Salemonsen_ Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hei. Jeg har et Asus 7950 GT 512MB, men jeg lurer på hvordan man overklokker skjermkort. Skal det også gjøres i BIOS slik som CPU, RAM og hovedkort eller? Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det kan du gjøre med f.eks ATI Tool, det var orginalt til bare ATI kort, men fungerer også til Geforce kort. Den overvåker temperatur og du kan sette den til å gradvis overclocke kortet dit til du finner smertegrensa (er ikke farlig å finne den, krever bare en reboot). http://www.techpowerup.com/downloads/436/ATITool_0.26.html Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Dette har jeg god erfaring med:) http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163 Lenke til kommentar
Salemonsen_ Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Takker for svar! har 19830 3dmarks på 3dmark03 har nå overklokket cpu'en til 2,8 Ghz så nå er det skjermkortet sin tur! skal vell få en del over 19 830 etter 400 Mhz på CPU å snart litt på GPU Lenke til kommentar
andregr Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Systool kan også benyttes, men det krever mer strøm om du vil ha en durabelig oc, vær forsiktig, ingen "mosing" opp -> små voltøkninger hele veien. Lenke til kommentar
Incense Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Vil presisere det han over meg sier... SMÅ økninger!! Jeg lærte dette på den harde måten. Les også diverse "klokke-tråder" her på HW. Mye å lære, mange feller å unngå. Lykke til Lenke til kommentar
Salemonsen_ Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Vil presisere det han over meg sier... SMÅ økninger!! Jeg lærte dette på den harde måten. Les også diverse "klokke-tråder" her på HW. Mye å lære, mange feller å unngå. Lykke til 8482608[/snapback] Takker! Core=580MHz Memory=725 MHz nå. enda HELT stabilt, 57 grader though =/ men ifølge Nvidia så er det ikke noe merkelig forskjell før den når 130 grader :s Lenke til kommentar
andregr Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Vil presisere det han over meg sier... SMÅ økninger!! Jeg lærte dette på den harde måten. Les også diverse "klokke-tråder" her på HW. Mye å lære, mange feller å unngå. Lykke til 8482608[/snapback] Takker! Core=580MHz Memory=725 MHz nå. enda HELT stabilt, 57 grader though =/ men ifølge Nvidia så er det ikke noe merkelig forskjell før den når 130 grader :s 8485955[/snapback] Good to hear! Fikk også noen sinnsyke hastigheter på mitt X1800XT når jeg forsiktig økte volten via atitool, men med ATI sine skjermkort må man disable diverse "services" før man begynner å klokke. Fra standard 621/747(GDDR3 1494 MHz) kom jeg helt opp til 702/850 (GDDR3 1900 MHz) ... og da økte jeg bare fra 1.3 V på gpu vcore til 1.45 og på ram'en var det bare snakk om noen mikrovolt! Og vifta styrte jeg til å holde f.eks 65c, slik at den bare starta å kjøre når den kom over denne tempen, funka som på godt nordnorsk "tykjenn sjøll" Men sugde nok for mye strøm da, har en PSU med max 30-32 amp på 12v railen, gleder meg til neste måned da kjøper jeg en MIST 600W, 4x 12v railer med 20 amp hver, samtidig max belastning er 44.2 amp, så det holder da til en 24/7 oc på gpu... det gjør ikke den 550w apevia chameleon jeg har nå. Men må få alt stabilt først, forpulte møkka hk jeg har nå skal byttes ut først Tøft at du fikk til... hold først og fremst øye med temp... ALFA OG OMEGA! For høy temp gir deg såkalte flimmer på skjermbildet, ser nesten ut som LCD'en smelter, og da bør du gjøre noe med tempen! Ellers ryker skjermkortet. Vi starter opp ny norsk entusiastside nå! http://www.pcentusiasten.com bare så du og dere er klar over det, blir ikke å ligge på latsia i tiden fremover, men må komme meg ut av sykehuset før jeg virkelig kan begynne å jobbe, jeg og en kompis som starter. Nå er vi lei av at det det bare er én sånn side igjen, så vi tar litt styring selv. Lenge leve klokken som bestandig ser ut til å gå for sakte for oss "ekte" entusiaster! Bare jeg ser en maskin spør jeg meg selv... "hmm, tro om det går an å fikle?" Lenke til kommentar
Salemonsen_ Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Core @585MHz Memory @730MHz Begynner å ta seg opp! Er det noen av dere som vet om noen gode GPU kjølere? begynner å bli litt varmt her, ca 95 grader celsius @load og 55@idle og romtemperaturen er på ca 17-19 grader, så er zalman sine GPU kjølere noe til tess? Lenke til kommentar
andregr Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) hmm... prøv å se om viftestyringen i atitools 0.24 beta 14 fungerer først! sånn før du bestiller deg ny kjøling... ikke alltid det er så lønnsomt.. men vet ikke helt nøyaktig med ditt skjermkort. Jeg ville nå kanskje bremsa litt nå... om tempene var mindre på 580/725 så skrur du ned strømmen tilbake dit og så setter du den der foreløpig, sånn at du ikke svir kortet ditt! Det ville vel vært katastrofe! Endret 27. april 2007 av andregr Lenke til kommentar
Salemonsen_ Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 hmm... prøv å se om viftestyringen i atitools 0.24 beta 14 fungerer først! sånn før du bestiller deg ny kjøling... ikke alltid det er så lønnsomt.. men vet ikke helt nøyaktig med ditt skjermkort. Jeg ville nå kanskje bremsa litt nå... om tempene var mindre på 580/725 så skrur du ned strømmen tilbake dit og så setter du den der foreløpig, sånn at du ikke svir kortet ditt! Det ville vel vært katastrofe! 8488579[/snapback] 590/735 ingen endring i varmen enda! BTW bruker atitools 0.26 for å teste bruker jeg den derre 3d veiw i atitools... kommer opp i 95 grader men går ikke lengre opp en det. Lenke til kommentar
andregr Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Vær bare forsiktig nå varme dreper! Lenke til kommentar
Salemonsen_ Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 644/755 fant jeg ut var noe med den beste kombinasjonen! (med stock kjøler) fint tempratur å fikk 3000 mer poeng i 3dmark 03 Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Skulle gjerne fått tak i noe alla atitool til Vista 64-bit. btw. Noen formeninger om hvor varmt x19xx kan bli her? Lenke til kommentar
Salemonsen_ Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Skulle gjerne fått tak i noe alla atitool til Vista 64-bit. btw. Noen formeninger om hvor varmt x19xx kan bli her? 8495249[/snapback] Hva med å bytte tilbake til XP ? Vista er bånn i bøtta enda.. venter til sp1 skal komme før jeg prøver meg igjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå