Gå til innhold

Student i Bergen - kjøpe eller leie hybel¿

Daehli

Anbefalte innlegg

Hei.

Foreldrene mine planlegger å flytte østover til sommeren og jeg blir da værende i Bergen for å studere. Derfor har jeg noe få alternativer, og de mest aktuelle er enten å bo på hybel eller kjøpe noe eget.

Jeg har tenkt å slå meg sammen med en kamerat og økonomien ser nogenlunde slik ut.

Meg -

5000-8000 i lønn

8000 lån/stipend [40 prosent stipend]

Kamerat

6000-10000 i lønn

og 8000 lån/stipend

Litt rask hoderegning gir oss rundt 30 000 disponibelt hver måned, og jeg har egentlig ingen anelse hva det koster å bo alene.

Jeg vil tro at det blir et par tusen i mat og litt penger på si til klær og morro.

Det store dilemmaet er, skal vi hoppe inn på en hybel/leie for fire til seks tusen pr. måned, eller skal vi gå så langt at vi kjøper. Jeg regnet litt på det og vi lander på rundt 12k i måneden hvis vi eier selv, da ca. halve går til betaling av fellesgjeld.

Nå snakker vi om kjøssummer på rundt en og en halv million, og 6k i *leie* pr. måned. Bare for å få det klart fram.

Jeg er litt skeptisk til å *kjøpe* en leilighet, fordi man i teorien ikke eier, bare leier, og at fellesgjelden er så høy. Er det noen som har noen tanker rundt dette¿

Jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få til å løse denne saken.

Som et lite spørsmål på slutten her. Broren min skal inn i forsvaret, og jeg har hørt noen rykter om at forsvaret betaler for hybel eller fem måneder[¿]. Er det mulig å kjøpe en leilighet og leie den ut til min [tvilling]-bror. Han kommer til å bo der når han er på permisjon. Er dette lovlig, umoralsk, galt, mulig¿

Edit. Det er snakk om et bosted nært sentrum, og her er alt av priser meget stive.

Mvh. Morten

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....bla..bla...

8000 lån/stipend [40 prosent stipend]

Du får 6000 pr mnd i støtte fra lånekassen. Ved hvert semesterstart får du 16000, så i snitt får du 8000 i 10 mnd pr år.

Men husk at når du får de 16' så skal det også dekke bøker. Avhengig av studiet, og om du ønsker/har anledning til å kjøpe nytt/brukt og evnt selge etterpå så blir det kjapt 4000.

Jeg vil tro at det blir et par tusen i mat og litt penger på si til klær og morro.

Smak og behag, men det er ikke mye!

Å gå å ta seg noen øl, og litt mat på veien hjem blir kjapt 200. Da har du brukt opp 1/10 av budsjettet ditt på 1/30 del av tiden.

.....leie for fire til seks tusen pr. måned, eller skal vi gå så langt at vi kjøper. Jeg regnet litt på det og vi lander på rundt 12k i måneden hvis vi eier selv, da ca. halve går til betaling av fellesgjeld.

Når du sier 4-6' så antar jeg at det er tilsammen.

De rimeligste SiB-leilighetene går for ca 2300 per pers. Og da er det et krypinn. I kollektiv er standarden ca 3000-3300. Selvsagt med unntak begge veiene, og det følger gjerne standarden.

Som et lite spørsmål på slutten her. Broren min skal inn i forsvaret, og jeg har hørt noen rykter om at forsvaret betaler for hybel eller fem måneder[¿]. Er det mulig å kjøpe en leilighet og leie den ut til min [tvilling]-bror. Han kommer til å bo der når han er på permisjon. Er dette lovlig, umoralsk, galt, mulig¿

Han må kunne dokumentere at han har hatt bosted der i en periode før han gikk inn i militæret.

Edit. Det er snakk om et bosted nært sentrum, og her er alt av priser meget stive.

8473404[/snapback]

Sentrum er meget dyrt, og du får ikke store flaten å boltre deg på med det du/dere har å leve for.

Husk også at du som eier får et annet ansvar enn om du leier. Du må betale kommunale avgifter, forsikring og skulle noe skje så må du selv punge ut for det. Alt dette slipper du jo når du leier.

Det kan se ut som jeg overhode ikke vil anbefale deg å kjøpe, men jeg gjør nesten det, men bare nesten! :) Personlig angrer jeg i dag for at jeg ikke kjøpte noe umiddelbart da jeg kom til bergen for fem år siden, men så har boligmarkedet vokst vanvittig siden dengang også, og det er ingenting som garanterer videre vekst.

Uansett, så vil jeg anbefale deg å leie i et semester. Og vær oppmerksom på hvor pengene dine forsvinner. Etter jul så går du i møte med en bank, og hører hva de har å si. Da vet du også hvor mye du kan bruke på boligutgifter, og hvor høy rente du faktisk kan tåle.

Om du både studerer og mister nattesøvnen pga boligrenten er jo det en dårlig match!

Lenke til kommentar
Sentrum er meget dyrt, og du får ikke store flaten å boltre deg på med det du/dere har å leve for.

8473985[/snapback]

Både og. Du kan få en grei toroms til rundt 6500 i måneden, men en treroms, som jeg regner med trådstarter er ute etter fort bikker både 9000 og 10 000 i måneden. Men beveger man seg mot Sandviken og Danmarksplass så blir det fort billigere. Det er i hvert fall mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar.

Det er en liten hodevrider dette her. Det er ikke all verden av plass og kvalitet man får for 4 til 8-tusen i måneden, på hybel. Jeg synes ideen om å først leie en stund for å se hvordan det går med utgifer og sånn er veldig god. Å eie gir meg kanskje mer ansvar enn jeg klarer å holde, og prismessig er vi ti år for sent ute. En leilighet til 250 000 for ti år siden koster gjerne 1 500 000 nå.

Jeg har uansett planer for livet som fører meg ganske høyt opp økonomisk, så jeg er ganske sikker på at de pengene jeg evt. tjener på å kjøpe nå, går opp i spinningen ganske raskt. Det eneste dilemmaet er størrelsen på bostedet. Jeg så på hva SiB har å tilby, og det er ikke store greiene man får for 1700 i måneden. 6000 er nok en annen sak.

Lenke til kommentar

Å kjøpe bolig er mer lønnsomt enn å leie i storby da boligprisen stadig øker. Når man nedbetaler boliglånet så betaler man til seg selv (og rentene til banken da...), men poenget er at boligen er din til slutt. Men hvis man leier så betaler man til en annen person hele tiden.

Det fins flere typer leiligheter. Den man _eier_ heter vel "selveierleilighet". Se etter det når man ser gjennom prospektene.

Det er sjelden man hører at man taper på å eie en bolig i en storby. Men hvis noen vet om noe annet så si i fra.

Og man trenger vel ikke bo så innmari sentralt heller. Ca. 12 min med bil/kollektiv fra sentrum er like fint, og mye billigere enn selve sentrale leiligheter. Nå snakker jeg utifra Oslo.

Eks-naboen min flytta ca. halvt år etter at vi kjøpte en seksjon i samme blokk. Og seksjonen hans ble taksert ca. 215 000 kr høyere enn det vi fikk leiligheten vår for. Bergen er en stor by også, så jeg antar at det vil være samme tendens der. Så jeg stemmer for kjøp.

Men selvfølgelig er det økonomien som avgjør til sist. Håper dette var til noe hjelp :)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Det er sjelden man hører at man taper på å eie en bolig i en storby. Men hvis noen vet om noe annet så si i fra.

8480064[/snapback]

Fra Gjedrems årstale (Link)

- Tidligere har perioder med nedgang ikke vart så lenge. Generelt har økningen vært større enn det fallet som har fulgt etter. Det er likevel eksempler på at boligprisene har falt sammenhengende med opp mot 50 prosent, påpeker han.

I perioden 1988-1992 falt prisene med over 40 prosent. Da ble renten satt for både å temme inflasjonen og stabilisere valutakursen etter tuve år med høy inflasjon, så Gjedrem synes det er mer relevant å sammenligne med Kristiania-krakket i 1899.

Da steg boligprisene kraftig, boligbyggingen var høy, aksjekursene steg og kredittveksten var høy. Men prisnivået på varer og tjenester var stabilt. Etter krakket i 1899 falt boligprisene i Kristiania over 50 prosent i løpet av fem år, men mer moderat i resten av landet.

Min mening; lei et semester og se hvor mye penger du faktisk har. Om du fortsatt er keen på å kjøpe så tar du kontakt med banken, og de kan fortelle hvor mye du må anta går til ting du ikke tenker på, og så tar du/dere en ny runde og tenker på det!

Og muligens så har du bestemt deg for å gjøre andre ting, andre steder.

Skal du bli i by'n i noen år så hvorfor ikke? Men muligens du har funnet ut at studiet ditt ikke falt i smak etter noen mndr.

Hvor skal du begynne btw?

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...