gxi Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har fra fabrikk lagt opp kabel til høyttalere på dashen. Fra før har jeg 4 høyttalere. 2 høyttalere i dørene fremme og 2 bak. Specs på det jeg har nå: Spiller: Sony CDX GT-410U (4x50W) Høyttalere fremme: 4ohm maks 30W Høyttalere bak: 4ohm maks 50W Så kommer litt av problemet.. Høyttalerkoblingen er koblet direkte i paralell mot alle de 4 mulige høyttalerplassene. Jeg klarer absolutt ikke å finne ut om spilleren jeg har kan takle 2ohm, som vil være tilfellet om jeg bare putter inn et par nye 4ohm-høyttalere i dashen. Alternativt kan jeg begynne å styre med å finne et sted å legge inn delefilter slik at kun diskanten går til høyttalerene på dash og resten til de i dørene, men det har jeg egentlig ikke veldig lyst til. Så neste problem.. hvor får jeg tak i høyttalere med en diameter på ca. 5.5cm som tåler helst 50W peak-effekt? Hva anbefales det at jeg kjøper? Anbefales det veldig i forhold til lydkvalitet at jeg bruker delefilter mellom de to høytalerene i hver kanal? .. vedlegger noen biler i tilfelle det kan være nyttig til noe. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Hm.. ble ikke mye svar her.. så jeg forenkler spørsmålet litt: Hvor får jeg tak i en grei høyttaler (for diskant) med diameter på ca. 2"/5.5cm? (4 ohm) Endret 29. april 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg kan svare deg. IKKE tenk på watt hele tiden. Det er en dårlig pekepinn! Finn ut hvor store høyttalere du har plass til, så kan jeg hjelpe deg videre. Hvor bor du forresten? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Det er 5.5cm diameter i den holderen. Jeg trenger ikke at den skal tåle så mye effekt i.o.m at jeg uansett vil bare kjøre diskanten på dem, og diskanten har lavere effekt enn bassen uansett. Jeg bor i Bodø og foretrekker egentlig netthandel fremfor fysiske butikker, selv om jeg vet det er et par stykker jeg egentlig kunne vært og besøkt. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Om du bare skal ha diskant der, så er det "vanlige" diskantstørrelser som gjelder. 1" er det vanlige. Hvor har du mellomtone/midbass? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 1" blir vel ca. halvparten av størrelsen på holderen om det er diameter det er snakk om..? Ville det ikke vært bedre med 2" da? Hvor har du mellomtone/midbass? Jeg fikk 3-4 forskjellige mulige svar på spørsmålet, så greit om du utdyper litt akkurat hva du var ute etter. Fysisk plassering? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 1" blir vel ca. halvparten av størrelsen på holderen om det er diameter det er snakk om..? Ville det ikke vært bedre med 2" da? Hvor har du mellomtone/midbass? Jeg fikk 3-4 forskjellige mulige svar på spørsmålet, så greit om du utdyper litt akkurat hva du var ute etter. Fysisk plassering? 8496405[/snapback] En normal diskant er 1", sånn er det bare. Hvor har du høyttalere ellers i bilen? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Jeg har en i hver dør framme, og to på hatthylla bak, med andre ord totalt 4. Jeg hører tydelig at diskanten "forsvinner" framme, og det er vel fordi det kommer for lavt. Jeg hører tydelig mer av lyden bakfra en framme, selv om høyttalerene framme gir godt med bass. Jeg regner med at om jeg flytter diskanten opp på dashen skal det vel blir langt bedre. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Om du kjøper et skikkelig komponentsett, så er du i mål! Hva har du plass til i dørene foran? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Diameter på _ca._ (da jeg ikke tok en veldig nøyaktig måling) 15cm fra kant til kant på de som står der nå, og det er ikke plass til noe større. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 15cm ja... hmm... DA synes jeg du skal kjøpe et 6,5" komponentsett og putte inn der. Hvor bor du forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå