Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til betegnelser.

Anbefalte innlegg

Hei :D

Noen som kan hjepe meg med og se om dette er riktig + og kanjse utfylle dem litt mer? Da hadde jeg blitt gla :!:

MAC-adresse er en fysisk adresse som er tilknyttet et nettverkskort. Utstyrsprodusentene får tildelt adresser fra et sentralt register, slik at alle adresser er forskjellige. Adressen kan ikke endres, og gis vanligvis til kortet ved produksjonen. Mac-adressen gjør det mulig for DHCP-serveren å skille mellom maskinene i IP-adressetabellen.

IP-adresse består av fire grupper tall (bytes) som er adskilt med punktum for eksempel 192.168.0.100. Alle maskiner som kobles opp mot Internett har sin egen IP-adresse. Denne adressen identifiserer at det er akkurat din pc som er koblet opp mot nettet. Hvert tall kan variere mellom 0 og 255 (1 byte), og ingen verdier utover det er godkjente.

Nettmask består av grupper på 4, med tall f.eks 255.255.255.0. En nettmask er en adresse som forteller hvilket nett Ip-adressen tilhører.

Gateway er en maskin og/eller programvare som kobler sammen nettverket slik at data kan overføres mellom dem. Brukes synonymt med ruter, da en Gateway er Ip-adressen til en ruter

Router er en maskin som videresender nettverkspakker f.eks. IP pakker til riktig mottakernettverk. Ruteren har en tabell over nettverk den er koblet til enten direkte eller via andre rutere, kalt en ruting-tabell. Avgjørelsene om hvor en pakke skal videresendes, gjøres ved å sjekke mottakeradressen til pakken opp mot tabellen.

dok_bp.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette så veldig riktig ut , jeg syns du forklarte det godt, kort og presist :)

Eneste jeg kan stusse på er at MAC adressen faktisk er mulig å endre, noe som er et stort sikkerhetsproblem (det at noen kan utgi seg for å være noen de ikke er). MAC Spoofing mener jeg det heter.

F.eks hvis du har MAC adresse godkjenning som en bariære på ditt W-Lan. Så kan du enkelt med en W-Lan pakesniffer plukke opp MAC adressen til en av de andre PCene på nettverket, og da cracke seg inn på nettverket fordi ruteren tror det er den samme PCen.

Mener jeg har hørt at gamle brannmurer/rutere ble lurt trill rundt i gamledager hvis du endret MAC adressen til det samme som ruteren, og da skapte rom for et angrep (Over vanlig LAN).

Endret av Nets
Lenke til kommentar

I veldig grove trekk så ser det relativt riktig ut ja :) Men spørsmålet er bare om hvor detaljert du vil ha det, eller om der kun skal være en overfladisk forklaring.

Eneste som kan nevnes ektra er at den IP du forklarer heter IP4 og det kan jo nevnes at IP6 også finnes.

Lenke til kommentar

Vil bare pirke lit på det med MAC adresser. Riktig det at DHCP bruker MAC adresser, men MAC brukes for å adresere pakker på et nettverk.

F.eks. når ruteren skal sende en pakke til din pc slår den opp i ARP tabelen sin og finner en link mellom IP-adressen og MAC adressen din, pakken blir så sendt til den MAC adressen adressen.

Et nettverkskort plukker bare opp pakker basert på MAC adresser. IP-adresser ligger lengere opp i systemet. (MAC på lag 2 og IP på lag 3 i OSI modellen)

Lenke til kommentar
I veldig grove trekk så ser det relativt riktig ut ja :) Men spørsmålet er bare om hvor detaljert du vil ha det, eller om der kun skal være en overfladisk forklaring.

Eneste som kan nevnes ektra er at den IP du forklarer heter IP4 og det kan jo nevnes at IP6 også finnes.

8470803[/snapback]

Okei, du har ikke et eksempel på en IP6 add?

Lenke til kommentar
Okei, Tusen takk

Kunne gjærne tenkt meg og fått det enda mer grundigere forklart + Og hatt et "sammedrag" av det, får ikke det til  :hrm:

På en måte hva di forsjelige tingene gjør steg for steg, vis dere skjønner?  :ermm:

8470980[/snapback]

Hvis du skal ha det enda grundigere forklart så burde du ta en titt på OSI modellen som han andre karen sier her, den er en veldig god modell på hvordan det hele fungerer, mye mer detaljert.

Norsk:

http://no.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen

Engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

Lenke til kommentar
Alle maskiner som kobles opp mot Internett har sin egen IP-adresse.

8470710[/snapback]

Blir litt feil å uttale det slikt, da det er nettopp dette som er et av hovedproblemene med internett i dag. Siden internett fortsatt bruker IPv4 primært, er det en øvre grense for antall maskiner som kan ha en unik IP-adresse på internett. Det er derfor blitt nødvendig å bruke routere med NAT, som har èn (evt flere, men allikevel begrenset) unik IP-adresse mot Internett. Maskiner/brukere bak routeren, får da IP-adresser som kun er unike innad i LAN'et, og eventuelle porter/tjenester må da forwardes i routeren, for at pakkene skal komme til den korrekte maskinen/IP-adressen internt.

Sier seg selv at det blir sweet når IPv6 blir standarden på internett. Dagens begrensning på ~4,3 milliarder IP-adresser, mot IPv6's 2^128 = 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456 IP-adresser. Det tilsvarer 5x10^28 adresser for hver av de ca. 6,5 milliarder menneskene som er i live idag.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...