Gå til innhold

Vil forby banning i musikk


Juden

Anbefalte innlegg

Hentet fra VG:

 

Hip hop-gründer Russell Simmons (49) vil oppdra rapperne.

 

SJEFEN BEFALER: Russell Simmons vil at rapperne skal bli penere i språket. Foto: AP

Eksterne lenker: Def Jam - offisiell hjemmeside

 

Grunnleggeren av plateselskapet Def Jam har valgt seg ut enkelte ord han mener ikke hører hjemme i populærmusikken, og da rap og hip hop spesielt.

 

Det er spesielt tre ord, som er svært vanlige i raptekster, Simmons har lagt sitt hat på.

 

«Niggas», «hos» og «bitches» bør ifølge plateselskapgründeren holdes utenfor tekstene fremover.

 

Sosialt ansvar

 

- Vi mener disse ordene aldri bør forekomme i sangtekster. Å holde disse ordene borte er en klar beskjed om at vi vil at musikkbransjen skal påta seg et større sosialt ansvar, sier Simmons til AP.

 

Så spørs det om Ghostface Killah, Method Man og Ludacris, som alle er på Simmons' plateselskap, vil følge sjefens oppfordring.

 

 

Er dette bra eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med skiltene syns jeg grenser til tragisk. Er det virkelig nødvendig å bruke flere millioner på at et fåtall skal bli fornøyde? Nesten alle jenter/damer jeg har spurt svarte at de ikke bryr seg om mannen på fotgjengerskiltene har hatt eller ikke.

 

Ontopic: Jeg syns fortsatt ikke det er en god nok grunn til å forby visse ord. Hadde dette vært for 50 år siden, så kunne det ha vært mer aktuelt. Men nå lever vi i en tid hvor man finner ut av alt man vil, hvis man bare prøver. Dessuten kommer ikke samtlige rappere til å slutte å bruke disse ordene, bare fordi en herr Simmons forbyr sine musikere det.

Lenke til kommentar

Jeg synes godt at de 3 eksempel ordene kunne ha blitt forbudt, eller iallefall mindre brukt, med tanke på hva de egentlig betyr og i hvilke sammenhenger de brukes.

Det er om jeg skulle a gått rundt og kalt asiater for "gulinger" eller jenter for "horer" liksom.

 

Men jeg hører ikke på Hip-hop uansett, så har egentlig ikke så mye å si for meg, men godt å høre at noen i hip-hop miljøet faktisk vil være forbilder, og ikke idioter.

 

Det går fatkisk an å lage bra musikk uten å bruke skjellsord, ikke at jeg skal være "moder plettfri", men hip-hop nå til dags (iallefall kommers sådann) bruker jo nesten bare banning i sangene, så synes egentlig det høres greit ut.

 

 

(jaja freedom of speech osv osv).

 

Men jeg sier det igjen, så lenge de ikke begynner å "disse" metal så bryr jeg meg egentlig ikke.

Lenke til kommentar

Sensurering av musikk er bare sprøyt. Det er som sagt tidligere i tråden folks eget valg om å høre på den musikken de selv vil, og det finnes veldig mye musikk uten banning dersom det er så viktig. Dessuten, dersom man skal sensurere, hvem skal bestemme hva som skal sensureres? Det blir sikkert en gruppe bekymrede (og kristne) foreldre ala PMRC i USA, som rakker ned på alt som de oppfatter som galt.

Hvorfor skal vi heller sensurere metallgrupper da? Ekstreme tekster finnes innenfor alle sjangre, og for å sette det litt på spissen: Er det virkelig verre med blasfemiske tekster (som spesielt mange svartmetallgrupper bruker) enn tekster om hvordan man skal ta fire kvinnfolk på en gang med tvang mens man røyker hasj? Dette var veldig satt på spissen, men poenget er at man kan definitivt ikke skille mellom sjangre.

 

Nei ærlig talt, det er en grunn til at vi har ytringsfrihet her i landet. Nei til sensurering av musikk.

Lenke til kommentar

Dette har jo en bakgrunn som VG velger å ikke nevne, som har skapt mye diskusjon i USA den siste tiden. Kort fortalt var det en hvit radiovert som kom med uttalelser mot et kvinnelig basketballag, som han hadde tatt rett fra hiphop-vokabularet og som han ikke skjønte at kom til å bli oppfattet som rasistisk. Problemstillingen har vært oppe flere ganger i det siste, bl.a. når man for kort tid siden skulle forsøke å forby n-ordet etter "Kramer" sin utblåsning. Noe av poenget er at man ønsker å forhindre at hiphop-ord blir oppfattet som allment godkjente av hele samfunnet, og at det skal bli vanlig for hvite i USA å bruke ord som "nigga", noe som fortsatt ansees som dypt støtende (ref. Kramer-uhellet).

 

Med statusen hiphop har i dagens mainstream-musikk i USA ser jeg det poenget, men jeg mener det blir feil å sensurere. Blir litt som "Yo Mama" på MTV. Vitsene mister trøkket når banneord er ulovlig. En sensurert raplåt på radio/MTV mangler noe.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...