Gå til innhold

ABCDE metoden - noe for meg?

Anbefalte innlegg

For dere som ikke vet hva ABCDE metoden er:

Link

Hei.

Kjører 3 delt program med en dag hvile

Dag 1: Bryst - Armer

Dag 2: Bein - Skuldre

Dag 3: Rygg - Mage

Dag 4: Hviledag

Så gjentar syklusen seg. I tillegg har jeg hund og dette medfører mange lange turer daglig i bedagelig tempo. Vurderer å kjøre på med litt jogg om morran. Bruker proteinpulver og litt annet tilskudd som vitaminer etc.

I det siste har jeg ligget på karbounderskudd store deler av døgnet, med unntak av 1 time før og 1 time etter trening. Ellers går det i lite fett og karb, men mer proteinbasert mat. (Og JA - det er JÆVLIG kjedelig)

Problemet mitt er at jeg har falt bra mye på vektene i det siste. Merker at jeg er vesentlig svakere enn bare for en mnd siden :(

Målet for treningen min er ikke å bli noen Arnold (umulig allikevel), men mine forbilder er mer Brad Pitt i Troja :)

Har i det siste vurdert å bulke litt for å bli sterkere og legge på meg litt mer muskelmasse, men det var inntil jeg hørte om ABCDE metoden. Legger med et bilde av meg fra forrige uke: http://farm1.static.flickr.com/197/4663435...433fa5f95_o.jpg

Spørsmålet mitt er nå:

Vil denne metoden ha noen effekt på meg?

Har noen prøvd den her inne?

Eller bør jeg bare holde ut og heller konsentrere meg om å få en lavere fettprosent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, siden jeg ikke har noen særlig erfaring med ABCDE metoden lar jeg være å kommentere den egentlig - selv om jeg må si at det ikke er en metode jeg ser noen god effekt ved (stor syklus mener jeg).

Synes heller det er bedre å rett og slett holde ut - leve sunt: Du klarer deg svært godt ved å spise "smart" og da slipper du også risikoen for å miste for mye muskelmasse.

Et godt tips er uansett å spise seg ned mot kvelden, opp på fett, og ikke innta større måltider 3-4 timer før søvn - utenom en nattdose med fett, karbohydrater og proteiner.

Men over til grunnen til at jeg i det hele tatt ville kommentere tråden din: Treningsprogrammet.

Det ser helt ok'ish ut men er en ting jeg _ikke_ skjønner: Håper du ser at du, til en viss grad, kjører skuldrene 3 dager på rad (Altså, kjører relativt da skuldrene er aktive i både brystøvelser og diverse ryggøvelser). Dette er ikke akkurat optimalt.

Hadde jeg selv kjørt de øvelsene du kjører, og med den splitten du kjører ville jeg ha omrokkert litt:

Dag 1: Bryst - rygg

Dag 2: Bein - mage

Dag 3: Skulder- armer

Dag 4: Hviledag

I mine øyne en bedre og helt klart lang mer logisk oppdeling.

Lenke til kommentar

Leste om ABCDE-metoden for lenge siden, men husker lite. Tenkte jeg bare skulle si noe som egentlig er åpenbart:

Hvis den kombinasjonen du har mellom trening, kost og hvile gjør at du blir svakere, er det noe feil med en av delene. Derfor må du finne ut hvilken av delene du gjør noe feil med.

-Trener du for mye, for ofte, for tungt?

-Spiser du for lite, feil næringsstoffer?

-Sover du for lite?

Treningen bryter ned, de to andre bygger opp. Ergo er det forholdet mellom disse som er feil. Dette kan du bedre ved å:

-Trene mindre

-Spise/sove mer

-Kombinere de to ovenfor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...