Gå til innhold

Intel P4 640 eller C2D E6300 til Vista?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ser ut som hovedkortet på stue pc'en min tok kvelden i dag, og jeg må kjøpe et nytt. Da har jeg plutselig mulighet til å bytte CPU også :!:

 

Har i dag en Pentium 4 640 3.2 Ghz CPU i stue pc'en. Men så har jeg også en C2D E6300 CPU liggende til overs.

Hva vil være det beste å bruke på stue pc'en min? E6300 CPU er jo "bare" på 1.8 Ghz x 2, mens 640 CPU er på 3.2 Ghz, men ikke dualcore.

 

I tillegg er vel C2D CPU kjøligere enn Northwood CPU'en og kanskje bedre egnet til stue pc'en min?

 

Stue pc'en brukes kun til Vista Media Center og jeg har 2 GB RAM i pc'en i dag. Setter inn 2 GB til når jeg får nytt hovedkort, så får totalt 4 GB RAM.

 

Noen som har en ide hva jeg burde gjøre? Fortsette med P4 640 CPU'en eller bytte til C2D E6300 cpuen?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

e6300 1.8 er mye raskere enn 3.2 ghz.

'

ikke helt den samme, fant kun e6400 som er en del raskere.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...2=433&chart=169

 

alikevel det sier sitt, er ikke så stor forskell. iallefall 10 fps. så du ser den er hakket bedre.

 

mhz betyr noe, men det er ikke en fast betegnelse for en fast hastighet, det er et relativt begrep, det betyr ikke det samme som 1 liter vann. eller 1 km/t.

 

INtel har gjort noe nytt denne gangen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@mykhen2:

Har du sovet i timen? :)

E6300 yter overlegent bedre enn P4 "prescott" 640, også en Pentium D 840EE (eller 945 D) bare så det er nevnt.

Nå er det kanskje noen få "bencher" hvor fremdeles antall Mhz betyr noe, men i det vesentlige så betyr CPU arkitektur mye mer.

Lenke til kommentar
@mykhen2:

Har du sovet i timen? :)

E6300 yter overlegent bedre enn P4 "prescott" 640, også en Pentium D 840EE (eller 945 D) bare så det er nevnt.

Nå er det kanskje noen få "bencher" hvor fremdeles antall Mhz betyr noe, men i det vesentlige så betyr CPU arkitektur mye mer.

8472825[/snapback]

 

hehe, sovet i timen ja. Har kjøpt en E6300, men ikke brukt den til noe spess. Har ikke hatt mulighet til å bruke den i stue pc'en da kortet var i945 basert. Nå som det har tatt kvelden, har jeg muligheten tl å bytte CPU.

 

Mener du at E6300 eller E6400 er bedre enn min Extreme Edition 840 CPU også?

Kanskje tenke på å oppgradere HK i serveren også... :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mener du at E6300 eller E6400 er bedre enn min Extreme Edition 840 CPU også?

Kanskje tenke på å oppgradere HK i serveren også... :!:

8473170[/snapback]

 

Ja, det mener jeg etter å ha testet/benchet diverse Core 2 Duo og Pentium D varianter.

Hadde en 930 D og en 915D som jeg kjørte (24/7) på hhv 4.1 og 4.3Ghz.

Disse "tapte" klart mot [email protected]/2.1Ghz i f.eks. Cinebench (i spill/spilltester er det ennå dårligere stilt for P4).

Så uklokket vil nok en 840EE kun vinne i strømforbruk/varmeeutvikling.. :)

 

PS.

Eneste grunnen til at jeg kjøpte/hadde disse Pentium D'en var at de kostet meg svært lite i innkjøp og at jeg "følte for" å teste/benche Presler (din Smithfield er ikke i nærheten av en gjennomsnitts Presler med tanke på overklokking).

Men såvidt jeg husker driver vel ikke du med slikt tull og tøys. :D

Du bruker jo PC'n til noe..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
PS.

Eneste grunnen til at jeg kjøpte/hadde disse Pentium D'en var at de kostet meg svært lite i innkjøp og at jeg "følte for" å teste/benche Preser (din Smithfield er ikke i nærheten av en gjennomsnitts Presler med tanke på overklokking).

Men såvidt jeg husker driver vel ikke du med slik tull og tøys. :D

Du bruker jo PC'n til noe..

8473233[/snapback]

 

hehe, korrekt. Jeg overklokker ikke nei, og prøver å bruke pc'ene mine til skikkelige oppgaver....men hadde nok overklokket om jeg hadde behov for det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...