Gå til innhold

Dream Theater i Spektrum, 29. september

Herr Brun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jo det er greit. Men denne konserten var mer solo en metal.

Jeg skjønner hva du mener. Men det er nå engang slik at Dream Theater er et progressivt rock/metal band, ikke et streit metal-band.

Dream Theater lager ikke sanger etter den vanlige "pop-song" eller "rock song"-malen, de eksperimenterer og jammer, og sangene blir gjerne lange og orginale i oppbygging. Og det er nå engang slik at gitarsoloer og keyboardsoloer faktisk er en del av sangene som lages, det er de som er den ledende melodien istedet for vokalen. Er det så farlig?

Ofte sier kritikere at "DT er jo bare masse gitar- og keyboardsoloer lagt etterhverandre og plutselig har du en sang".

Det er jo en tåpelig uttalelse, men ja, det ER jo faktisk en sang. At instrumenter fører den ledende melodien i en sang, gjør det at det ikke blir en sang? Jeg skjønner ikke dette.

Men jeg skjønner det hvis man ser på soloer utelukkende som musikalske klimaks, den enkelte sangs klimaks. Har man for mange klimaks i en sang blir det jo antiklimaks.

Men Dt har jo også mange strukturerte pop/rock/metal-sanger også, for å demme opp for denne type sanger.

Lenke til kommentar

Sånn er alltid DT-konserter. Masse lange jams og solopartier. Det er det fansen elsker.

Folk som kanskje ikke er så store fans kjeder seg vel til tider, men vi som vet hva det handler om storkoser oss stort sett (tror jeg da). Jeg kjedet meg hvertfall ikke et sekund.

Artig at Jordan har fått seg en custom "keytar" også.

De pleier heller ikke å ha bare streite hits og ingenting annet i konsertene sine. Får gjerne litt lengre versjoner av låter, medleyer eller lange solopartier (ofte improviserte deler) midt inni låter. Mye rolig stoff denne gangen, og det var bare stas for min del.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Akkurat i dette tilfellet vet jeg ikke, for de gjør det så bra at man ikke legger merke til det engang. F.eks. på Live scenes in New York, drar de John&Theresa-solo spotten veldig langt med improvisert jamming mens en av de andre ordner noe med forsterkeren sin. Mike sier hun gjorde det så effortless at publikum ikke merker det, men egentlig står hun, Jordan og John bare og improviserer mesteparten av låten mens de venter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...