Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygga PC. Strøm i 0.5 sek [NYTT PROBLEM]

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Det var bare ett kontrollspørsmål :)

Og for å kommentere det jeg mener er litt synsing (om MSI).

Jeg har satt sammen utallige PC'er og av og til går det litt for fort.. eller man er litt uoppmerksom.. og så kan det galt (som regel med vannkjøling da).. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal vi se...Selvbygg.. :)

Viftestyring får PC til å slå seg av...

Det virker tilsynelatende når den kobles fra.. så problem igjen når den kobles til.

Panikk... Bytte innmat..

Boot,... og det lukter svidd/ryker fra hovedkort (PCI-E).

Min første mistanke ville da vært korstlutninger pga. uheldig/feil montering av skruer, koblinger etc.

Ikke å skylde på hk/komponenter.

Men du må selvsagt sende inn og håpe det beste.

@Storleer:

Virkelig gode bidrag du kommer med.. "MSI suger". :roll:

Har selv hatt en mengde ulike hk, fra alle mulige (og umulige) produsenter.. dog mest fra MSI og Asus.

0 - null - problemer annet enn selvforskyldt, og en og annen DOA (fra flere ulike produsenter).

8486843[/snapback]

Vell, så bra for deg da, synd ikke alle er like heldige.

Kan ikke si du heller kommer med noen hjelpende bidrag... :roll:

Og ja, MSI suger hardt.

Endret av Storleer
Lenke til kommentar

Det at maskinen slår seg av kort tid etter at du slår den på er sannsynligvis en sikkerhetsfunksjon når den trekker for mye strøm fra PSU. Hvis dette skjer må du være på vakt og ekstra forsiktig med hva du gjør. Trippersjekking av alt og litt til er stikkordet. Desverre ryker ting noen ganger, da dette som regel er svært vanskelig å finne ut av. Prøv å undersøk området det røyk av og se om det var en kortsluttning grunnet feil på slot'en eller printbanen, eller at noe fremmed metall kom ned i slot'en etc.

Endret av tole
Lenke til kommentar
Det at maskinen slår seg av kort tid etter at du slår den på er sannsynligvis en sikkerhetsfunksjon når den trekker for mye strøm fra PSU. Hvis dette skjer må du være på vakt og ekstra forsiktig med hva du gjør. Trippersjekking av alt og litt til er stikkordet. Desverre ryker ting noen ganger, da dette som regel er svært vanskelig å finne ut av. Prøv å undersøk området det røyk av og se om det var en kortsluttning grunnet feil på slot'en eller printbanen, eller at noe fremmed metall kom ned i slot'en etc.

8487814[/snapback]

I så fall da, hvorfor har det blitt trukket for mye strøm?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan ikke si du heller kommer med noen hjelpende bidrag...  :roll:

Og ja, MSI suger hardt.

8487708[/snapback]

Du er litt hekta på dette med suging? :)

Jeg kom med ett tips (i likhet med en annen) at et uhell/en feil med montering ville være en mulig forklaring på problemet.

Generaliseringer har svært liten nytteeffekt i slike tråder.

Når det gjelder spørsmålet om årsak til at systemet slår seg av ved for mye strømtrekk ville jo det første å mistenke være en kortslutning/feilkobling.

Ellers så kan det virke som en alvorlig feil med hovdkortet.

Det kan da fort bli litt dyrt å feilsøke dersom andre komponenter blir skadet ved å prøve annen PSU, skjermkort og RAM.

Ble noe av dette skadet trådstarter? (tenker på det du skrev i post #6).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ok, merka nettopp en liten sak med den 24-pins strømledningen til som går til hovedkortet. Mulig dette er skikkelig teit spørsmål, men ar bare ikke lagt merke til det før nå og syntes i grunn det var litt rart. Det mangla ledning hos en av pins'a. Skal det være slik?

Lenke til kommentar

Brukes faktisk ikke i den gamle 20 pins standarden heller ihht linken. De har vel spart noen cent på å ikke ha ledning der, for det virker som de fleste produsentene legger ledning til alle pinnene.

Lenke til kommentar

Altså, fyren jeg snakka med fra PSdata sa at hvis det var noe galt med PSU'en så måtte alle komponentene i dataen være ødelagt og det er de ikke. Men samtidig så fikk jeg jo faktisk starta maskina da jeg skifta PSU og HK'et brant. Det må være noe med PSU'en men jeg vet liksom ikke hva... Har ikke lyst til å betale 600 kr timen hos Netshop heller for en PSU som det viser seg at fungerer som den skal...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, nå er dere vel spente på hva problemet var! :!:

Sende in Hovedkortet for noen uker siden, og fikk erstatta det. Sendte deretter inn CPU'en bare sånn for å sjekke. Det viste seg da at den var defekt :thumbup:

Så da vet dere hva problemet var i mitt tilfelle. Setter sammen PC'en senere i dag...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for oppfølging trådstarter! :thumbup:

Da svei hk'et seg og drepte CPU samtidig.

Har selv opplevd to CPU-dødsfall siste år. Begge var Pentium D (930 og 915).

Noe som normalt ikke skal skje egentlig. :hmm:

Begge kjørte med helt normal VCore, dog "noe" overklokket. Den ene døde nok pga. vannsøl som følge av at en tank/pumpe fikk en sprekk. Det merkelige er at hk ikke tok noe skade (samme hk i begge tilfelle). Det fungerer i skrivende stund med en Celeron D 347 (Asus P5WD2 Premium - tidligere toppkort fra Asus) :)

Lenke til kommentar
der ser du. asus = kvalitet        Har også fått inntrykket av at msi er noe dritt, men har en venn som er veldig fornøyd med sitt msi-kort, så jeg vet ikke helt. Ellers lykke til med den nye, men også litt eldre pcen!  :w00t:

8809441[/snapback]

Fått det inntrykket for lenge siden nå.

Har levert MSI k9n sli hovedkortet mitt til komplett for erstatning ca 7 ganger nå...

Lenke til kommentar
Takker for oppfølging trådstarter!  :thumbup:

Da svei hk'et seg og drepte CPU samtidig.

Har selv opplevd to CPU-dødsfall siste år. Begge var Pentium D (930 og 915).

Noe som normalt ikke skal skje egentlig.  :hmm:

Begge kjørte med helt normal VCore, dog "noe" overklokket. Den ene døde nok pga. vannsøl som følge av at en tank/pumpe fikk en sprekk. Det merkelige er at hk ikke tok noe skade (samme hk i begge tilfelle). Det fungerer i skrivende stund med en Celeron D 347 (Asus P5WD2 Premium - tidligere toppkort fra Asus) :)

8809083[/snapback]

Er det ikke heller CPU'en som var defekt og som svei Hovedkortet...? Min mening, men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...