Gå til innhold

USA-hat. En motegreie?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Inkompetent? Mannen har klart å bli valgt og gjenvalgt som president i verdens mektigste land, han er nok heller den rake motsetningen til inkompetent.

8471078[/snapback]

Har man nok penger som man har arvet og fått fra far, så trenger man ikke å være så ekstremt kompetent.

Lenke til kommentar
Har man nok penger som man har arvet og fått fra far, så trenger man ikke å være så ekstremt kompetent.

8471493[/snapback]

Det er nok minst like mye snakk om at pappa sitt nettverk er til hjelp :) I det demokratiske partiet har vi Kennedy som også kom fra en utpreget politikerfamilie.

Lenke til kommentar
Så hvis du klarer å vinne valget er du automatisk en kompetent president?

Edit: (Dessuten strides det vel om han egentlig vant ved første valget.)

8471104[/snapback]

Det kan strides så mye man vil om det, faktumet er at han vant valget fullstendig klart mtp. reglene som råder i USA.

8471176[/snapback]

Det første valget han vant, vant han vel med veldig knapp margin ?

Det ble vel nesten rettsak til og med.... pga mistanker om valgfusk.

Lenke til kommentar

8471654[/snapback]

Ja. Det som har kommet fram i ettertid er at det faktisk var Gore som fikk flest stemmer, også i Florida. ( Han fikk som kjent flest stemmer totalt. )

Men Bush-leiren klarte jo å få høyesterett til å bestemme at omtellingen skulle stoppes, så det er først i ettertid det har blitt klart at Gore faktisk fikk flest stemmer i Florida :

"The Media Consortium hired the National Opinion Research Center to examine 175,010 ballots that were never counted in Florida. The investigation took 8 months and cost $900,000. No matter what standard for judging ballots is applied, Gore wins."

http://elandslide.org/display.cfm?id=181

"So Al Gore was the choice of Florida’s voters -- whether one counts hanging chads or dimpled chads. That was the core finding of the eight news organizations that conducted a review of disputed Florida ballots. By any chad measure, Gore won."

http://www.consortiumnews.com/2001/111201a.html

----------------------------------------

En liten"flash" om valgfusket jeg nevnte i forrige post :

http://www.ericblumrich.com/gta.html ( 3 min )

Lenke til kommentar

8471654[/snapback]

Var vel noe liknende saken når de rødgrønne vant valget, uten å vinne folket, her til lands ved forrige valg.

Det er forresten ganske lett å se om folk hater USA for å "følge trenden" eller fordi de faktisk har noe mot USA. Det er bare å spørre om argumentene og høre på kvaliteten. Alt for ofte hører jeg slikt som "Bush er så dum", "De har så mye makt", "De tror de kan gjøre som de vil" osv. fremfor å faktisk komme med noe saklig og konkret.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ingenting imot amerikanere generelt, men Bush derimot......

Og jeg må si at jeg mister mye av respekten for et folk som klarer å velge og re-velge en sånn ape til president.

http://politicalhumor.about.com/library/blbushisms.htm

Ovenfor er link til en del eksempler på dumme utsagn fra den fyren.

Menmen... det var vel strengt tatt litt ot.

Jeg tror at en god del av hatet som er til USA og amerikanere er det folk ser på som en ovenfra og ned holdning fra den kanten.

Amerikanerne skal ha det største, beste og mest kostbare.

De har også utnevnt seg selv til et slags verdens-politi, noe europeere generelt har problemer med å akseptere.

De har jo i flere tilfeller nektet å rette seg etter flertallet i nato, nå senest ved å gå inn i Irak.

Blant mennesker generelt blir det sett på som hovent og overlegent å, så til de grader, overse andres ønsker og innspill !

Lenke til kommentar

Alt USA hatet nå for tiden er ihvertfall veldig en mote greie. Det er klart, det hjelper ikke at alt de viser på nyhetene her til lands stort sett er mot USA.

Ser folk her mener Amerikanere er hovne å føler seg bedre enn oss. Spør du meg så er det bare ett tegn på at dere aldri har vært der. Jeg har vært der flere ganger, å du skal lete lenge for å finne så imøtekommende å blide folk. Føler seg slett ikke bedre enn andre, å er alltid veldig nyskjerrige på hvordan vi har det i andre land. At de ikke vet så mye om alle land, å at vi ler av det synes jeg er litt feil. Må huske størrelsen på landet. Flesteparten har ikke vært ute av USA engang. I motsetning. Hvor mange har IKKE vært ute av Norge?

Vil si at vi i Norge faktisk er mye verre til å føle vi er bedre enn andre, men det er nå min mening da.

Lenke til kommentar
Inkompetent? Mannen har klart å bli valgt og gjenvalgt som president i verdens mektigste land, han er nok heller den rake motsetningen til inkompetent.

8471078[/snapback]

8471493[/snapback]

Særlig når hele motkampanjen fra demokratene gikk ut på at Republikanerne var slemme som hadde lurt dem med i krigen, mens det var åpenbart for alle halvt intelligente mennesker at Demokratene stemte for krigen selvom de visste like mye som alle andre at grunnene til å gå til krig var falske. Helt patetisk valgkampanje.

Uansett... On-topic:

Det finnes utallige grunner til å mislike USA sin politikk, sitt system, og sin innflytelse i verden, og disse grunnene har bare blitt sterkere med Bush. Når i tillegg USA har markedsført seg som verden beste land og supermakten i verden i 50 år, så er det klart at noen kan bli litt sure. At dette uttrykkes som "hat" er kanskje litt teit, som hat alltid er, men helt naturlig. Om det virkelig er "hat" tviler jeg på.

Personlig så synes jeg USA er et fantastisk land, som lager utrolig mye gøye ting, og har en fascinerende kultur og et fantastisk folkeslag. Men politikken deres, og særlig utenrikspolitikken, er totalt bak mål, og bør kritiseres så ofte som mulig.

Men det som er enda viktigere å kritisere her i Norge er vårt forhold til USA. F.eks hvordan regjeringen gikk ut og sa at de ikke støttet Gulf-Krigen 2, men allerede året etterpå så ble flere hundre millioner med dollar budsjettert til å fornye våpenlagere i Norge fordi våpnene hadde blitt shippet til blant annet Irak, våpen som blir presentert i Norge av våres regjering som å være for forsvar av "nord-regionene". DET er kritikkverdig.

Og når i tillegg Norske ministere kan få ordre om å unnskylde seg av USAs utenriksdepartement når de sier noe feil i norske aviser.... Da er det ikke lenger bare kritikkverdig... Da er det patetisk.

Lenke til kommentar

8471078[/snapback]

8471493[/snapback]

Særlig når hele motkampanjen fra demokratene gikk ut på at Republikanerne var slemme som hadde lurt dem med i krigen, mens det var åpenbart for alle halvt intelligente mennesker at Demokratene stemte for krigen selvom de visste like mye som alle andre at grunnene til å gå til krig var falske. Helt patetisk valgkampanje.

Uansett... On-topic:

Det finnes utallige grunner til å mislike USA sin politikk, sitt system, og sin innflytelse i verden, og disse grunnene har bare blitt sterkere med Bush. Når i tillegg USA har markedsført seg som verden beste land og supermakten i verden i 50 år, så er det klart at noen kan bli litt sure. At dette uttrykkes som "hat" er kanskje litt teit, som hat alltid er, men helt naturlig. Om det virkelig er "hat" tviler jeg på.

Personlig så synes jeg USA er et fantastisk land, som lager utrolig mye gøye ting, og har en fascinerende kultur og et fantastisk folkeslag. Men politikken deres, og særlig utenrikspolitikken, er totalt bak mål, og bør kritiseres så ofte som mulig.

Men det som er enda viktigere å kritisere her i Norge er vårt forhold til USA. F.eks hvordan regjeringen gikk ut og sa at de ikke støttet Gulf-Krigen 2, men allerede året etterpå så ble flere hundre millioner med dollar budsjettert til å fornye våpenlagere i Norge fordi våpnene hadde blitt shippet til blant annet Irak, våpen som blir presentert i Norge av våres regjering som å være for forsvar av "nord-regionene". DET er kritikkverdig.

Og når i tillegg Norske ministere kan få ordre om å unnskylde seg av USAs utenriksdepartement når de sier noe feil i norske aviser.... Da er det ikke lenger bare kritikkverdig... Da er det patetisk.

8472116[/snapback]

Selvsagt er det betenkelig både at norske myndigheter er sleivete med kjeften og dårlig oppdaterte, og at de har en vinglete politikk, men at det amerikanske forsvarsdepartementet kan beordre norske statsråder til å gjøre noe som helst.... sr det er direkte skremmende !

Man kan begynne å lure på hvem som bestemmer i Norge !

Er det nordmenn, EU eller USA ?

Såvidt meg bekjent var det vel sånn at Norge ikke ville støtte krigen mot Irak, men måtte gi etter for et ganske så massivt press fra nettopp USA !

Lenke til kommentar
Selvsagt er det betenkelig både at norske myndigheter er sleivete med kjeften og dårlig oppdaterte, og at de har en vinglete politikk, men at det amerikanske forsvarsdepartementet kan beordre norske statsråder til å gjøre noe som helst.... sr det er direkte skremmende !

Man kan begynne å lure på hvem som bestemmer i Norge !

Er det nordmenn, EU eller USA ?

Såvidt meg bekjent var det vel sånn at Norge ikke ville støtte krigen mot Irak, men måtte gi etter for et ganske så massivt press fra nettopp USA !

8472609[/snapback]

Våpnene og utstyret måtte vi sende fordi det er USA sine våpen og utstyr, det blir bare presentert som om det er for forsvar av landet. USA legger jo nå over til mobil sjøbaser som sin hovedplan i sin "krig mot terror", hvorpå Norge har en av de tre basene som skal forsyne dem. Så det er jo klart at det er viktig å ha hopetall med våpen her.... ehhmmm... til forsvar av landet, selvfølgelig. :ph34r:

Lenke til kommentar

stikkord: klasevåpen

klasevåpen har i det siste vært mildt sagt veldig omdiskutert i tabloidavisene osv.. nå viser det seg at oljefondet som tidl. hadde sagt at de hadde kastet ut alle produsentene har ENNÅ flere SVIN på skogen!

overasker meg ikke i og med at norge er såpass integrert med usa om dagen

Lenke til kommentar

USA-hat? Norsk ungdomskultur bærer jo først og fremst preg av å være sterkt gjennomamerikanisert, spesielt tydelig er dette innen populærkultur. "USA-hat" som en motegreie blir nesten et oxymoron i et slikt perspektiv.

Med mindre begrepsbruken siktet til sterk uenighet med Bush-administrasjonenes utenrikspolitikk. Den er det mange som har sterke meninger mot. Men å kalle det USA-hat er er fornærmelse mot den kulturen vi lever i, en fornærmelse mot USA og ikke minst en fornærmelse mot eget begrepsapparat. De fleste strømninger fra USA blir omfavnet, slettes ikke hatet.

Lenke til kommentar

Cybbe, det er snakk om en løselig tolkning av verbet 'å hate' om jeg har tolket tråden riktig. Bare ta deg en tur til innlandet så blir man jo omtrent uglesett om man ikke stemmer rødgrønt og hater Bush (og dermed hele amerika :ermm:). Dette er et ungdomsfenomen, og det ligger gjerne ikke så mange rasjonelle tankebaner til grunn for dettet "hatet" mot USA og deres president.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke til om aat det er tøft å hate USA nå.

Når du spør mange hvorfor de hater USA så får man ofte som svar at "Bush er teit" eller noe i den duren.

Det er vel kanskje ikke så rart heller. Norsk media er veldig flinke til å fokusere på alt det negative som skjer i USA.

Personlig ferierer jeg ofte i USA, og jeg har flere venner som bor og jobber der borte, og jeg har et veldigh godt inntryk av amerikanere. De er positive, og veldig hyggelige. Det er selvsagt idioter der borte også, men det er det jaggu her i Norge og!

Lenke til kommentar
De fleste nevner Bush som grunn til å hate USA. Men er det virkelig riktig å mislike mange hundre millioner mennesker på grunn av de feilene én mann har gjort?

[...]

Jeg er selv pro-amerikansk, og lurer oppriktig på hvor dette hatet kommer fra. Og om det er nødvendig å hate et helt land på grunn av Bush sine politiske misser.

8470684[/snapback]

Hva vil det egentlig si å være "pro-amerikansk"?

Først velger du å kritisere folk som generaliserer, og så gjør du nøyaktig det samme du klager over litt lenger nedenfor :roll:

Lenke til kommentar
Cybbe, det er snakk om en løselig tolkning av verbet 'å hate' om jeg har tolket tråden riktig. Bare ta deg en tur til innlandet så blir man jo omtrent uglesett om man ikke stemmer rødgrønt og hater Bush (og dermed hele amerika :ermm:). Dette er et ungdomsfenomen, og det ligger gjerne ikke så mange rasjonelle tankebaner til grunn for dettet "hatet" mot USA og deres president.

8473649[/snapback]

Om de bare kunne la folk være i fred, kanskje de ikke hadde hatt så mange grunner til å bli hysteriske. :cry:

what comes around goes around:\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...