Gå til innhold

sony t50 vs. canon 800is - hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

hei og hopp!

tenk deg at du har 2500kr og skal kjøpe deg et nytt kamera.

valget står plutselig mellom

- et canon ixus 800is til 2500kr på komplett akkurat nå

og

- et sony T50 til 2500kr på cdon akkurat nå

hva ville du valgt?

bare si canon eller sony! det er alt jeg ber dere om :) vanskeligere er det ikke..

jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg. kameraet skal brukes til å ta bilder av familie, venner, turer og ikke minst fester.. :D

mvh isabel

Endret av Isabel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva ville du valgt?

bare si canon eller sony! det er alt jeg ber dere om :)  vanskeligere er det ikke..

jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg. kameraet skal brukes til å ta bilder av familie, venner, turer og ikke minst fester..  :D

mvh isabel

8472140[/snapback]

Akam test Ixus 800 IS

Akam test Sony T10 (visstnok tilsvarende bildekvalitet)

Har du lest konklusjonen på disse testene?

Personlig ville jeg ha valgt Canon framfor Sony på grunn av mer zoom og lenger max lukkertid.

Men hvis du skal ta mye bilder på fester, innendørs og sånt burde du kanskje ha et kamera som takler mørkere situasjoner bedre?

Hva med dette? Akam test Fujifilm Finepix F30

Det er også billigere enn de to alternativene dine :whistle:

Lenke til kommentar

takk for forslag ;) men går nok fortsatt for enten sony t50 eller ixus 800is. var innom japan photo og så på sony t50. det var ganske lekkert :D men det har jo som sagt ikke den beste zoomen og lukkertid. vet allikevel ikke om dette er ting som kommer til å være noe jeg kommer til å savne så mye. har lært at hvis du først skal zoome, så kan du like gjerne gå nærmere objektet du skal fotografere hvis du har mulighet til det. har derfor en liten knapp på sony nå. den koster jo vanligvis 3200kr men nå er den satt ned til 2500kr.. men skal bestille på mandag så har fortsatt litt tid på meg til å gruble (selv om jeg sikkert ikke blir noe klokere på hva jeg skal velge). derfor er det fortsatt bare å rope ut hvis du har noen formeninger ;) takknemlig for alle tips og råd du kan komme med!

Endret av Isabel
Lenke til kommentar

En liten moralpreken fra meg. Vet mange irriterer seg over det, men det går faktisk begge veier :)

Kjøper man på nett, så får man også klare seg uten den veiledningen og hjelpen man får i en fotobutikk. Men nå kan det jo hende at du kun så på kameraet uten å snakke med noen ansatte der ;) Er tross alt hjelpen og veiledningen man får i en fotobutikk som man evt. betaler litt ekstra for, og om man bruker en fotobutikk om man allerede har bestemt seg for å kjøpe på nettet, så grenser det faktisk til svindel, fordi du bruker andres verdifulle tid. Og tid er penger.

Der jeg jobber, opplever vi selvsagt mye av dette. Men om en kunde er ærlig og sier at han skal kjøpe på nett, men spør om å få se på kameraet, så får han lov til det. I mange tilfeller kan det da hende at denne personen kommer innom senere for å kjøpe ekstrautstyr fordi han fikk god hjelp i utgangspunktet. Noen har til og med falt for fristelsen til å kjøpe der og da, fordi de forelsker seg i kameraet, synes servicen var så viktig for avgjørelsen, fikk så god service at de vil "premiere" oss, eller at prisen ikke var så mye høyere enn på nettet uansett.

Men for å svare på spørsmålet ditt da. Canon kameraet gir nok både bedre bildekvalitet og mer anvendelighet. Å gå på design kan være fristende, men det hjelper lite med et rålekkert kamera om bildene blir så dårlige i dårlig belysning at vennene dine ikke gidder å se på de etterpå :)

Lenke til kommentar
Men for å svare på spørsmålet ditt da. Canon kameraet gir nok både bedre bildekvalitet og mer anvendelighet. Å gå på design kan være fristende, men det hjelper lite med et rålekkert kamera om bildene blir så dårlige i dårlig belysning at vennene dine ikke gidder å se på de etterpå :)

8495002[/snapback]

men dere har jo hatt en liten minitest av sony t50 og selv om det er lekkert kamera med innebygd zooom, så kom det allikevel ikke ut så dårlig ut på den testen! så det er derfor jeg vurderer å kjøpe dette kameraet..

mannen på japan photo sa dessuten at sony t50 også hadde mye større sjanse å overleve hvis man skulle være så uheldig (som jeg var med mitt forje kamera) å miste det i bakken, slik at linsa blir ødelagt :( derfor har jeg en knapp på dette kameraet nå. og så sa han at ixus 800is ikke blir lagd noe mer, så derfor solgte de ikke dette kameraet lengre.. ikke at det stopper meg. det selges jo fortsatt på internett til en billig penge nå.

Lenke til kommentar
men dere har jo hatt en liten minitest av sony t50 og selv om det er lekkert kamera med innebygd zooom, så kom det allikevel ikke ut så dårlig ut på den testen! så det er derfor jeg vurderer å kjøpe dette kameraet..

mannen på japan photo sa dessuten at sony t50 også hadde mye større sjanse å overleve hvis man skulle være så uheldig (som jeg var med mitt forje kamera) å miste det i bakken, slik at linsa blir ødelagt :( derfor har jeg en knapp på dette kameraet nå. og så sa han at ixus 800is ikke blir lagd noe mer, så derfor solgte de ikke dette kameraet lengre.. ikke at det stopper meg. det selges jo fortsatt på internett til en billig penge nå.

8501253[/snapback]

Den testen tok ikke tak i bildekvaliteten, ettersom de kun hadde et preproduksjonseksemplar. Man skal også være forsiktig med å tro på kun én test. Når det er sagt, så blir sikkert de fleste fornøyd med dette kameraet også.

Men Ixus 800IS har fortsatt en stor fordel fremfor Sony'en, nemlig optisk bildestabilisator og større, skarpere optikk. Tør fortsatt å påstå at Ixus'en har bedre bildekvalitet om man ikke har noe i mot et litt større kamera, som er mer utsatt for støt om man skulle være uheldig å miste det mens det er påslått. For det er kun når kameraet er på, at objektivet står ut og er mer utsatt for støt. De fleste er heldige, og opplever stort sett ikke dette :)

Skulle det være vanskelig å få tak i Ixus 800IS, så har du den nye Ixus 850IS som har vidvinkel tilsvarende 28mm som største forskjell fra 800IS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...