Gå til innhold

Klær skaper fjols - Agree?


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest denne tråden fikk jeg lyst til å lage denne tråden for å høre hvordan dere mener om emnet; Klær skaper fjols!

 

Etter et langt og meningsfylt liv har jeg vært tilstede under mange situasjoner hvor statusrangen og image't, skapes av klesstil.

 

Noen ganger er det positivt, som når Jessica Simpson viser den nye bikinikolleksjonen til en eller annen sponsor, men det kan også slå fatalt ut, og vi blir nødt til å se Timberlake i en eller annen lusekofte.

 

Det er jo slik i vennegjengen på løkka, at den som har genseren med den største prislappen, settes ekstra i fokus. Og den med kappahl t-shorta,..., jo han får ikke like mye oppmerksomhet.

 

Men så er det jo slik at når denne karen, som kommer i en altforstygg genser fra la oss si J. Lindeberg (Kun et av mange fjortissplagg) så føler denne karen seg høy i hatten. Da er det hans oppgave, mener han selv, og gjøre alle andre opptatte av at det er ikke hvordan genseren ser ut som er det big thing, men hvor mye den kostet. Så da løper alle hans små lakeier å kjøper seg en makan genser, bare for å være "kule".

 

Så har man en som ikke har råd/foreldrene vet best og nekter han å kjøpe et slik dyrt, og meget stygt plagg. Da blir denne karen plutselig nederst på rangstigen, og blir såkalt "fattig", bare fordi han har vett nok til å ikke kjøpe slike klær.

 

Noen med tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt slem kommentar; velkommen etter, kjøpepress er fine ting (ironi)

 

 

Uansett, det du beskriver er situasjonen i mange kommuner der mange opplever et enormt kjøpepress for å ha det siste og kule. Personlig syns jeg synd i jenter som møter så mange forventninger til utseende,klær,pupper,rumpe,kropp osv osv osv.

 

Jeg skal innrømme at jeg bruker en del merkeklræ, men jeg ser ikke ned på andre for det. Kan hende jeg tenker to ganger om jeg ser en som er kledd som han/hun kom ut av en hule, men det blir ikke akkurat det samme som eksemplet ditt.

 

Nå skal jeg innrømme at klesstilen til de som bruker litt ekstra på klær slår tilbake på dem. På høgskolen der jeg går så ser folk rart på meg fordi jeg av og til kommer med gucci belte eller armani bukse. En jente ble hissig på meg fordi jeg gikk i det, så tror ikke vi som bruker det er så mye verre enn de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
På høgskolen der jeg går så ser folk rart på meg fordi jeg av og til kommer med gucci belte eller armani bukse..

8472477[/snapback]

 

Kalles sjalusi :)

8472533[/snapback]

 

Det og at vi som er fra Bærum og Asker merker fort! at man har et stempel allerde når de vet hvor du er fra. Jeg valgte skolen fordi den ligger i Hønefoss, og fordi jeg visste ingen av de gamle fra klassen var der,men fy jeg fikk sjokk når jeg møtte noen holdninger etter hvert.

Lenke til kommentar
På høgskolen der jeg går så ser folk rart på meg fordi jeg av og til kommer med gucci belte eller armani bukse..

8472477[/snapback]

 

Kalles sjalusi :)

8472533[/snapback]

 

Det og at vi som er fra Bærum og Asker merker fort! at man har et stempel allerde når de vet hvor du er fra. Jeg valgte skolen fordi den ligger i Hønefoss, og fordi jeg visste ingen av de gamle fra klassen var der,men fy jeg fikk sjokk når jeg møtte noen holdninger etter hvert.

8472572[/snapback]

 

Så lenge sosser (Dere fra Bærum) ikke hoverer og tror dere er bedre enn andre fordi foreldrene deres har cash så er dere da helt greie folk, på samme linje med alle andre. Men mange Bærum's sosser har den tendensen til å tro at de kan gjøre hva de vil, med hvem de vil :)

Lenke til kommentar

Mr. Olsen, det du snakker om er en stereotype. Jeg er sikker på at andelen av "sosser" er like stor i Bærum som i resten av landet. Det du beskriver i din første post forekommer ofte, men jeg synes du oppblåser problemet. I følge min erfaring blir få eller ingen mobbet fordi de går i billige klær. Derimot vet jeg om mange som baksnakker folk som bruker dyrere klær. Dessverre er det mange som går spesifikt etter merke, og ikke et plaggs utseende, men hvorvidt det aktuelle plagget er stygt eller ikke er en smakssak. Kanskje synes du at gensere fra Lindeberg ikke er fine, men det betyr ikke at alle deler din mening.

 

Denne debatten har vært oppe tusen ganger før og ender alltid med at den ene parten mener at klær burde være gratis og at man skal kle seg akkurat slik man vil mens en annen mener at 1000 kroner for en bukse er billig uansett inntekt.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Mr.Olsen: Er alle fra Bærum sosser?  Hva er en soss?

8472684[/snapback]

 

Mitt syn på soss, er personer som selv ikke har tjent inn pengene de bruker, som har fått av slekt, og som kun kjøper dyre merkeklær/biler, you name it.

Når 18 åringer har bilder til 300k + og ikke har tjent disse slev, er man på god vei mot soss.

 

Min mening, trenger ikke være deres :)

Lenke til kommentar
Mr. Olsen, det du snakker om er en stereotype. Jeg er sikker på at andelen av "sosser" er like stor i Bærum som i resten av landet. Det du beskriver i din første post forekommer ofte, men jeg synes du oppblåser problemet. I følge min erfaring blir få eller ingen mobbet fordi de går i billige klær. Derimot vet jeg om mange som baksnakker folk som bruker dyrere klær. Dessverre er det mange som går spesifikt etter merke, og ikke et plaggs utseende, men hvorvidt det aktuelle plagget er stygt eller ikke er en smakssak. Kanskje synes du at gensere fra Lindeberg ikke er fine, men det betyr ikke at alle deler din mening.

 

Denne debatten har vært oppe tusen ganger før og ender alltid med at den ene parten mener at klær burde være gratis og at man skal kle seg akkurat slik man vil mens en annen mener at 1000 kroner  for en bukse er billig uansett inntekt.

8472828[/snapback]

 

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men hos meg er det flere i klassen som blir mobbet/hakket på hver dag på grunn av at de ikke bruker merkeklær.

 

Jeg har selv vært et offer for dette, og etter å ha skambanket vedkommende, kjøpte jeg meg noen Peak Performance plagg, som jeg fikk utrolig billig, for å slippe å bli hakket på.

 

Etter det har ingen sagt et ord. (Om det var fordi de var redd for juling, eller om jeg hadde merkeklær, er uvisst.)

Lenke til kommentar
Mr. Olsen, det du snakker om er en stereotype. Jeg er sikker på at andelen av "sosser" er like stor i Bærum som i resten av landet. Det du beskriver i din første post forekommer ofte, men jeg synes du oppblåser problemet. I følge min erfaring blir få eller ingen mobbet fordi de går i billige klær. Derimot vet jeg om mange som baksnakker folk som bruker dyrere klær. Dessverre er det mange som går spesifikt etter merke, og ikke et plaggs utseende, men hvorvidt det aktuelle plagget er stygt eller ikke er en smakssak. Kanskje synes du at gensere fra Lindeberg ikke er fine, men det betyr ikke at alle deler din mening.

 

Denne debatten har vært oppe tusen ganger før og ender alltid med at den ene parten mener at klær burde være gratis og at man skal kle seg akkurat slik man vil mens en annen mener at 1000 kroner  for en bukse er billig uansett inntekt.

8472828[/snapback]

 

Det er ikke et oppblåst problem, det er bare spørsmål hvem som merker det. Jeg er godt kjent med at i Bærum så oppleves det et massivt press hos de som har mindre når ungen trenger det siste fordi de andre har det og ungen må føle seg en del av dem.

En kan feie det bort med at det går over, men for ungen føles dette presset så sterkt at jeg ikke stusser når vi får ungdommer ned i 11-13 års alderen som føler de må stjele for å få de klærne de ønsker.

 

Kjøpepress er der, det merkes hos mange, og det finnes folk som tror det er et oppblåst problem, men jeg tror det er et problem for mange unge i dag.

Lenke til kommentar
Folk som ser ned på andre fordi de ikke har penger til å kjøpe seg dyre klær gir meg lyst til å gå i genseren til Jurgemaister.

8472103[/snapback]

Hahahaha, godt sagt! Jeg fulgte faktisk moter før for å være "inn", men det var slit og det passet ikke meg, så jeg meldte meg helt ut og fikk meg en vennekrets med spesielle folk som ikke bryr seg om sånnt. Nerder om du vil:) Synd og si det, men jeg dømmer noen ganger folk etter klærne jeg og. Hvis jeg ser en solariumsbrun guttevalp med lang blondt hår, rosa hårbånd, pysjbukse ulovlig lang nede på ræva, verdens minste boblejakke og diamantgreie i øret tenker jeg kvalm soss med en gang.

Lenke til kommentar
Folk som ser ned på andre fordi de ikke har penger til å kjøpe seg dyre klær gir meg lyst til å gå i genseren til Jurgemaister.

8472103[/snapback]

Hahahaha, godt sagt! Jeg fulgte faktisk moter før for å være "inn", men det var slit og det passet ikke meg, så jeg meldte meg helt ut og fikk meg en vennekrets med spesielle folk som ikke bryr seg om sånnt. Nerder om du vil:) Synd og si det, men jeg dømmer noen ganger folk etter klærne jeg og. Hvis jeg ser en solariumsbrun guttevalp med lang blondt hår, rosa hårbånd, pysjbukse ulovlig lang nede på ræva, verdens minste boblejakke og diamantgreie i øret tenker jeg kvalm soss med en gang.

8473226[/snapback]

 

Helt riktig! Jeg er på vei i den retningen jeg også, da på skolen.

På fritiden er jeg sammen med en del personer jeg trener med, og der har man de samme klærne uansett, så den er biff!

 

Ang ditt syn på de karene som er blonde, brune, osv. Jeg er så utrolig enige.

 

Stakkars folk tenker jeg bare. Gleder meg til de skal klare seg på gene hånd.

En dag er ikke foreldrene der, og da sliter de!

 

 

Og Christian: Du sier mye vettugt til "soss" å være :thumbup:

Alle er ikke like, og takk for det!

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men hos meg er det flere i klassen som blir mobbet/hakket på hver dag på grunn av at de ikke bruker merkeklær.

 

Jeg har selv vært et offer for dette, og etter å ha skambanket vedkommende, kjøpte jeg meg noen Peak Performance plagg, som jeg fikk utrolig billig, for å slippe å bli hakket på.

 

Etter det har ingen sagt et ord. (Om det var fordi de var redd for juling, eller om jeg hadde merkeklær, er uvisst.)

 

Da har du min fulle forståelse for din frustrasjon. Forøvrig må jeg innrømme at jeg hadde litt dårlig grunnlag for mitt argument ettersom jeg har levd i ei bygd mesteparten av livet. Det bør nevnes at jeg har vært bosatt på hybel i Bodø de siste 9 månedene, men her har jeg heller ikke lagt merke til problemet. Grunnen til det kan være at jeg ikke er sammen med de nye klassekameratene mine på fritiden. Her på skolen er det faktisk akseptert å gå i joggebukser daglig, og det er faktisk blitt moderne å gå med strikk rundt dem (dette gjelder alle bukser :dontgetit: ).

 

Selv kler jeg meg nogenlunde tidsriktig og har fått to negative kommentarer om klærne mine. Den ene var at jeg brude skifte ut mine Vans, de så visstnok billige ut. Den tok jeg ikke så seriøst, ettersom det er snakk om en skotype som alle opprinnelig skulle har råd til. Dette var for mange måneder siden, og jeg skal anskaffe nye sko til helgen. Den andre kommentaren var at jeg burde slutte å gå i "den grønne skjorta" hver dag. Den har jeg fatisk to av (det er litt forskjell på dem) og jeg bruker dem ikke hver dag.

 

Ja klyse og soss er ikke altid "ikke-synonymer" (I mangel på norsk basislære)

8473577[/snapback]

Antonymer er ordet.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Nå er det ikek akkurat studenter som er de verste merkeklærbrukerne, av fjortissmerker da...

 

Ser mye rart i Trondheims gater for tiden... Klær fra 80 tallet er vist 'in' blant studenter.

 

Det som er postivt med disse merke"taperne" er at det skal ikke mye til før de driter på draget, å får en gangstergjeng etters seg... :cool:

Lenke til kommentar
Nå er det ikek akkurat studenter som er de verste merkeklærbrukerne, av fjortissmerker da...

 

Ser mye rart i Trondheims gater for tiden... Klær fra 80 tallet er vist 'in' blant studenter.

 

Det som er postivt med disse merke"taperne" er at det skal ikke mye til før de driter på draget, å får en gangstergjeng etters seg... :cool:

8476794[/snapback]

 

Dessverre skal det ikke mye til før noen får noen etter seg takk. Jeg løper like stor risiko bare ved å si hvor jeg er fra. Enn så lenge har jeg har levd så har vel noen prøvd å rane meg bare en gang, men jeg gikk videre fordi de var mindre enn meg, så det viste seg å bare være ord, selv om de kunne ha tatt meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...