tunefish Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har koblet laptopen min til den stasjonære med TP-kabel. Begge er også koblet til trådløst nettverk. Prøver å overføre filer mellom maskinene, men får latterlig lav hastighet fordi de benytter seg av WLAN og ikke LAN. Kobler jeg av WLAN funker det fint. Hvordan får jeg filoverføringen til å benytte seg av LAN og ikke WLAN uten å frakoble WLAN? Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Går de gjennom en ruter? hvis ikke så er det lurt å sette statiske IPer på begge maskinene innen samme hostmask. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 De går gjennom en trådløs SMC ruter som er koblet til adsl-modemet ja... Hvis du tenker på tilkoblingen over TP, så er det bare en kryssa kabal mellom dem og begge har statisk IP i samme hostmask. 192.168.0.1 og 192.168.0.3 Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvis du har vert skikkelig uheldig her så har ruteren samme IP som den ene PCen din "192.168.0.1", og da skaper konflikter hvis ruteren fortsatt er aktiv i cachen til windows. Så prøv å endre de til høye verdier, som 192.168.0.100 evt i en annen iprange 10.0.0.100 Lenke til kommentar
Limstift Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Som det er blitt sagt her, må du ikke ha begge interfacene på samme subnet. Hvis du setter LAN-portene på begge maskinene på 10.0.0.* eller 169.254.* subnet'et, vil det ikke oppstå konflikter mot 192.168.* subnet'et som den trådløse routeren garrantert bruker mot klientene. Endret 25. april 2007 av Limstift Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Ahhh... forskjellige subnet på LAN og WLAN ja... høres ut som en plan! Da prøver jeg det. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Ser ut til å funke som smør! Mange takk for tipset! Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ser ut til å funke som smør!Mange takk for tipset! 8471287[/snapback] Bare koselig Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Er det noen spesiell grunn til at du har tradlost og kablet? Hva er vanskelig med a koble fra wlan hvis du bare avogtil bruker kablet? :o Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Det har nok sine grunner ja! Er ikke bare for å være vanskelig og vrang! Driver med mye filoverføring mellom dem, men det går som sagt dårlig over wlan. Og når jeg kobler ut wlan så mister jeg logisk nok forbindelsen med dette, og begge maskinene driver som oftest med ting online hele tiden som helst ikke burde avbrytes. Derfor! Nå bestemte de seg plutselig for å overføre over wlan igjen dessverre men, selv om LAN'et kjører på et annet subnet. Virker som den velger litt fram og tilbake... noen flere tips for hva jeg kan gjøre for å få all den lokale filoverføringen over LAN og ikke WLAN? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Har ikke prøvd dette i praksis, men hva med å slå av netbios over TCP/IP på WLAN interfacet?? Egenskaper på WLAN tilkoblingen ---> Egenskaper for TCP/IP ---> Avansert ----> WINS taben ----> Deaktiver Netbios over TCP/IP ---> OK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå