Gå til innhold

Lydproblemer med ny pc! =(

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en råtass av en pc,med Abit AW9D-MAX hovedkort,Intel Core 2 Duo E6600 prosessor, x-fi Extreme Audio lydkort og Logitech Z 5500 høytalere. Problemet oppstår når jeg jeg kjører lyd, det virker som prosessoren sliter skikkelig med å kjøre lyden,uansett hvilket avspillingsprogram jeg bruker, som følge av dette skurrer eller hakker lyden/musikken.. Jeg har prøvd alt,lastet ned alle driverne osv. Jeg mistenker at det kan skyldes at jeg kjører windows vista,men har spurt alle bekjente om råd. Help anyone? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt meg en råtass av en pc,med Abit AW9D-MAX hovedkort,Intel Core 2 Duo E6600 prosessor, x-fi Extreme Audio lydkort og Logitech Z 5500 høytalere. Problemet oppstår når jeg jeg kjører lyd, det virker som prosessoren sliter skikkelig med å kjøre lyden,uansett hvilket avspillingsprogram jeg bruker, som følge av dette skurrer eller hakker lyden/musikken.. Jeg har prøvd alt,lastet ned alle driverne osv. Jeg mistenker at det kan skyldes at jeg kjører windows vista,men har spurt alle bekjente om råd. Help anyone? :)

8474250[/snapback]

Har du deaktivert onboard lydkort? Disse kan komme i konflikt med hverandre. Du må også sjekke at riktig enhet er i bruk i Windows. Kontroller dette via kontrollpanelet el.no

Så kan du sjekke om du har nye og riktige drivere, hvis så skulle den biten være grei. Sjekk videre om du har installert en codec som ikke fungerer så bra med min maskinvare. Evnt om du har prøvd å installere en som ikke funker like godt med Vista. CCCC nyeste codec fungerer ypperlig.

Utover dette er jeg litt blank. Jeg går utifra at du har nyeste bios til hovedkortet ditt? Hvis ikke, last ned denne og installer etter henvisningene.

Lenke til kommentar

Sjekk om en eller flere av diskene dine står i PIO Mode slik beskrevet her. Dette er for XP, men jeg mener å huske at Vista har en veldig lik framgangsmåte.

Gunnen til at det hakker så voldsomt når en disk står i PIO-mode (ikke bare lyd) er at CPU'en setter operasjonene PIO mode-disker spør om som første prioritet, og dropper alt annet mens CPU'en jobber med disse. Dette blir heller ikke noe bedre ved av PIO mode også krever store ressurser av CPU'en mens den har CPU'ens "oppmerksomhet" helt for seg selv.

Lenke til kommentar

Diskene mine står i den modusen. Altså Ultra DMA 2. Jeg skal prøve å laste ned den nyeste BIOsen til maskinen. Å sjekke instillingene i BIOS. Hvis ikke dette går,så må jeg vel installere det lydkortet som fulgte maskinen. PS: Jeg har installert den nyeste driveren til Soundblaster kortet. Vista compatibel å greier ;) Blir frustrert av de lydproblemene ass.. Pcen er jo helt rå ellers.. Har VX2245 skjermen fra viewsonic. Håper flere kommer med forslag til eventuelle løsninger. Chris!

Lenke til kommentar

Åssen finner jeg ut om onboard lydkortet er aktivert? Jeg har allerede tatt dette ut av hovedkortet nemlig. Vet ikke helt hvor jeg finner det i tilfelle. Har noen hatt lignende problemer før? Jeg prøvde å slå av onboard lydkortet,men det hjalp ikke.. Hvor finner jeg CCCC codecen? Er rart at det er prosessoren som sliter med å kjøre filene da,den sliter ikke med å legge inn Norton engang,men lyden lissom :p

Endret av chrisp86
Lenke til kommentar
Diskene mine står i den modusen. Altså Ultra DMA 2. Jeg skal prøve å laste ned den nyeste BIOsen til maskinen. Å sjekke instillingene i BIOS. Hvis ikke dette går,så må jeg vel installere det lydkortet som fulgte maskinen. PS: Jeg har installert den nyeste driveren til Soundblaster kortet. Vista compatibel å greier ;) Blir frustrert av de lydproblemene ass.. Pcen er jo helt rå ellers.. Har VX2245 skjermen fra viewsonic. Håper flere kommer med forslag til eventuelle løsninger. Chris!

8475816[/snapback]

Tror du har misforstått noe her. Det er kun DVD- og CD-stasjoner som benytter Ultra DMA 2. Vanlige harddisker (burde) benytter Ultra DMA 5 rett og slett fordi Ultra DMA 2 blir for tregt og det oppstår da en flaskehals mellom diskene og resten av maskinen med Ultra DMA 2. Om diskene dine virkelig står i Ultra DMA 2 kan jeg ikke ane at du ikke har merket at PCen din er som sirup, så jeg antar det er CD/DVD-stasjonen du har sett på, og kanskje en eller flere av diskene dine likevel står i PIO-modus.

Ultra DMA 2 er på 33 MB/s i motsetning til 100 MB/s hos Ultra DMA 5. :)

Du sier også at diskene står "i den modusen, Ultra DMA 2 altså". Ultra DMA 2 og PIO-modus er to fundamentalt forskjellige måter å overføre data fra en disk på.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tok feil angående DMA ista,men er ikke når jeg spiller av musikk på cd/dvd. Er når jeg spiller av musikk eller lyd generelt. Hakkelyden dukker opp en gang innimellom i sangen, prosessoren sliter veldig med å kjøre lyd virker det som. Hmmmm.. Skal prøve å bytte lydkort for å se om det har noen effekt. Lurer på om det er vista som skaper problemene. Clues anyone?

Lenke til kommentar

Woooohoo! Funnet ut hva som var feil nå.. Virker som om det er den belkin N1 usb'en som får pcen til å hakke.. Syntes det var rart at den blinket hver gang pcen hakket,prøvde uten,å da virket lyden helt perfekt.. Takk for alles innspill. Det fantes ingen fullverdige vista drivere til denne usb'en,så får heller finne en annen type.. Nice one!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...