MrLee Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Kan vinke det andre veien: Hvorfor skal jeg slutte med å spare tid? Akkurat som at jeg fra nå av skal begynne å krabbe til bilen, fordi det er fare for at jeg kan falle når jeg går på beina. 8547149[/snapback] Fordi du utgjør en fare for andre og andres biler. Løper du til bilen utgjør du bare en signifikant fare for deg selv. Hvis du ikke ser forskjellen synes jeg synd på deg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Dette kan sammenlignes med at jeg synes det er veldig festlig og kjøre sidelengs både gjennom og rundt rundkjøringer på vinterstid. Det går fortere en å kjøre vanlig men er på alle vis en mye farligere måte og gjøre det på både for meg selv og andre trafikanter, samtidig med at jeg promoterer dette som den nye og mere effektive måten å forsere rundkjøringer på. Tror ikke jeg har så mange med meg på den tanken. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hva har du drukket nå, perpyro? Selvfølgelig gir høyere fart større kapasitet gjennom rundkjøringen. Ja, man må holde større avstand i meter, men det går flere biler gjennom rundkjøringen pr time. 8523993[/snapback] Tro det eller ei, men det er faktisk folk som deg som skaper kø. Når man holder "god fart" (40-50 km/t) gjennom rundkjøringer, blir ikke hele kapasiteten brukt, fordi man slurver med blinklys og plassering i veibanen. Det blir dermed umulig å forutse hvor folk skal ut av rundkjøringen, og det er svært vanskelig å komme seg inn i rundkjøringen for de som kommer fra mindre trafikkerte veier. Før eller senere er det en som kaster seg inn likevel, noe som fører til rask oppbremsing og "dominoeffekt" på den mest trafikkerte veien. Når trafikkflyten blir brutt på denne måten kommer den gjerne ikke i gang igjen før det har gått lang tid, fordi folk ikke klarer å reagere fort nok når bilen foran setter opp farten, og det dannes dermed luker som reduserer veiens kapasitet. (det blir mer enn 2 sekunder mellom hver bil). I forbindelse med rundkjøringer er det gjerne også gangfelt og sykkelveier som krysser veien. Dette er nok et argument for å ta det litt med ro. Når det gjelder en tidsbesparelse på 15 sekunder på å kutte svingen i rundkjøringen, må jeg bare le. Dette er helt hinsides all fornuft. La oss ta et eksempel hvor tidsbesparelsen er sterkt overdrevet: Du nærmer deg en rundkjøring og velger å senke farten fra 50 til 25 km/t. Fartsreduksjonen starter 40 meter før rundkjøringen, rundkjøringen er 30 meter lang, og du er oppe i marsjfart igjen etter 40 meter. Vi sier også at du sparer 10 meter på å kutte svingen. I 50 km/t gjør du unna ca 14 m/s. Det vil si at du kjører de 100 meterne på ca 7 sekunder med "kutte-taktikken". Skal du kjøre 110 meter med en gjennomsnittsfart på 30 km/t, tar dette 13 sekunder. Du har altså spart 7 sekunder, under halvparten av tiden du påstår, og det ved svært overdrevne bremse- og akselerasjonslengder og en overdrevet distanseavkorting på 10 meter. I praksis vil nok ikke forskjellen være mer enn 3-5 sekunder, avhengig av rundkjøringens utforming. Hvis det er snakk om rundkjøringer midt på "prærien", med god sikt til alle kanter og liten eller ingen trafikk, er det selvfølgelig få argumenter mot slik kjøring. Men når folk har vent seg til en slik kjørestil, har de lett for å ta den med seg inn til byer og rushtrafikk og skape lange køer og store forsinkelser for oss som har et litt mer samhandlings-orientert syn på trafikk. Omtrent hver dag skjer det små trafikkuhell i rushtrafikken inn og ut av Oslo, og et eneste kjørefelt som er stengt i 20 minutter, skaper gjerne 40-60 minutters forsinkelse for titusenvis av mennesker. Du kan selv regne ut hvor mye dette koster samfunnet i forhold til dine 4 sekunder per dag. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 De som innbiller seg at de er dyktige sjåfører fordi de klarer å manøvrere seg gjennom ei rundkjøring i rushtrafikken med ei hånd på rattet og 3 feltskifter pr. sekund i 50 km/t har bare ikke rukket å havne i en ulykke ennå. Nytter heller ikke å prate fornuft til slike idiotiske verdensmestre. Og det handler selvfølgelig ikke om å spare tid. På samme måte som at dem som bruker tåkelys som kjørelys ikke gjør det for å spare nærlyspærene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå