Gå til innhold

Dj for en kveld - Musikkvalg?

Goliath

Anbefalte innlegg

Et vennerpar av meg, som fyller år, har leid et utested for å feire. De har spurt meg om jeg ønsker å være DJ den kvelden og det takket jeg ja til.

Jeg ønsker tips fra dere om musikkvalg

Den generelle profilen til de som kommer:

- Student

- ~25år

- 50/50 gutter og jenter

- Opptatt av mote og velvære

- Festmennesker

Et safe musikkvalg er jo kommærsj R&B og Hip-hop som The Pussycat Dolls, Ja-Rule, 50Cent, Gwen Stefani og generelt billboard-musikk. Personlig er jeg glad i house. Er det dumt å blande sjangere som Dj?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det dumt å blande sjangere som Dj?

8471694[/snapback]

Absolutt ikke. :) Ikke i et slikt tilfelle som dette ihvertfall.. Personlig synes jeg det er kjedelig å holde seg til kun èn genre på en kveld...

Tror du nesten bør prøve deg fram.. Ser du at crowden hopper i taket av Pussycat Dolls så fortsetter du i den stilen. Går folk for å ta seg en drink - ja, da har du feil låt. ;)

Lenke til kommentar

Er ikke noe særlig problem det.. Hvor stor er folkemengden du spiller for?

Hvis det er flere hundre mennesker du skal spille for så funker det vel ikke så bra med bråe overganger fra R'nB til House o.l.. Forresten, CD eller Vinyl? Hvis det er vinyl du skal bruke og du har litt basic kunnskap, så kan en enkel backspin rett før du switcher fra R'n'B til f.eks en House-låt fungere veldig bra..

Ellers kan du jo safe'n å bare spille listepop. :)

Lenke til kommentar

Det er CDer ja.

Ja, vurderer å safe og spille listepop men er litt kjedelig det òg. Er vel rundt 150 mennesker som skal komme hvis ikke flere. Kan alltids høre med vertene om de har noe konkrete ønsker.

Har vært Dj flere ganger i skolekro-sammenheng men da er det jo bare medstudenter som kjenner hverandre som er tilstede. Spiller man noe dårlig, får man en smekk i bakhodet =/

Lenke til kommentar

Ministry of Sound funker fjell det, Om folkemengden er med på det så er Artister som Fedde Le grand, Armand Van Helden, Michael Gray, Beatfreakz, Tiesto(Velg ut noe) absolutt noen gode eksempler..

Har jobbet litt på samme måten som deg, pleier å være flink til å ta det på sparket, men prøv deg frem og hold deg unna, Rock og metal og den slags som tidligere nevnt.

Om mulig så kan det være aktuelt å slenge tilbake på en eller to klassikere som In Da club, el. (eventuelt Toy box med Tarzan And Jane ? :D) hehe, men ikke vær redd for å prøve deg frem og legg merke til publikum.

Hold deg unna å spille samme sangen flere ganger, (la det gå minst en og en halv time om ikke noen maser irriterende om den)

Spill variert, eks: ikke sett på albumet til Jay-z og spill deg gjennom heele listen før du bytter.

Vær livlig, vis at du er mer enn en stumtjener som betjener cd spillerene, hvis det er stemning kan du fint veive med armene, få litt liv,

Du har alltid noen som ser på deg, uansett hva du gjør, og dermed prøv å hold litt kontakt med folket slik at folket blir litt mer tryggere på å slå seg løs.

men men, lykke til ihvertfall ;) det går som regel mye bedre enn du tror. :)

edit: leif

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Å sette på Grease MegaMix har fungert utrolig bra i alle tilfeller. Muter på enkelte steder i sangen og folk synger med. Gamle 80- og 90-tallssanger har også tatt av den god del ganger..

Jeg får forbrede meg litt med diverse playlister.

Hvis noen har forslag til nye og gode houseCDer jeg kan kjøpe, gjerne kom med forslag!

Lenke til kommentar

Hvis du føler behovet for hiphop ville jeg passet på å ikke ramle ned i dirty south/crunk-gata (som alt for mange DJer på utesteder ofte gjør). På steder som det der er klientellet ofte noe lettere i smaken, så keep it simple med låter du vet du treffer på. Er noen låter som rett og slett slår an i enhver sammenheng, som f.eks. OutKast - Hey Ya og The Roots - Seed 2.0. Du greier nok å sjelne mellom hva som duger og hva som ikke gjør det etter et par låter. Dette gjelder også de andre sjangrene...pass på at det ikke blir for "sært" for mennesker som drikker seg fulle og bare vil danse.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar

Jeg kjenner mest til elektronisk musikk og er klar over at det er hip-hop som gjelder på de fleste utestedene i Oslo. Har noen formening om hva er bra dansemusikk innen hip-hop/R&B. Slenger ut noen sanger jeg tror kunne ha slått an:

The Pussycat Dolls - Don't Cha

Gwen Stefani - Hollaback Girl

50Cent feat Olivia - Candy Shop

Black Eyed Peas - My Humps

Beyonce & Jay-Z - Crazy In Love

Usher - Yeah

..er jeg litt i feil bane iht. dansbar hip-hop/R&B eller tenker jeg i riktig bane?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner mest til elektronisk musikk og er klar over at det er hip-hop som gjelder på de fleste utestedene i Oslo. Har noen formening om hva er bra dansemusikk innen hip-hop/R&B. Slenger ut noen sanger jeg tror kunne ha slått an:

The Pussycat Dolls - Don't Cha

Gwen Stefani - Hollaback Girl

50Cent feat Olivia - Candy Shop

Black Eyed Peas - My Humps

Beyonce & Jay-Z - Crazy In Love

Usher - Yeah

..er jeg litt i feil bane iht. dansbar hip-hop/R&B eller tenker jeg i riktig bane?

8473457[/snapback]

Riktig bane, for all del. Ikke det at jeg er fan av noen av de låtene (særlig ikke Candy Shop, når den spilles på et utested får jeg lyst til å lynsje DJen :)). Virker som du har forstått hva som kan slå an, problemet blir heller kanskje å finne nok sanger til hele kvelden? :)

Lenke til kommentar

Det er det..redd for å spille de feteste låtene med en gang så står du der resten av kvelden med døll musikk eller replays =/

Skal nok sette sammen en del spillister. Kan poste dem her så dere kan se om det er noen sanger jeg bør unngå :)

Takker for tips til sanger, gjerne med youTUbe-lenke for preview.

Lenke til kommentar

Trikset for å få til en fin kveld på gølvet er at du "bygger" opp spillinga. Start med litt mainstream hiphop og r&b. Gjerne litt vg-lista.

Etter en time eller halvannen kan du øke pitchen litt. Litt mere fart og beats. Nelly Furtado er ett godt eksempel. Fortsatt fint å kjøre safe.

Så etter enda en times tid begynner folk å bli varmet opp og her kan du gjerne swoppe litt sjangere, kjøre på litt hard-bag og house. Etter hvert kanskje litt kul drum'n'bass.. Litt vanskelig å beatmixe hiphop og house viss du ikke styrer veldig med pitchen, men de fleste låter har rolige partier som du kan mikse i. Kjør gjerne skikkelig gode gamle høydare på slutten. "unlimited, house of pain osv er morsomt innemellom og skaper god stemning.

En del house-låter har relativt monotone oppbyggingspartier i begynnelsen som gjerne varer ett minutt eller to. Vurder å skippe disse partiene og gå rett på riffet/vokalen. Folk på dansegulvet er ikke alltid like tålmodige og glade i "dyp" musikk som dj'n selv. ;)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...