Zeph Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg sparer mye mer enn 1 sekund pr rundkjøring. 20 km/h lavere fart i 15 sekunder (inkl før og etter) utgjør gir et etterslep på 50 m, det vil si 12-13 sekunder i femtisona. 8487968[/snapback] 15 sekundar på å kjøre gjennom ei rundkjøring? Det er ikkje noko problem å halde farten og framleis følge riktig fil. Er dei timane du sparer i løpet av eit liv verdt det den dagen du er årsaken til ein kollisjon og dødsfall? Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Er ikke slik kjøring enerfeil på oppkjøringa? 8517293[/snapback] Tror jaggu det er en toer feil jeg gitt. At du ikke bremser ned inn mot kryss/rundkjøring.. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Det gir verken ener- eller toerfeil å opprettholde god fart og flyt i rundkjøringer. Hvis folk hadde holdt farten oppe i rundkjøringer, sånn jeg gjør, så er jeg sikker på at det hadde vært mindre kø i dette landet. Men jeg er enig med dere i en ting. Det kan være uvant for andre at jeg kjører så fort gjennom rundkjøringer. Hvis jeg ser noen som vil bryte vikeplikten, så bruker jeg tuta. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Er ikke slik kjøring enerfeil på oppkjøringa? 8517293[/snapback] Tror jaggu det er en toer feil jeg gitt. At du ikke bremser ned inn mot kryss/rundkjøring.. 8520787[/snapback] Nei, at du kjører oppå kantsteinene. Det er i hvert fall enerfeil på traktor og buss, men på vanlig klasse B vet jeg ikke. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det gir verken ener- eller toerfeil å opprettholde god fart og flyt i rundkjøringer. Hvis folk hadde holdt farten oppe i rundkjøringer, sånn jeg gjør, så er jeg sikker på at det hadde vært mindre kø i dette landet. Men jeg er enig med dere i en ting. Det kan være uvant for andre at jeg kjører så fort gjennom rundkjøringer. Hvis jeg ser noen som vil bryte vikeplikten, så bruker jeg tuta. Heller en gang for mye enn en gang for lite. 8523434[/snapback] Dette er en ren selvmotsigelse. Det er en kjensgjerning at rundkjøringer slik de er utformet og med de regler for kjøring i disse er en av de mest effektive trafikkmaskiner for avvikling av trafikk i veikryss. Når det er mye trafikk vil ikke høyere fart øke trafikkflyten gjennom krysset, snarere tvardt i mot fordi da må bilene holde mye større avstand til bil forran og til kryssende trafikk. Rundkjøringer var aldri ment å kjøre fort i og selv om du synes du er en knakende god sjåfør så er du faktisk ikke det med den holdningen. Så lenge du ikke greier å avpasse farten til majoriteten i trafikken så er du problemet og ikke alle de andre. Og å utføre to feltskifter innen to sekunder vitner heller ikke om god forståelse av trafikken. At du passerer slik gjennom ei rundkjøring på natta når du er alene er en ting, men å tro at dette fungerer med mange andre medtrafikkanter rundt deg blir bare rart. Husk at du har vikeplikt for han som kommer fra venstre i det du bryter fra ytre til indre ring og braser inn i sida hans i 60 km/t. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det gir verken ener- eller toerfeil å opprettholde god fart og flyt i rundkjøringer. Hvis folk hadde holdt farten oppe i rundkjøringer, sånn jeg gjør, så er jeg sikker på at det hadde vært mindre kø i dette landet. Men jeg er enig med dere i en ting. Det kan være uvant for andre at jeg kjører så fort gjennom rundkjøringer. Hvis jeg ser noen som vil bryte vikeplikten, så bruker jeg tuta. Heller en gang for mye enn en gang for lite. 8523434[/snapback] Ser jeg folk kjøre slikt du gjør, får de jaggu høre hornet de også... Heller en gang for mye enn en gang for lite... Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Hva har du drukket nå, perpyro? Selvfølgelig gir høyere fart større kapasitet gjennom rundkjøringen. Ja, man må holde større avstand i meter, men det går flere biler gjennom rundkjøringen pr time. Du kan bærte så mye du vil Mrlee, jeg bryr meg ikke så lenge jeg følger alle regler. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Følger alle reglene? Jeg vil si kjøringen din strider mot både Paragraf 3 og paragraf 6 av veitrafikkloven... http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Følger alle reglene? Jeg vil si kjøringen din strider mot både Paragraf 3 og paragraf 6 av veitrafikkloven... http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html 8524226[/snapback] De bestemmelsene du viser til er så generelle at det kan vi diskutere i det vide og det brede. Og likevel ikke bli enige. Endret 2. mai 2007 av Dovrebanen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hva har du drukket nå, perpyro? Selvfølgelig gir høyere fart større kapasitet gjennom rundkjøringen. Ja, man må holde større avstand i meter, men det går flere biler gjennom rundkjøringen pr time. Du kan bærte så mye du vil Mrlee, jeg bryr meg ikke så lenge jeg følger alle regler. 8523993[/snapback] Har du då tatt med alle kollisjonar som vil skje? Sjå for deg ein 4-veis rundkjøring i rushtrafikken der alle suser rundt i 50 km/t, det er jo ei dødsfelle. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Følger alle reglene? Jeg vil si kjøringen din strider mot både Paragraf 3 og paragraf 6 av veitrafikkloven... http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html 8524226[/snapback] De bestemmelsene du viser til er så generelle at det kan vi diskutere i det vide og det brede. Og likevel ikke bli enige. 8524422[/snapback] Hvis disse bestemmelsene er så generelle at de nærmest "ikke gjelder", er det da pussig at politi og veimyndigheter drar dem fra spesielt i forbindelse med kjøring i rundkjøringer. Det presiseres at man plikter å senke farten, for å vise at man har tenkt å overholde vikeplikten. Sitat fra juridisk ekspert på rundkjøringer: "Alle rundkjøringer er skiltet med vikepliktsskilt. For å overholde dette skiltet, skal man kjøre på en slik måte at man ikke forstyrrer de kjøretøyene man har vikeplikt for, og tvinger dem til å kjøre på en annen måte enn det de ville ha gjort hvis du ikke hadde vært der du er." Videre- hvordan har du tenkt å overholde din plikt til å bruke blinklys i en slik hastighet du her beskriver? Tenker her på § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. Slik du kjører, skal du i tillegg til å gi tegn i forhold til hvor du skal ut i rundkjøringen, også gi tegn for endring av plassering i kjørebanen. Dette skal gjøres i god tid.. edit- fyren jeg har sitert, heter Harald Gjelsvik, og jobber som seniorrådgiver i vegdirektoratet. Det er stort sett han som har uttalt seg om rundkjøringer i Norge de senere årene. Endret 3. mai 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det gir verken ener- eller toerfeil å opprettholde god fart og flyt i rundkjøringer. Hvis folk hadde holdt farten oppe i rundkjøringer, sånn jeg gjør, så er jeg sikker på at det hadde vært mindre kø i dette landet. 8523434[/snapback] Flere ulykker mener du vel Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg pleier å kutte svingen i rundkjøringer. Når jeg skal rett over, så kjører jeg rettest mulig spor. Da er de innerste hjulene gjerne over på kantstein, det som jeg kaller curbsen. Det rister litt i bilen, men jeg kjører SUV (M-B ML) så det går fint. Før bremset jeg ned til 20 km/h, men med litt trening tar jeg rundkjøringene nå i kanskje 50 km/h. Er det noen regler mot dette? Jeg blinker naturligvis før jeg skifter felt på vei ut. 8474168[/snapback] Sorry men jeg hater personer som gjør akkurat dette. Er greit hvis det ikke er biler tilstede, men for oss som skal inn i rundkjøringen så gir du feil signal. Ved å legge deg helt innerst gir du signal om at du skal ta av mot siste avkjøring. I en vanlig rundkjøring med fire utganger (vest-øst-nord og sør) så skal du holde den ytterste kjørebanen hvis du skal rett fram eller ta av til første avkjøring. Kun hvis du skal ta av til den siste avkjøringen skal du ligge innerst. Jeg kutter selv rundkjøringa, men ikke hvis jeg ser andre som er avhengig av hvordan jeg legger meg. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det gir verken ener- eller toerfeil å opprettholde god fart og flyt i rundkjøringer. Hvis folk hadde holdt farten oppe i rundkjøringer, sånn jeg gjør, så er jeg sikker på at det hadde vært mindre kø i dette landet. Men jeg er enig med dere i en ting. Det kan være uvant for andre at jeg kjører så fort gjennom rundkjøringer. Hvis jeg ser noen som vil bryte vikeplikten, så bruker jeg tuta. Heller en gang for mye enn en gang for lite. 8523434[/snapback] Dette er en ren selvmotsigelse. Det er en kjensgjerning at rundkjøringer slik de er utformet og med de regler for kjøring i disse er en av de mest effektive trafikkmaskiner for avvikling av trafikk i veikryss. Når det er mye trafikk vil ikke høyere fart øke trafikkflyten gjennom krysset, snarere tvardt i mot fordi da må bilene holde mye større avstand til bil forran og til kryssende trafikk. Rundkjøringer var aldri ment å kjøre fort i og selv om du synes du er en knakende god sjåfør så er du faktisk ikke det med den holdningen. Så lenge du ikke greier å avpasse farten til majoriteten i trafikken så er du problemet og ikke alle de andre. Og å utføre to feltskifter innen to sekunder vitner heller ikke om god forståelse av trafikken. At du passerer slik gjennom ei rundkjøring på natta når du er alene er en ting, men å tro at dette fungerer med mange andre medtrafikkanter rundt deg blir bare rart. Husk at du har vikeplikt for han som kommer fra venstre i det du bryter fra ytre til indre ring og braser inn i sida hans i 60 km/t. 8523556[/snapback] Bra sakt. Folk som grisekjører gjennom en rundkjøring fortjener ikke førerkort, heller ikke de som IKKE bruker blinklys! Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Ser ikke poenget med å kritisere å kutte svingen i en rundkjøring. I Oslo, så har ihvertfall flesteparten av rundkjøringene en stor kant i mirdten som en helt fint kan kjøre på. F. eks denne. Her kan en helt klart se at hvis en skal "følge trafikkboka", så tar det minst 10-20 sekunder lengre tid enn hvis en har sund fornuft og kutter svingen. Her kan en fint kjøre i 40+ km/t (fra nedre høyre til venstre) hvis en legger bilen i riktig spor. Mens hvis en kjører som en bestemor og holder ytterkanten, så kjører en lengre og i tillegg så blir det en krappere sving som fører til at en må holde en lavere fart. Når en kutter svingen så bryter en ingen trafikkregler (såfremt at en blinker seg ut og ikke forhindrer de en har vikeplikt for og at en holder fartsgrensen ). De som tenker miljø burde absolutt begynne å kutte svingene. Når en kutter svingene så trenger en ikke å akselerere bilen opp igjen etter rundkjøringen -> mindre drivstoffsforbruk. Oppsumering: Kutting av rundkjøringer fører til at det går fortere å komme fra A til B, og at en faktisk reduserer bensinforbruket. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Husk at du har vikeplikt for han som kommer fra venstre i det du bryter fra ytre til indre ring og braser inn i sida hans i 60 km/t. 8523556[/snapback] Alle vet at en ligger bare 1 bil i bredden i rundkjøringer utenfor den største rushen (i praksis). Det enese unntaket er i større rundkjøringer, der det er markert flere felt. Så dette blir bare helt feil. Btw: Husk at den som kommer sist inn i rundkjøringen som har vikeplikt for alle inni, og ikke bare for de til venstre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Alle vet at en ligger bare 1 bil i bredden i rundkjøringer utenfor den største rushen (i praksis). Det enese unntaket er i større rundkjøringer, der det er markert flere felt. Så dette blir bare helt feil. 8546296[/snapback] Feil! Jeg vet ikke om denne "regelen" og har ingen problemer med å kjøre inn i rundkjøringa side om side med bilen i venstre feltet som kommer fra samme veien som jeg. Det er mange rundkjøringer som har 2 felt inn og da blir det feil om f.eks du holder høyre for å kutte mens jeg ligger på venstre sida og skal rundt. Gjett hva som skjer om du da kutter rundkjøringa med meg på innersida? En annen ting er at vendkommende som skulle rundt faktisk holder veldig lav fart. Han var kanskje der lenge før du kom brølende i 60 og kutter unnerringen i rundkjøringa. Blir feil det også. Når da i tillegg noen rundkjøringer er bygd ekstra smale for nettop å få ned farta blir det enda mere feil å kjøre for fort gjennom dem. Håper onkel ser deg en dag. Endret 6. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Fyll0 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Kan du ikke bare begynne å springe til å fra bilen da?. sparer mer en 15 sec på det, og det utgjør ikke noen skalde på andre en deg selv hvis du går på tryne. hvis de 4 minuttene i året er så viktig, logg deg av diskusjon.no, og aldri logg på igjen. siden du ikke har tid til de 4 minuttene kvar dag, har du NEPPE tid til å sitte å diskutere det her! Endret 6. mai 2007 av Fyll0 Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Kan vinke det andre veien: Hvorfor skal jeg slutte med å spare tid? Akkurat som at jeg fra nå av skal begynne å krabbe til bilen, fordi det er fare for at jeg kan falle når jeg går på beina. Lenke til kommentar
Fyll0 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Eg kan nesten vedde 1000 kroner på at du ikke løper til bilen. og hvis det er viktig for deg og spare 1 min om dagen, kan du begynne med det i steden for. det er _mye_ tryggere for resten av trefikantene, og du sparer det minuttet uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå