Gå til innhold

Innstalasjon av opera på ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg er helt blåst på dette her.

Jeg pröver tappert å installere opera, får å se om jeg faktisk klarer å installere noe.

En venn av meg fant fram til siden monkyblog.com.

Jeg er på Applications → Accessories → Terminal.

sturla@sturla:~$ cd '/home/sturla/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521'

sturla@sturla:~/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521$ ./configurebash: ./configure: No such file or directory

sturla@sturla:~/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521$ make

make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.

sturla@sturla:~/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521$

Kan noen si meg hva jeg gjör feil? :)

Endret av Odd-Frank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er helt blåst på dette her.

Jeg pröver tappert å installere opera, får å se om jeg faktisk klarer å installere noe.

En venn av meg fant fram til siden monkyblog.com.

Jeg er på Applications → Accessories → Terminal.

sturla@sturla:~$ cd '/home/sturla/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521'

sturla@sturla:~/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521$ ./configurebash: ./configure: No such file or directory

sturla@sturla:~/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521$ make

make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.

sturla@sturla:~/Desktop/opera-9.10-20061214.6-shared-qt.i386-en-521$

Kan noen si meg hva jeg gjör feil? :)

8473164[/snapback]

Hvorfor ikke bare laste ned opera fra opera sin hjemmeside?

Den er i .deb foramt, høyreklikk på filen og installer.

Lenke til kommentar

Her finner du opera (og mye annet) slik at du kan legge det inn gjennom Add/Remove... i menyen eller ved å skrive:

sudo aptitude install opera

i terminalen.

Å bruke pakkekilder anbefales i høyeste grad fremfor installasjons-scripts som automatix, bumps, easyubuntu o.l.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Å bruke pakkekilder anbefales i høyeste grad fremfor installasjons-scripts som automatix, bumps, easyubuntu o.l.

8474779[/snapback]

Jeg har ikke sett noen problemer knyttet til bruk av automatix så langt, og anbefaler det jo nærmest til alle som kan krype å gå, så hvis det er problemer knyttet til det så har det vært fint å vite. Kan du si litt om hvorfor du fraråder bruk av automatix? (Bumps og easyubuntu også for den saks skyld, men de har jeg ingen erfaring med.)

Lenke til kommentar

Vet det finnes Ubuntu sider med deb pakker som man kan laste ned og klikke på(som exe filer). Problemet med disse er at de ikke oppdaterer seg. Blir de installert via aptitude vil de bli det. Er det av samme grunn Automatix ikke er bra?

Det merkelige HavarN er at key som linken din sier vi skal elgge inn er annerledes enn den i denne?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Tror ikke det. Jeg har nå kjørt Edgy en god stund, og akkurat konvertert til Feisty på laptopen (utrolig fornøyd med Feisty). Automatix2 er den pakken av alle jeg har installert som blir oppdatert oftest, så den driftes meget aktivt, og får stadig utvidet funksjonalitet. Den har virket knirkefritt for meg, så uten å vite bedre nyter jeg i fulle drag at jeg ikke trenger tenke på noe mikk-makk.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg fraråder hvem som helst å bruke automatix. Vet du hva du gjør og du vet at det fungerer greit for ditt bruk så go ahead.

Men det er mye småting som gjør at jeg ikke vil bruke automatix selv og vil fortelle folk at det finnes bedre måter å gjøre det på, som gir deg mer kontroll og som ikke nødvendigvis er vanskeligere heller.

Automatix folkene sier at de bruker kun offisielle pakkekilder, men det første automatix gjør når du starter det (uten at du ber den om det) er å legge til dette i sources.list:

deb http://www.getautomatix.com/apt feisty main

De skulle isteden ha lagt til de offisielle pakkekildene fra medibuntu. - Og først når du bad automatix om å legge til kildene. Dersom du kommenterer ut denne linjen i sources.list så legge automatix til en ny linje neste gang du starter det isteden for å fjerne kommenteringen. - Det er et tydelig tegn på at de ikke tar seg den ekstra tiden til å gjøre ting skikkelig, slik de burde gjøres.

Automatix gir et inntrykk av nesten å kunne erstatte de offisielle pakkehåndtererne. Men den sjekker ikke om ting allere er installert fra før og gir deg veldig lite informasjon. Det gir deg heller ikke muligheten til å avinstallere programmene.

Automatix har dessuten veldig mye fri programvare i listene som egentlig burde installeres med offisielle metoder.

Automatix bruker apt-get isteden for aptitude. Å gjøre det skaper av og til problemer med pakkeavhengigheter og avinstallering.

Hvis vi i tillegg skal se på det fra en typisk windows-brukers ståsted:

Automatix starter opp. Her finner han tonnesvis med tilsynelatende nyttige programmer. Han er kanskje litt interessert i programmering, så han trykker på "Programming" kategorien og velger:

Ajunta, Bluefish, Eclipse, Gambas, MonoDevelop, NetBeans, JDK, Screem, Stanis

Kanskje var det KDevelop som hadde vært det beste valget? Kanskje var han bare ute etter et C# IDE - MonoDevelop... Samtidig som han installerer dette, installerer han alle de andre programmene i automatix også, fordi de ser så fristende ut. Han får tonnevis med ikoner i menyene og finner ikke ut av noe. Og skjønner ikke hvordan han finner fram til de programmene som faktisk er nyttige for han... Til slutt så konkluderer han med at GNU/Linux er så vanvittig rotete fordi han har så mange "valgmuligheter" og blir presentert med så mange programmer på en gang at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg. - Men automatix var egentlig ment som et hjelpeverktøy for å installere noen få ting som ofte er vanskelig for nybegynnere å installere selv. - Der mener jeg at de feiler fullstendig fordi automatix gjør så mye ekstra som egentlig er unødvendig.

Så for å oppsummere:

pros:

+ Hjelper deg med å installere ufrie programmer.

+ Du slipper å lete opp pakkekilder til ufrie programmer selv.

cons:

- Gjør endringer i sources.list uten at du ber den om å gjøre det.

- Dårlig programmeringskikk.

- Unødvendig mye fri programvare i listene som også finnes i offisielle pakkekilder.

- Burde brukt aptitude isteden for apt-get for å unngå mulig problemer med avinstallering.

- Finner ikke ut at ting allerede er installert.

- Gir deg ikke muligheten til å avinstallere programmene.

- Lett å gå bananas i listene og installere alt for mye unødvendig.

- Gir brukeren en følelse av å ha litt mindre kontroll.

- Feiler i å være et verktøy kun for å installere programmer som kan være vanskelige å installere.

Men hvis spørsmålet i denne tråden var hvordan installere opera på feisty fawn så er det to metoder utenom å bruke automatix (som allerede nevnt):

Legge til medibuntu kildene:

wget -q http://medibuntu.sos-sts.com/repo/medibuntu-key.gpg -O - | sudo apt-key add -

Legger til en nøkkel som signerer pakkene fra medibuntu pakkelageret slik at du kan være sikker på å få riktige pakker.

sudo wget http://medibuntu.sos-sts.com/sources.list.d/feisty.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

Legger til mediubuntu-kildene slik at du kan installere programmer derfra med aptitude og synpatic o.l.

sudo aptitude update && sudo aptitude install opera

Oppdaterer listene som ligger lokalt på maskinen over tilgjengelige pakker og installerer deretter opera.

Nå kan du senere installere resten av pakkene fra medibuntu på samme måte. F.eks. libdvdcss2 (dvd-dekryptering), google earth, skype, acrobat, w32codecs (eller w64codecs for 64bit).

Den andre metoden:

Gå til opera.com og last ned opera i .deb format.

Dobbelklikk på .deb filen med nautilus eller konqueror (evt. høyreklikk og velg åpne med...). Åpne .deb filen med gdebi. Følg instruksene på skjermen.

Lenke til kommentar

Fint at du argumenterer saklig om automatix, i motsetning til en del andre. Har heller ikke helt forstått hvorfor det er så mange pakker som er i repos som ligger i automatix. Positive ting om automatix er ihvertfall at de har virtualbox der. Flere får høre om det frie alternativet som fungerer helt ypperlig for privat bruk kontra vmware. Automatix ga ihvertfall meg en lettere ubuntu start. Bruker den fortsatt til å installere fonter, noe som kan være en rimelig tidkrevende prosess.

Det med at automatix ødelegger systemet ditt er bare svada. Dette er noe som skjedde for lenge siden. Ikke ment til deg, men de som fortsetter å spre løgner. (De har tydeligvis glemt hva ubuntu betyr) Vi er mennesker, vi kan gjøre feil. Jeg synes det er synd at enkelte mennesker har klart å så godt som jage arnieboy (main developer, automatix team) ut av ubuntuforums da han har bidratt med så mye hjelp og gode how to's på ubuntuforums.

PS : Det går fint å fjerne automatix repos fra automatix menyen. :)

Lenke til kommentar
Automatix folkene sier at de bruker kun offisielle pakkekilder, men det første automatix gjør når du starter det (uten at du ber den om det) er å legge til dette i sources.list:

deb http://www.getautomatix.com/apt feisty main

Det la jeg ikke merke till, jeg la den jo til på egenhånd for å installere programmet. Men da jeg oppgraderte til Feisty fikk jeg feilmelding om det når jeg forsøkte å starte automatix etterpå, og måtte selv gå inn å endre fra Edgy til Feisty.

De skulle isteden ha lagt til de offisielle pakkekildene fra medibuntu. - Og først når du bad automatix om å legge til kildene. Dersom du kommenterer ut denne linjen i sources.list så legge automatix til en ny linje neste gang du starter det isteden for å fjerne kommenteringen. - Det er et tydelig tegn på at de ikke tar seg den ekstra tiden til å gjøre ting skikkelig, slik de burde gjøres.

De har jo skrevet dette i python, og endringene du foreslår skulle være mulig å legge inn på no-time, har du forsøkt å melde ifra til dem?

Automatix har dessuten veldig mye fri programvare i listene som egentlig burde installeres med offisielle metoder.

Jeg ser faktisk på det som en stor fordel for nybegynnere, rett og slett fordi kategoriseringen og ikke minst utvalget av applikasjoenr er meget godt satt opp. For en som ikke er så kjent med open source software er synaptics som en jungel med ørten programmer for hver oppgave, og brukerer aner ikke hva som er bra og hva som ikke holder mål.

Automatix bruker apt-get isteden for aptitude. Å gjøre det skaper av og til problemer med pakkeavhengigheter og avinstallering.

Det hadde jeg heller ikke lagt merke til, det kan jo fikses på sekunder, så noen bør melde ifra.

Hvis vi i tillegg skal se på det fra en typisk windows-brukers ståsted:

Automatix starter opp. Her finner han tonnesvis med tilsynelatende nyttige programmer. Han er kanskje litt interessert i programmering, så han trykker på "Programming" kategorien og velger:

Ajunta, Bluefish, Eclipse, Gambas, MonoDevelop, NetBeans, JDK, Screem, Stanis

Kanskje var det KDevelop som hadde vært det beste valget? Kanskje var han bare ute etter et C# IDE - MonoDevelop... Samtidig som han installerer dette, installerer han alle de andre programmene i automatix også, fordi de ser så fristende ut. Han får tonnevis med ikoner i menyene og finner ikke ut av noe. Og skjønner ikke hvordan han finner fram til de programmene som faktisk er nyttige for han... Til slutt så konkluderer han med at GNU/Linux er så vanvittig rotete fordi han har så mange "valgmuligheter" og blir presentert med så mange programmer på en gang at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg. - Men automatix var egentlig ment som et hjelpeverktøy for å installere noen få ting som ofte er vanskelig for nybegynnere å installere selv. - Der mener jeg at de feiler fullstendig fordi automatix gjør så mye ekstra som egentlig er unødvendig.

Det tror jeg ikke, er det noe windows brukere er kjent med så er det å rote til menyene med alt mulig avmeningsløs software. Så på det området er de antagelig minst like kunnskapsrike som oss. Jeg tror nok frustrasjonen går mer på å finne akkurat det du er ute etter, og i så måte tror jeg automatix faktisk er god hjelp.

Jeg installerte Opera med ett klikk i går, uten å ha peiling på hvilken pakkebrønn det lå i, eller om det var noe annet jeg burde tenke på. Det var meget behagelig. Installerte også ntfs-3g, og automatix la inn den ekstra linjen i fstab akkurat der ntfs partisjonen var. Ikke det at jeg ikke kan editere fstab selv, men det er i grunnen greit å slippe.

Jeg respekterer grunnlaget ditt, selv om jeg som du sikkert har sett for en stund siden tilhører den litt mer sloppy leiren, hvor målet gjerne helliger midlet. Uansett flott at du delte dine meninger på en saklig og fin måte.

Lenke til kommentar
Men det er mye småting som gjør at jeg ikke vil bruke automatix selv og vil fortelle folk at det finnes bedre måter å gjøre det på, som gir deg mer kontroll og som ikke nødvendigvis er vanskeligere heller.

etc....

8481757[/snapback]

Takk for bra orientering om Automatix og alternativer! :)

Det hadde jeg heller ikke lagt merke til, det kan jo fikses på sekunder, så noen bør melde ifra.

Tror ikke det er bare-bare. Hvis du går til Debian-forumet, vil du se mange svært "religiøse" meningsutvekslinger om temaet.

S

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...