.8 AF-S og 17-55mm AF-S DX blir jo skyhøyt over budsjettet ditt. Det finnes dog et litt underlig Nikkor objektiv som kan skaffes brukt 20-35mm f2.8 som var et skikkelig proffobjektiv i sin tid med kanon byggkvalitet. Den gir deg 30-52mm som jo er et litt underlig zoom-omfang på digitalt.

Jeg antar det ikke er noe alternativ for deg med fastoptikk, men jeg ville nok heller kikket meg om etter fantastiske Nikkor 28mm f.2, 35mm f1.4 (el. f2.0) (manuelle).

Lenke til kommentar

Utenom 17-xxf/2,8 objektivene( som ikke er lyssterke nok etter min mening), fins det ingen reelle alternativer til det bruket du beskriver.

Ville heller satset på 2 objektiver( standardzoom, som f.eks. 18-70 linsa, til landskap, og fastoptikk, som 85f/1,8, til portretter).

Lenke til kommentar

Som påpekt, vidvikel fungerer dårlig til portrett. Men f.eks Tamron 17-50 f/2,8 vil gi deg både vidvinkel og mere normal portrettbrennvidde. Hvis det er mye vidvinkel du er ute etter kan Tokina 12-24 f/4 være et godt valg sammen med en fast 50 f/1,8 til portrett (50 mm'eren også kan kombineres med Tamronen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234

I see.. ble litt klokere nå :)

Vell.. da for jeg satse på to objektiv, et lyssterkt portrettobjektiv samt gjerne et allround-objektiv..

Kom over dette objektivet nå, og fattet raskt interesse for det: Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D.

Er litt usikker på om bildeutstnittet kan bli for lite til portrett siden det er snakk om 50mm, men ser ut til at det er et svært godt objektiv ellers.

Et allround-objektiv var litt verre å finne.. Har sett litt på Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC for Nikon, men er redd for at det blir vanskelig å få skarpe bilder opp mot 200 mm, uten optisk stabilisator. Er fra før vant med IS på tidligere objektiv, og overgangen fra objektiv med IS til objektiv uten IS er ofte ikke like enkel sies det.

Endret av Slettet+1234
Lenke til kommentar
I see.. ble litt klokere nå :)

Vell.. da for jeg satse på to objektiv, et lyssterkt portrettobjektiv samt gjerne et allround-objektiv..

Kom over dette objektivet nå, og fattet raskt interesse for det: Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D.

Er litt usikker på om bildeutstnittet kan bli for lite til portrett siden det er snakk om 50mm, men ser ut til at det er et svært godt objektiv ellers.

Et allround-objektiv var litt verre å finne.. Har sett litt på Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC for Nikon, men er redd for at det blir vanskelig å få skarpe bilder opp mot 200 mm, uten optisk stabilisator. Er fra før vant med IS på tidligere objektiv, og overgangen fra objektiv med IS til objektiv uten IS er ofte ikke like enkel sies det.

8482294[/snapback]

Sigma har vel annonsert en OS (IS/VR) variant av det objektivet du nevner. Ellers har jo Nikon sitt 18-200mm også, dog over ditt budsjett.

Du er bedre tjent med et Tamron 17-50 eller Sigma 18-50 (begge f2.8 modeller) og Nikons 85mm f1.8 med den bruken du skisserer.

Håkon

Lenke til kommentar

Hvis man hadde fått et 12 - 300 mm f/1,4 så hadde det jo vært noe......

Det er jo ganske mange meninger, men til portrett synes jeg 85mm f/1,8 er fin. Til allroundbruk er det jo nevnt noen fine: Tamron 17 - 50 f/2,8 og Nikons kitobjektiv 18 - 70mm. Disse kombinasjonene skulle være i nærheten av budsjettet.

Jeg har den glede av å bruke Nikon 85mm f/1,8 og storebror Tamron 28 - 75 mm f/2,8. Fantastiske objektiver!

Lenke til kommentar
Hvis man hadde fått et 12 - 300 mm f/1,4 så hadde det jo vært noe......
Tror du måtte vært multimilliardær for å få lov til å eie et slikt et... ihvertfall om skarphet og bildekvalitet generelt skulle vært bra nok. I tillegg ville det nok veid noen ganger mer enn din egen kroppsvekt. Men ja... det hadde vært småbra med et slikt objektiv :!:
Lenke til kommentar

Det jeg er ute etter er et lyssterkt objektiv. Helst med god vidvinkel, og et som kan fungere like godt til portrett som til landskapsfotografering. Noen stor zoom-faktor er ikke nødvendig. Satset på å legge meg i prisklassen 4.000 - 6.000 for dette objektivet.

8474392[/snapback]

Jeg ville ha kjøpt to objektiver, en til vidvinkel til landskapsfoto, f.eks. Tokina 12-24 eller Sigma 10-20. Som portrett objektiv ville jeg ha anbefalt Nikon 85/1,8. For Sigma'n og Nikon tilsammen må du bet ca 6500-7000 kr ny.

Lenke til kommentar
Som portrett objektiv ville jeg ha anbefalt Nikon 85/1,8.
Man kan også ha Tamron 90/2,8 som et alternativ. Det har ikke så god lysstyrke, men er nærmest blitt legendarisk som portrett og makro-objektiv (ekte 1:1 makro, ikke "tullemakro" som mange andre objektiver har). Koster en 3500-4000 kroner.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...