Gå til innhold

Kjapt spørsmål angående motstander (100k, 33k osv)


Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å skal lodde litt leds til et pc prosjekt, og vil gjerne lodde ledsene rett i en molex kontakt. Dette er jo MYE enklere enn å bruke alt mulig slags konvertere og omformere til å få riktig strømtilførsel.

 

Leden jeg skal bruke, er på 3,3V og 30mA(hva er egentlig dette?)

 

Også har jeg finni ut at jeg trenger en motstand som reduserer volten litt til leden... Men åssen? Har noen fra et loddekit greie, og de har denne informasjonen i heftet som fulgte med:

Motstand1: 100K

Motstand2: 33K

Motstand3: 1K8

Motstand4: 3K3

Motstand5: 2K2

 

Hvem kan jeg bruke?

 

Hadde vært utrolig kjekt med svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært innom den guiden ja.. Og det står ikkenoe som kan hjelpe meg der..

 

 

@Hårek

Okay.. :) Jeg er ganske blank på dette elektriske greiene, så dette må læres som allt annet.. :p

 

Så det jeg trenger, er en 290ohms motstand? Kanskje en motstand som er justerbar er tingen? Hvis det fins noe sånt?

 

Da må jeg nok ta meg en tur til Claser'n da, hvis de har dette..

 

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar

Hva er målet med lysdioden. Hvis den bare skal lyse vil motstanden på 1,8kohm fungere helt greit. En motstand på 290 ohm er den minste motstanden du kan bruke. (Reelt bør den ikke være mindre enn 330 ohm). Med den vil LED'n lyse med 100% styrke. Øker man verdien på motstanden vil LED'n lyse svakere jo høyere motstanden er. Med 1,8kohm vil lysstyrken være ca 20%. Øsker du litt kraftigere lys kan du parallellkoble 1,8kohm med 2,2kohm. Lysstyrken blir da ca 35%. Hvis du skal på clas ohlson vil sikkert Artikkelnummer 36-2391 passe bra. (Vet ikke hvilke verdier dom følger med i den pakka men siden den skal være bregner til lysdioder burde du klare å finne noen som passer.)

 

space

Endret av space17
Lenke til kommentar
Alle de motstandene dine er for store. Du trenger 290 ohm for 12V, den minste du nevner er 1800 ohm.

 

Forresten, motstanden skal egentlig ikke redusere 'volten' (det heter spenning). Den skal redusere strømmen. Men det er vel av mindre betydning her.

8473044[/snapback]

 

Man får ikke redusert strømmen med å senke spenningen, man øker strømmen.

 

I=U/R

 

PS: Volt og spenning er akkurat det samme.

Lysdiden trenger heller ikke eksakt 3,3V, jo høyere volt, jo kortere levetid

Lenke til kommentar
Alle de motstandene dine er for store. Du trenger 290 ohm for 12V, den minste du nevner er 1800 ohm.

 

Forresten, motstanden skal egentlig ikke redusere 'volten' (det heter spenning). Den skal redusere strømmen. Men det er vel av mindre betydning her.

8473044[/snapback]

 

Man får ikke redusert strømmen med å senke spenningen, man øker strømmen.

 

I=U/R

 

8488817[/snapback]

 

Hvis man senker spenningen så synker jo strømen også:

 

eks.

200V/200ohm= 1A

100V/200ohm= 0,5A

Lenke til kommentar

Ok, jeg skrev feil.

Jeg er fullt klar over det, man kan sammenligne spenningen med lengde og volt med meter.

Jeg tenkte egentlig på denne formelen P=U*I

Hvis man halverer spenningen her må strømmen dobbled for å få samme effekt.

Endret av Toonnes
Lenke til kommentar
Man får ikke redusert strømmen med å senke spenningen, man øker strømmen.

I=U/R

8488817[/snapback]

Du er nok helt på jordet, for å si det sånn. Den formelen sier jo helt klart at I blir mindre når U blir mindre. Det er helt elementær matematikk som man lærer på folkeskolen.

 

PS: Volt og spenning er akkurat det samme.

8488817[/snapback]

Volt er enheten for spenning. Å si 'volten' når man snakker om spenning blir omtrent som å si at 'nå må du senke km/t' istedet for 'nå må du senke farten'.

Ser du forskellen nå?

Lenke til kommentar
Lysdiden trenger heller ikke eksakt 3,3V, jo høyere volt, jo kortere levetid

8488817[/snapback]

Man kan ikke justere spenningen som ligger over en diode, den er avhengig av strømmen og vil i lysdiodens bruksområde ligge på ca. 3.3v uansett hvilke motstander man bruker. Motstandens funksjon er å redusere strømmen til et fornuftig/brukbart nivå, er strømmen for stor så blir lysdioden ødelagt, er den for liten lyser den ikke.

Lenke til kommentar
Lysdiden trenger heller ikke eksakt 3,3V, jo høyere volt, jo kortere levetid

8488817[/snapback]

Man kan ikke justere spenningen som ligger over en diode, den er avhengig av strømmen og vil i lysdiodens bruksområde ligge på ca. 3.3v uansett hvilke motstander man bruker. Motstandens funksjon er å redusere strømmen til et fornuftig/brukbart nivå, er strømmen for stor så blir lysdioden ødelagt, er den for liten lyser den ikke.

8541658[/snapback]

 

 

dioden er en fast motstand (elektrisk sett), og når man setter inn en ekstra motstand vil spenningen dele seg over dioden og motstanden. større motstand = mindre spenning til dioden (mer over motstanden). strømmen som går i kretsen er bestemt av motstanden i kretsen og spenningen. I=U/R

 

_U_

I x R

Endret av ebola950
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...