Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høytalere på dash/impendans på Sony CDX GT-410

gxi

Anbefalte innlegg

Jeg har fra fabrikk lagt opp kabel til høyttalere på dashen. Fra før har jeg 4 høyttalere. 2 høyttalere i dørene fremme og 2 bak.

Specs på det jeg har nå:

Spiller: Sony CDX GT-410U (4x50W)

Høyttalere fremme: 4ohm maks 30W

Høyttalere bak: 4ohm maks 50W

Så kommer litt av problemet.. Høyttalerkoblingen er koblet direkte i paralell mot alle de 4 mulige høyttalerplassene. Jeg klarer absolutt ikke å finne ut om spilleren jeg har kan takle 2ohm, som vil være tilfellet om jeg bare putter inn et par nye 4ohm-høyttalere i dashen. Alternativt kan jeg begynne å styre med å finne et sted å legge inn delefilter slik at kun diskanten går til høyttalerene på dash og resten til de i dørene, men det har jeg egentlig ikke veldig lyst til.

Så neste problem.. hvor får jeg tak i høyttalere med en diameter på ca. 5.5cm som tåler helst 50W peak-effekt? Hva anbefales det at jeg kjøper?

Anbefales det veldig i forhold til lydkvalitet at jeg bruker delefilter mellom de to høytalerene i hver kanal?

.. vedlegger noen biler i tilfelle det kan være nyttig til noe.

post-19072-1177530216_thumb.jpg

post-19072-1177530232_thumb.jpg

post-19072-1177530243_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 5.5cm diameter i den holderen. Jeg trenger ikke at den skal tåle så mye effekt i.o.m at jeg uansett vil bare kjøre diskanten på dem, og diskanten har lavere effekt enn bassen uansett.

Jeg bor i Bodø og foretrekker egentlig netthandel fremfor fysiske butikker, selv om jeg vet det er et par stykker jeg egentlig kunne vært og besøkt.

Lenke til kommentar

1" blir vel ca. halvparten av størrelsen på holderen om det er diameter det er snakk om..? Ville det ikke vært bedre med 2" da?

Hvor har du mellomtone/midbass?

Jeg fikk 3-4 forskjellige mulige svar på spørsmålet, så greit om du utdyper litt akkurat hva du var ute etter. Fysisk plassering?

Lenke til kommentar
1" blir vel ca. halvparten av størrelsen på holderen om det er diameter det er snakk om..? Ville det ikke vært bedre med 2" da?

Hvor har du mellomtone/midbass?

Jeg fikk 3-4 forskjellige mulige svar på spørsmålet, så greit om du utdyper litt akkurat hva du var ute etter. Fysisk plassering?

8496405[/snapback]

En normal diskant er 1", sånn er det bare.

Hvor har du høyttalere ellers i bilen?

Lenke til kommentar

Jeg har en i hver dør framme, og to på hatthylla bak, med andre ord totalt 4.

Jeg hører tydelig at diskanten "forsvinner" framme, og det er vel fordi det kommer for lavt. Jeg hører tydelig mer av lyden bakfra en framme, selv om høyttalerene framme gir godt med bass. Jeg regner med at om jeg flytter diskanten opp på dashen skal det vel blir langt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...