Tee-Zee Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har de siste par årene notert meg at det vokser et sterkt hat mot USA som stat, boikott av alle amerikanske varer osv. Dette gjelder som oftest ikke ting som direkte har noe med USAs kriger rundt om i verden, men det virker som om mange mener at alle amerikanere er idioter p.g.a. Irak og Afghanistan-krigene. De fleste nevner Bush som grunn til å hate USA. Men er det virkelig riktig å mislike mange hundre millioner mennesker på grunn av de feilene én mann har gjort? Og vet disse menneskene virkelig hva Bush har gjort? Eller vet de bare det de har lest i media? Der står det jo som oftest bare om det negative. Mannen har da gjort noe positivt også. Eller? Jeg er selv pro-amerikansk, og lurer oppriktig på hvor dette hatet kommer fra. Og om det er nødvendig å hate et helt land på grunn av Bush sine politiske misser. Og dette har sikkert vært oppe før, men jeg vil gjerne få til en debatt her. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det er veldig inn å "hate" USA, særlig blandt tenåringer som ikke helt forstår betydningen av ordet hat. I min bok får personer som slenger ut setninger som "Jeg hater Bush" strykkarakter. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har lagt merke til mye av det du sier selv, og syns det blir feil å skylde på en hel nasjon. Ja, det er mange dumme og idiotiske personer i USA, men det gjelder langt fra alle. Uheldigvis er det bare disse personene som blir fremstilt i media, og Bush har fått et "Jeg-er-dum"-stempel. Jeg velger å tro at Bush har gjort noe positivt. Han ble jo gjenvalgt! Noe må han da ha gjort som fikk halvparten (var det ikke noe sånt?) til å stemme på han en gang til. Jeg vil også legge til at jeg ikke tror på en eneste av konspirasjonteoriene om 11. september. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Flott at det finnes noen som er enige med meg også. Virker ikke alltid slik. Han har gjort mye bra for det amerikanske samfunnet, det er hvertfall det jeg har fått høre fra de som faktisk bor der. Noen konkrete eksempler har jeg dog ikke akkurat nå. Er det noen som faktisk har sett noe som helst pro-amerikansk i media de siste årene? Jeg føler meg sett ned på som kapitalist av og til. Det er mote å være venstreradikal, og dermed ha en antiamerikansk holdning. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Grunnen til at vi ikke ser så mye pro-amerikansk i media er da selvsagt fordi mesteparten av media er venstrevridd, venstreradikal mener jeg er å ta i litt vel mye. Av dagens regjeringspartier er det kun ett parti som til en viss grad kan kalles sosialistiske (SV). Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg vil bare uttrykke min støtte til trådstarter. Begynner å bli lei både vinklingen til media, og synet til en del folk som aldri har satt sin fot i USA. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg føler meg sett ned på som kapitalist av og til. 8470898[/snapback] Det er nok fordi mange "kapitalister" rett og slett er tenåringsgutter som skal tøffe seg og provosere norsklærerinnen sin. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Jeg er faktisk ærlig og redelig kapitalist. Kall meg tenåringsgutt om du vil, men jeg mener at de fleste av de som har tatt et politisk standpunkt når de er 19 år gamle faktisk står for det. Men det er selvfølgelig også mange som sier ting kun for å provosere. Det finnes da i begge ender. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 USA-hat er ikke akkurat noen ny ting. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Synes mer att venstreradikale er mer passende for beskrivelsen over. Alle "gutta," var kommunister da vi var rundt 14 år og syntes det var kjempetøft og heiet på allt det røde. Etterhvert gikk det vell opp for oss hvor på tryne det hele var og alle skiftet synspunkt og ble mer moderate i våre synspunkter Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har aldri interessert meg særlig for politikk, og heller ikke satt meg inn i det så jeg vet ikke hvilket standpunkt jeg har tatt/skal ta. Jeg har jo meninger, men jeg forbinder meg ikke med et politisk parti. Dette har vel egentlig ingen ting med emne å gjøre, menmen. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg tror vi hater USA fordi de ikke er oss. Når det kommer til Bush er det slik at han er veldig lett å gjøre narr av. Men han er nok ikke dum eller ond som mange vil ha det til, han er nok bare inkompetent. Jeg syns det verste han har gjort er å kaste bort den enorme internasjonale sympatien etter 9/11 og kjøre hovedsaklig en unilateral linje innen utenrikspolitikken. Hadde han innsett at USA ikke klarer å redde verden alene og ikke hadde støtt de vestlige allierte bort fra seg tror jeg verden hadde vært litt bedre i dag. Forresten: hva legger dere i å være pro-amerikansk? For det kan høres ut som kun det motsatte av å være anti-amerikansk hvor man ukritisk hater USA uten å egentlig sette seg inn i sakene. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Man har vel hatet USA så lenge de har vært en supermakt. Storbritannia ble hatet da de eide verden. Og om en ny supermakt vokser frem blir nok den tilsvarende mislikt. Hipt å være venstre-radikal? I forhold til hva da? Ingen som vet om de glade AKP-dagene? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Inkompetent? Mannen har klart å bli valgt og gjenvalgt som president i verdens mektigste land, han er nok heller den rake motsetningen til inkompetent. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Så hvis du klarer å vinne valget er du automatisk en kompetent president? Edit: (Dessuten strides det vel om han egentlig vant ved første valget.) Endret 25. april 2007 av Polluks Lenke til kommentar
McFly Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg er faktisk ærlig og redelig kapitalist. Kall meg tenåringsgutt om du vil, men jeg mener at de fleste av de som har tatt et politisk standpunkt når de er 19 år gamle faktisk står for det. 8470976[/snapback] Det er jo i tenårene folk har minst empati og sympati for det som er annerledes, noe som gjerne gjør at folk blir "kapitalister" eller kommunister i den alderen. En ærlig og rederlig "kapitalist" finnes ikke, da de hevder slike latterlige standpunkt som "naturgitte rettigheter", et konsept de ikke engang selv klarer å forklare hva er for noe. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Så hvis du klarer å vinne valget er du automatisk en kompetent president? 8471104[/snapback] Du er ihvertfall ikke inkompetent når du vinner valget to ganger på rad. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Så hvis du klarer å vinne valget er du automatisk en kompetent president? Edit: (Dessuten strides det vel om han egentlig vant ved første valget.) 8471104[/snapback] Det kan strides så mye man vil om det, faktumet er at han vant valget fullstendig klart mtp. reglene som råder i USA. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Det kan strides så mye man vil om det, faktumet er at han vant valget fullstendig klart mtp. reglene som råder i USA. 8471176[/snapback] De jukset : "Governor Jeb Bush and his Secretary of State, Katherine Harris, ordered local elections supervisors to purge 64,000 voters from voter lists on the grounds that they were felons who were not entitled to vote in Florida. As it turns out, these voters weren't felons, or at least, only a very few were. However, the voters on this "scrub list" were, notably, African-American (about 54 percent), while most of the others wrongly barred from voting were white and Hispanic Democrats." http://www.mediachannel.org/views/whistleblower/palast.shtml ( Edit : Ny link ) Endret 25. april 2007 av Kubin Lenke til kommentar
nilox Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Du er ihvertfall ikke inkompetent når du vinner valget to ganger på rad. 8471159[/snapback] Så alt man trenger å gjøre er å vinne valg for å bevis at man er kompetent som president. Hmm, interessant. Det er selvsagt ikke andre faktorer som spiller inn slik som motstanderen har dårligere valgkampanje (kerry var jo slik en vag flip-flopper), ståsted innen spørsmål om abort osv. Nei det er nok automatisk den beste som blir valgt. Uansett var dette med inkompetanse hovedsakelig med tanke på utenrikspolitikk. Dere trenger ikke å være lei dere for Bush er ikke den første som ikke har visst hva han driver med når USA skal involverere seg i utlandet. Men svar meg på dette er dere snill: Forresten: hva legger dere i å være pro-amerikansk? For det kan høres ut som kun det motsatte av å være anti-amerikansk hvor man ukritisk hater USA uten å egentlig sette seg inn i sakene. 8471042[/snapback] For om det er slik at å være pro-amerikansk betyr at man ukritisk elsker USA uansett skjønner jeg ikke hvordan man er bedre enn disse venstrevridde menneskene dere snakker om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå