Gå til innhold

Ateister, kom ut av skapet!

Anbefalte innlegg

Det er altfor mange i Norge og Verden som egentlig er ateister, men som ikke tør å si det! "Agnostikere", det gjelder først og fremst dere! Det er på grunn av dere at kirka fortsatt har så mye makt som den har. Få dere ut av statskirka.

Vi trenger at alle ateister forener seg. Se på verden i dag! Islam, Kristendom, Jødedom. Det er religionene som har makten i verden. Mens vi ateister, som representerer logikk, fornuft og et humanistisk menneskesyn, vi har mangler denne styrken.

Verden er syk. Verdens mektigste land styres ikke vha fornuft og logikk, men på grunnlag av blind tro. I USA er "ateist" et skjellsord. Folk der tør ikke la være å erklære seg kristne. I Europa er det heldigvis mye bedre, og Norge er blant de minst religiøse landene i verden. Tror faktisk Sverige er best :thumbup:

Ateister i alle krinker og kroker, forên dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ateisme er ingen religion. Å være en ateist er ingen tittel. Å være en ateist er å være et hvilket som helst annet menneske, med unntak av religiøse mennesker. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal blåse dette opp til både rekruttering og ansamlinger.

Ateister har ikke behov for å skille seg ut som en gruppe. Gruppering er for de religiøse, og for folk som trenger et maktsentrum. Ateister vil ha frihet, ikke konsentrert makt.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Vi har ikke behov for mer krig i verden hvis ateister også skal krige mot troende.

8474189[/snapback]

Vi kriger med fornuft og ord. Religiøse har ikke grunnlag for å gjøre dette. De er hellig overbeviste, desperate, fryktfulle og på tynn is. Derfor tyr de til vold.

Vi må ikke la religiøse styre verden i 2007!

Lenke til kommentar
Ateister vil ha frihet, ikke konsentrert makt.

8474192[/snapback]

Det var da en voldsom generalisering. Både Stalin, Hitler og Pot var ateister i den forstand at de ikke trodde på en gud.

OK, jeg burde kanskje valgt et annet ord. Humanist? Fritenker?

Lenke til kommentar
[...]

Ateister har ikke behov for å skille seg ut som en gruppe. Gruppering er for de religiøse, og for folk som trenger et maktsentrum. Ateister vil ha frihet, ikke konsentrert makt.

8474192[/snapback]

Å forene ateister, er som å gjete katter :)

Uansett, hvorfor kan ikke f.eks. Human-etisk forbund leie inn noen til å foreta en grundig undersøkelse på hvor mange troende vi egentlig har her i Norge? Jeg tipper vi er mer sekulære enn svenskene og har kun 10-20 % troende. Når det blir kjent, tviler jeg på at statskirken varer så veldig mye lenger.

Religion bekjempes uansett med fornuft, kunnskap osv. og det er ikke vits i å forene ateister. Jeg skulle gjerne sett at norske TV-kanaler sendte flere vitenskaplige dokumentarer fremfor det pseudovitenskaplige søppelet f.eks. TV Norge spyr ut. Svenskene er langt flinkere til dette.

Leggetid nå merker jeg :p

Lenke til kommentar
[...]

8474192[/snapback]

Å forene ateister, er som å gjete katter :)

Uansett, hvorfor kan ikke f.eks. Human-etisk forbund leie inn noen til å foreta en grundig undersøkelse på hvor mange troende vi egentlig har her i Norge? Jeg tipper vi er mer sekulære enn svenskene og har kun 10-20 % troende. Når det blir kjent, tviler jeg på at statskirken varer så veldig mye lenger.

Religion bekjempes uansett med fornuft, kunnskap osv. og det er ikke vits i å forene ateister. Jeg skulle gjerne sett at norske TV-kanaler sendte flere vitenskaplige dokumentarer fremfor det pseudovitenskaplige søppelet f.eks. TV Norge spyr ut. Svenskene er langt flinkere til dette.

Leggetid nå merker jeg :p

8474266[/snapback]

Neinei, så lenge folk er medlem i Statskirka, vil den vedvare. Det er en kjent sak at nordmenn er veldig sekulære. Du må faktisk gjøre en liten innsats for å finne en kristen ute på byen nå. Det kan vi være stolte av.

Jeg mente ikke "forene" på den måten du tror. Men nettopp gjennom å presse vekk Statskirka, stoppe jævlene som vil ta vekk evolusjonsteorien fra amerikanske skoler, OPPLYSE FOLKET! Jeg tror faktisk vi er helt enige her, bare at vi misforstår hverandre.

Men Statskirka blir vi ikke kvitt før vi gjør noe for å bli kvitt dem. Vi ateister kan jo starte med å melde oss ut av den.

Forresten så tok jeg feil ang. Hitler. Han var katolikk. Siden han ba om tilgivelse på dødsleiet, er han nå i himmelen.

Endret av Drillo
Lenke til kommentar

En benekter ikke en er ateist ved å si at en er agnostiker?

Agnostiker ER jo per def en ateist (agnostikere tror ikke på noe, ikke gud heller)

De som bruker ordet ateist om seg er gjerne det man kaller "sterk ateist" og benekter guds eksistens fulstendig.

Men jeg skal ta selvkritikk på det med statskirken, virkelig på tide at jeg melder meg ut.

EDIT: Har forresten vært i usa, ateist var ikke et skjellsord såvidt jeg bemerket meg, og det var i et svært kristent miljø. (Mulig det hadde noe å si at det var luthersk.)

Den dagen ateisme har fått et makt senter og dogme på samme måte som kristendommen så er det samme ulla. Eneste "makten" ateisme har er å få folk til å tenke uavhengi utenfor religioner og dogmer. (Noe som strengt tatt enkelte teologiske retninger innenfor kristendommen også til en hvis grad kan gjøre.)

Norge har forsatt mye religion i seg, men som du sier så er Europa generelt sett ganske urelegiøst sammenlignet med fks. USA. I følge en kamerat av meg som studerer i Frankrike så er så godt som alle der ateister.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Drillo er enten gal eller full  :thumbdown:

Tror hele poenget med å være ateist er å slippe grupperinger som krike og for å slippe alle forpliktelser. Det å gjøre ateisme til en religion vil bare føre til at ingen vil være ateist lenger...

8475142[/snapback]

Å være ateist er ikke å gi slipp på alle former for organisering og forpliktelser. Å være ateist er enkelt og greit å ikke tro på gud. Det finnes mange organisasjoner som er ateistiske, og som arbeider for et mer sekulært og mindre religiøst samfunn. Å organisere ateister er ikke å gjøre ateisme til religion, alvorlig talt.

Lenke til kommentar
Ateister vil ha frihet, ikke konsentrert makt.

8474192[/snapback]

Det var da en voldsom generalisering. Både Stalin, Hitler og Pot var ateister i den forstand at de ikke trodde på en gud.

(...)

8474235[/snapback]

Nei, men de hadde andre ting de trodde sterkt på.

Lenke til kommentar
En benekter ikke en er ateist ved å si at en er agnostiker?

Agnostiker ER jo per def en ateist (agnostikere tror ikke på noe, ikke gud heller)

De som bruker ordet ateist om seg er gjerne det man kaller "sterk ateist" og benekter guds eksistens fulstendig.

Men jeg skal ta selvkritikk på det med statskirken, virkelig på tide at jeg melder meg ut.

Den dagen ateisme har fått et makt senter og dogme på samme måte som kristendommen så er det samme ulla. Eneste "makten" ateisme har er å få folk til å tenke uavhengi utenfor religioner og dogmer. (Noe som strengt tatt enkelte teologiske retninger innenfor kristendommen også til en hvis grad kan gjøre.)

8475110[/snapback]

En ateist er en som ikke tror på Gud. Enkelt og greit. Slår du opp i diverse oppslagsverk, vil du noen steder finne at en ateist er "en som benekter Guds eksistens" en "kjetter" eller andre ting som IKKE stemmer. "Gud" er et så udefinert begrep at man aldri vil kunne verken bevise eller motbevise om han/hun/det/de eksisterer.

Religion har gjort såpass mye skade på verden og mennesker at det nærmest sier seg selv at et samfunn fullt av ateister vil være bedre enn et samfunn fullt av religiøse. I hvert fall så lenge vi har flere religioner i verden. Alternativene er: 1. La de religiøse gjøre opp mellom seg og kåre en vinner. 2. La ateistene vinne.

Lenke til kommentar
Tror hele poenget med å være ateist er å slippe grupperinger som krike og for å slippe alle forpliktelser.

Kan ikke ateister være medlemmer av grupper eller organisasjoner altså? :hmm:

Det å gjøre ateisme til en religion vil bare føre til at ingen vil være ateist lenger...

8475142[/snapback]

Ateisme er ingen religion, og kan ikke bli det. Ateisme er fravær av religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...