Gå til innhold

2 Vs 4 kjerne diff i 3emark+spill?


War

Anbefalte innlegg

Hei hadde plener om å kjøpe Intel Core 2 Extreme QX6800 2.93GHz LGA775, 8MB

Men da må jeg vente i 4 uker.

Vil det være merkbar forskjell i 3dmark 06 og evt spill om jeg kjøper

Intel Core 2 Extreme X6800 2.93GHz Socket LGA775, 4MB isteden?

4mb og 2kjerner isteden for 4.

Da får jeg jo den om 2 dager.

 

Dette kjøres sammen med pc 10.000 ram

 

 

Evt Intel Core 2 Extreme QX6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB,

 

Får 8 mb og Q , kan jo klokkes.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens spill så vil du ikke merke noe ytelsesforskjell med 2vs4 kjerner, garantert (kansje noe minimalt som 1fps).

 

I Windows XP vil du heller ikke merke noe vill jeg tro, men i Windows Vista dermimot tror jeg du kan tjene litt ytelse.

 

I nyere benchmarks vil du score høyt ja pga. 4 kjerner (forutsetter at de klarer å utnytte alle 4 kjernene effektivt).

 

Men såvidt jeg har hørt så er ikke Quad prosessorene til Intel "ekte" 4 kjerner. Det er 2 kjerner som jobber med 2 andre kjerner, så teknisk sett er det 4 kjerner, men siden 2 av dem konstant sammarbeider om den samme oppgaven så blir det praktisk bare 2 kjerner i den.

Lenke til kommentar

Åå takker. Ja har vista .

Da ligger dette til bestilling. kan endre frem til imorgen tidlig da det ble plukket.

 

1.00 Intel Core 2 Extreme QX6700 2.67GHz

Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

1.00 EVGA GeForce 8800GTX KO ACS3 768MB GDDR3

, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, 384bit

 

Går for en Q jeg , dette blir jo bare en server til høsten da det er nye skjermkort og cpu på markedet.

 

----------------------------------------

AMD sin ja , har nå hele intel plattformen ferdig nå da mangler bare prosessor og skjermkort.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det handler om prioritering, har for eks ikke sterioanlegg av noe slag og verken røyker eller drikker.

 

bjornh under her ser ikke ut til å ha en kone som foreslo 200-300 kr da jeg snakket om 7,1 stereo til tven :hmm:

Endret av War
Lenke til kommentar

hehe, ja den forbaska prioriteringa :D

 

men jeg burde egentlig ikke si så mye, jeg har brukt mange tusenlapper på hw selv i det siste. jeg har bare ikke fått byttet cpu eller gpu enda, noe jeg savner veldig nå. satser på å oppgradere det i juni, men ikke til slike top notch saker som du skal ha, da :ermm:

Lenke til kommentar
Det handler om prioritering, har for eks ikke sterioanlegg av noe slag og verken røyker eller drikker.

 

bjornh under her ser ikke ut til å ha en kone som foreslo 200-300 kr da jeg snakket om 7,1 stereo til tven  :hmm:

8472720[/snapback]

ex'n sa ikke så mye til at jeg brukte bortimot 300 000- på 5.1 anlegget med alt...

Lenke til kommentar

4kjerne over 2kjerne for spillbruk er (pr. dags dato, og en del framover i tid) tilnærmet ingen.

 

4kjerne for nåværende software er hovedsakelig bare vits å ha om du prosesserer store mengder batch data i form av komprimering av video, "dataknusing" og lignende. For framtiden så vil nok 4kjerne CPuer være meget nttig å ha til spill, men det vil realistisk sett være endel år framover i tid før de helt store endringene vil merkes her.

 

Selv flere år framover i tid når software produsentene blir vandt til å lage multithreaded kode så vil det være begrenset hvor mye du kan paralellisere innenfor diverse spillprosesser.

 

Skal du kjøe nytt nå, så kjøp derfor 2kjerne om du ikke har behov for 4kjerners CPU for "arbeids" software. SPill vil du merke tilnærmet ingne forskjell på nå eller i den forsebare framtid, og kostnaden for 4kjerne er nesten dobbelt så høy som en tilsvarende 2kjerne...

 

PS: Nå snakker jeg om faktiske ytelsesøkjkninger i spill. I bechmarks som 3dmark så vil du helt sikkert se merkbare økninger fra dual til quad core...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
hvis du først skal brenne en stoor haug med penger på en 4-kjerner så ville jeg heller ventet på amd's neste innskudd..en "ekte" 4-kjerner..

8470981[/snapback]

 

haha, good one! AMD du liksom...

8474495[/snapback]

 

eeehhh :roll: følger du ikke med på utviklingen? Det skal bli meget spennende å se hva AMD kommer med i løpet av sommeren :yes:

Lenke til kommentar
Åå takker. Ja har vista .

Da ligger dette til bestilling. kan endre frem til imorgen tidlig da det ble plukket.

 

1.00 Intel Core 2 Extreme QX6700 2.67GHz

Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

1.00 EVGA GeForce 8800GTX KO ACS3 768MB GDDR3

, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, 384bit

 

Går for en Q jeg , dette blir jo bare en server til høsten da det er nye skjermkort og cpu på markedet.

 

----------------------------------------

AMD sin ja , har nå hele intel plattformen ferdig nå da mangler bare prosessor og skjermkort.

8470985[/snapback]

 

Siden Extreme CPUene fra Intel har ulåst multiplier, er de veldig lett å klokke. Jeg vil tro at alt du trenger å gjøre for å få CPUen din på samme hastighet som X6800, er å bare sette muliplier til 11, i stedet for 10. Hvis dette ikke funker, har du fått en helt usedvanlig dårlig overklokker, men det er meget liten sjans for dette.

 

Gå for Quad Core da :)

Lenke til kommentar

Nesten litt overkill å kjøre quadcore på flesteparten av dagens spill. På den andre siden... morgendagens spill ser ut til å ta fin nytte av det.

 

http://www.istartedsomething.com/20060928/alan-wake-vid/

 

Føyer meg til i rekken som advarer om at dagens quadcore egentlig er 2stk dualcore festet sammen med elektronikkens svar på Gaffa. De kan yte meget godt, men ikke så godt som 4 kjerner skulle tilsi. Basert på div forumposter og artikler, ikke egen erfaring. Ta det med en klype salt :)

Lenke til kommentar

Og, ikke glem å installer Folding@Home på maskinen når du får den. Med en SMP-klient bør du dra inn brutalt med poeng!

Du ser link til oppskrift i sig'en min. Husk lagnummeret til HW.no som er 37651 :)

 

EDIT: Meget voksen kommentar Scortech...

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...