Gå til innhold

Melk, hvor lenge kan den stå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lukt på den. Lukter den helt fint så smaker du på den. Smaker den helt fint så drikker du, den så lenge det ikke er klumper i den.

8470365[/snapback]

Menge er slik at de drikker den, og merker ingenting, og så ser du på utløpsdatoen og der at den gikk ut dagen før, og så bare "Fy f***, den skate dritt" :whistle:

Tror jeg er litt sånn selv :p

Lenke til kommentar

Husker fra barneskolen at melken vi abbonerte på, av og til hadde tendenser til å vært enten dårlig oppbevart eller gått ut på dato når vi fikk den. Var ikke akkurat deilig å få servert julegrøt på kartong :p

Lenke til kommentar
ser det at Melk fra Tine blir sur med en gang utløpsdatoen går ut, mens Q-melk gjerne varer i flere dager etter utløpsdatoen før den blir sur... har vel noe med produksjonmetode etc.

8470041[/snapback]

Min erfaring er faktisk stikk motsatt. Jeg bruker melk utelukkende til matlaging, så det hender ofte at jeg må kaste uåpnede kartonger når utløpsdatoen er nådd. Jeg kan ikke huske sist gang jeg lempet klumpete eller sur melk fra Tine, men 8 av 10 ganger er melka fra Q dårlig når jeg lemper den.

Dette har vel kanskje noe med hvilket lokalt meieri melka kommer fra, regner jeg med...

Lenke til kommentar

datoene er bare en rettledning..

2-3 dager er bare piss.. Dette kommer ann på hvor mye melken har gått utenfor temperaturområdet (maks 4 grader C..)

Og åpnet du den samme dag som den ble produsert så er det ikke sikkert den holder til utløpsdatoen..

Lar du melken stå på kjøkkenbenken når du lager mat, eller på frokostbordet når du spiser, så er det klart at den fort blir dårlig.. tar du melken du skal ha, og setter den tilbake holder den seg drit lenge..

uåpnet er den like god etter 14 dager, hvis ikke kjølekjeden er brutt..

åpnet så er det ihvertfall mer enn 2-3 dager, men alt har med temperaturen å gjøre..

hvilket meieri det er som har lagd den, og om den har hatt lang transporttid eller whatever har jo ikke noe å si.. det er kjølebil, og den er pasteurisert og homogenisert, og så tappet.. det er ikke sånn at tine har en mer uren måte å lage melkk på, enn q-melk.. klart de har den beste kvaliteten og den beste løsningen på ting.. alle sammen..

har ikke hørt om langtidsholdbar ku-melk.. men mulig det også finnes.. laktoseredusert melk er vel kanskje langtidsholdbar? (i og med at det ikke blir kjøpt mye av den) du får ihvertfall langtidsholdbar geitemelk, om det er fordi geitemelka bare er sur, eller om de har gjort noe mer med den vet jeg ikke :p

Lenke til kommentar
åpnet så er det ihvertfall mer enn 2-3 dager, men alt har med temperaturen å gjøre..

Jepp, men så er det også ganske mange som har noe for varme kjøleskap, har jeg inntrykk av. Det er også 'mitt', det vil si, SiB sitt, og følgelig varer ikke melka noe lenger enn den skal i alle fall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...