Drillo Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg vil redigere profilen min under "political views". Alternativer er Very liberal Liberal Moderate Conservative Very Conservative Apathetic Libertarian Other Hvilket av disse ordene kan knyttes til henholdsvis RV, SV, AP, Venstre, Senterpartiet, KrF, Høyre og FrP? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Høyre ligger på Conservative omtrent, iallefall etter den norsk skalaen. I den amerikanske derimot, ligner Høyre en del mer på kommunisme. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Very liberal - Ingen? (Kunne vært FrP) Liberal - Venstre Moderate - Det moderne KrF Conservative - Høyre Very Conservative - Har vi ikke i Norge (Gamle Krf var nok her) Apathetic - Likegyldig/upolitisk Libertarian - Det liberale folkepartiet Other - Andre Desverre er det ingen gode betegnelser som stemmer med de sosialistiske partiene i Norge. Etter amerikansk tenkning er liberal mer "sosialistisk" enn republikansk, men det er en annen målestokk enn den som er brukt her. Og man kan argumentere for at sosialdemokratiet idag er like konservativt som høyresiden, det er bare en annen samfunnsform de vil bevare. Hvor man plasserer FrP er ikke godt å si. Før Bolkeskjø var de svært liberale, med islag av libertarianisme, men idag veksler de avhengig av sak. Føler nok personlig at de er mer liberale enn for noen år siden da de ville ha staten til å finansiere det meste. Geir P.S. Om dette utvikler seg til en diskusjon om partienes ståsted får vi vurdere å flytte den til Politikk og Samfunn Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Det kan vi godt gjøre. Synes ikke "Høire" er så særlig konservativt lengre. I de fleste saker er de jo enig med venstre. Er jo bare innenfor noen få kulturpolitiske spørsmål jeg oppfatter de som særlig konservative. Er jeg på en ordentlig bærtur eller? Den skalaen der er jo amerikansk, så etter den er vi nok alle liberal, omtrent? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Den skalaen der er jo amerikansk, så etter den er vi nok alle liberal, omtrent? 8476394[/snapback] Stemmer AP. Blir det da libaral? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå