Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygga PC. Strøm i 0.5 sek [NYTT PROBLEM]

Anbefalte innlegg

Bygga ny PC i dag og skulle starte den for en time siden. Maskina fikk strøm i ca. 5-6 sekunder for å så slukne. Fjerna Lian Li viftestyringa fordi jeg var ganske sikker på at jeg hadde gjort noe galt der. Maskina funka bra etter det, men måtte restarte for å sette in Vista cd'en. Prøve igjen å sette i Viftestyringa og håpa på det beste. Nå fikk maskina strøm i et halvt sekund før den slukna. SÅ bare så vidt at lyset på CPU vifta blinka da jeg slo på strømmen. Tok igjen ifra viftestyringa, men samme skjer fortsatt. Aner ikke hva som er galt og er redd for at det er noe alvorlig... :(

Rimelig sikker på at alt i maskina nå er riktig kobla. På-knappen funker ikke og får ingen reaksjon ifra maskina. Får strøm kun i det jeg slår på strømmen...

Håper noen kan hjelpe... :cry:

EDIT:

****MASKINVARE****

Hovedkort: MSI K9N Diamond

RAM: OCZ 2GB PC6400 4.4.4.15

CPU: AMD Athlon X2 5400+ 2.8 Ghz

Skjermkort: EVGA GeForce 8800 GTS 320MB RAM

Harddisk: Seagate Barracuda 320GB

PSU: MIST 600W

ALtså, PC'en slår seg ikke av etter at jeg har starta den. Den starter så snart den får strøm, og slukner like etter...

Endret av Amento
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg hørest det ut som om det kan være HK/PSU.

Har du en ekstra maskin stående slik at du kan ha testet Psuen på den?

Hmm, noe annet som slår meg er at det kan være power switchen til kabinettet som er defekt/har satt seg fast, slik at pc'n skrur seg på og stopper så snart den får strøm.

Sjekk det først, du!

Lenke til kommentar

Har en annen PSU jeg kan få sjekka med, men den har ikke 6-Pins kontakt til Skjermkortet, men det går vel bra... Hvordan får jeg sjekka om Strømknappen har hengt seg opp? Deen sitter ikke fast eller noe... Uansett, takker for svar og skal få sjekka når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Ok, Krise!

Bytta ut RAM, skjermkort og PSU med tilsvarende fra en annen maskin som vi har, alle disse nye delene ska funke med hovedkortet. Monterte alt, kryssa fingrene og slo på strømmen. Igjen så slo maskina seg på med en gang, men denne gangen så funka den faktisk! Merka ikke før etter et par sekunder at det lukta svidd, og hadde det ikke vært for at jeg droppa å ha på sidedøra så hadde jeg ikke sett at et lite punkt like ved PCI-e slot'en gløda og en hel masse røyk steg til værs!

Hva i alle dager var det som skjedde?

Ok, set er tydelig vis noe galt med hovedkortet, men man kan jo begynne å lure på om det er noe galt med RAM, skjermkort, eller PSU også når maskina denne gangen faktisk starta...

Noen som har noen veiledende ord? :(

Joakim

Lenke til kommentar

Satte sammen en pc for noen uker siden og hadde en lignende erfaring. Strøm i 0.5 sekunder.. nok til å spinne opp noen vifter og lyse litt i front.

Dårlig PSU var feilen hos meg.. Dvs. noe sikringsgreier slo til i PSU'en som gjorde at den kuttet strøm for ikke å bli skadet/skade noe. Annen PSU og maskinen funker fett.

Lenke til kommentar

hehe, ok ;)

Får sende in PSU'en og Hovedkortet da og krysse fingrene...

EDIT: Har et Lian Li kabinett som jeg er kjempe fornøyd med, men jeg har litt problemer med PSU'en siden det ikker så mye plass i dybned for den. Har et V1000 Kabinett så det er sikkert noen som kjenner seg igjen. Hullet ut av PSUrommet er tydelig vis beregnet på PSU'er med alle ledningene kommende ut fra det ene hjørnet, men med en MIST PSU med avtakbare ledninger so er ledningsutgangene mer spredt. Lurer derfor på om det er noen som ved hvor langt ut de Jacklednings-liknende ledningene på Hiper PSU'er stikker ut. Vil det bli værre med en slik PSU en med MIST PSU'en? Og hvordan er Hiper PSU'er i hele tatt? erde gode?

Endret av Zathardor
Lenke til kommentar

Ja men da sender du mail til Psdata og forklarer hva som har skjedd og hva de tror som er feil. Hvis de mener det er PSU kontakter du netshop.

Men ta kontakt med PSdata, siden det mest sansynlig er hk. Skal ikke "antenne" slik du beskriver det. Sålenge det ikke var kortsluttning og du har gjort noe feil med spacere når du bygget det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal vi se...Selvbygg.. :)

Viftestyring får PC til å slå seg av...

Det virker tilsynelatende når den kobles fra.. så problem igjen når den kobles til.

Panikk... Bytte innmat..

Boot,... og det lukter svidd/ryker fra hovedkort (PCI-E).

Min første mistanke ville da vært korstlutninger pga. uheldig/feil montering av skruer, koblinger etc.

Ikke å skylde på hk/komponenter.

Men du må selvsagt sende inn og håpe det beste.

@Storleer:

Virkelig gode bidrag du kommer med.. "MSI suger". :roll:

Har selv hatt en mengde ulike hk, fra alle mulige (og umulige) produsenter.. dog mest fra MSI og Asus.

0 - null - problemer annet enn selvforskyldt, og en og annen DOA (fra flere ulike produsenter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...