Gå til innhold

Støyende Plasma TV

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Philips 42pf5331 plasma TV, og syns at den støyer ganske høylytt til tider. Det kommer en bzzzz lyd jevnt og trutt fra tvn, selv om lydvolumet er av. Jeg kan høre det også fra sitteavstand. Men støyen er selvsagt mer merkbart jo nærmere tvn jeg kommer.

Ettersom det jeg har forstått så skal det støye litt mer fra plasma tver enn fra LCD (stemmer dette?). Er det noe man kan gjøre med det, eller må man bare leve med det? Jeg føler også at Tvn min avgir mye varme hvis den har stått på en stund. Er dette også normalt?

Jeg har hatt den i snart et år. Den første TVn jeg fikk av Elkjøp støyet på akkurat lik måte ved kjøp, og dermed fikk jeg den byttet ut med denne, som fikk dette problemet først nå. Egentlig så virker det nesten som om problemet kommer og går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er naturlig av enkelte modeller av plasma-tv lager mer støy enn f.eks. LCD-tv. Mange plasma-tv har jo vifter for å håndtere den høye varmeutviklingen (som igjen er et resultat av høye spenninger og strømforbruk). Transformeringen av spenningen vil jo også kunne generere høyfrekvent sus.

Lenke til kommentar
Det er naturlig av enkelte modeller av plasma-tv lager mer støy enn f.eks. LCD-tv. Mange plasma-tv har jo vifter for å håndtere den høye varmeutviklingen (som igjen er et resultat av høye spenninger og strømforbruk). Transformeringen av spenningen vil jo også kunne generere høyfrekvent sus.

8483226[/snapback]

Jeg tror det er det sistnevnte som forårsaker det, er det noen mulighet for at jeg kan dempe susen?

Lenke til kommentar

Som nevnt er det vanlig med slike høyfrekvente lyder på flere modeller. Tviler sterkt på at du vil kunne reklamere eller kreve garanti-reparasjon av den grunnen. Støyende drossler vil evt kunne lakkeres for å begrense støyen, men det blir bare eksperimentering som jeg absolutt ikke vil anbefale deg å gjøre selv. Og skal et verksted gjøre det, vil det koste deg. Du kan jo høre med et verksted for moro skyld...

Lenke til kommentar

Jeg opplever akkurat det samme som trådstarter. :( Jeg har Samsung 42" plasma skjerm. Modellen heter PS42Q7H.

Jeg vurderer sterkt å bytte til LCD pga. støyen. Har fått retur på TV'en, men jeg må jo ned i størrelse fordi LCD rett og slett koster mer enn plasma til samme pris.

Bør jeg leve med støyen, eller rett og slett godta mindre skjerm og bytte til LCD?

Lenke til kommentar
Ein TV skal ikkje støye uansett. Vi fekk reperasjon på ein LCD i fjor som lagde ulyder. Ingen problem var det, men vi måtte vente 1 måned.

8532997[/snapback]

Hva er kilden til dette utsagnet? Hvilket bransjeorgan har fastsatt det, eventuelt hvor i Norges Lover står det?

Selvsagt er det ikke noe som sier at en TV ikke skal støye.

Lenke til kommentar

Ein TV som støyer, oppfører seg ikkje normalt. Då vil eg sei at det er ein feil på produktet. Dessuten så er det ikkje lov å selgja TV utan å fortelja at det støyer. Butikkselgaren kan nekte og sei at dette er normalt, men der ville eg ha vore såpass ueinig å gått til forbrukerrådet og lagd ein sak ut av det. Ein TV skal ikkje støye uansett korleis ein vrir og vender på det.

I vårt tilfelle så var det straumforsyninga som lagde buzzelyd. Dette blei fiksa og når høyrer eg ingenting frå den.

Lenke til kommentar

Dette er et kjent problem med mange tv'r, dette er ikke sånn tv'n er ment å være. Årsaken til dette er strømforsyningen som ved spessielt helt hvite bilder vil lage en suselys. Derfor varierer lyden på suset, jo mer hvitt jo mer sus. Kontakt forhandleren og forklar problemet med susingen, om forhandleren nekter å reparere, gå til forbrukerrådet :thumbup:

Men det vil nok ordne seg,

MVH en lykkelig Panasonic

42" PV60 eier :D

Lenke til kommentar
reparere, gå til forbrukerrådet :thumbup:

Men det vil nok ordne seg,

MVH en lykkelig Panasonic

42" PV60  eier :D

8567341[/snapback]

Greia er jo at jeg får full retur på TV'en, men at jeg ikke fritt kan bytte til tilsvarende modell i LCD uten å legge imellom noen ekstra penger. Jeg må også ned 2" i størrelse, noe jeg liker dårlig. Synes at 42" er helt passe størrelse for film i stua :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...