Gå til innhold

Problemer med harddisk (2)

Anbefalte innlegg

Har postet dette en gang før men det hjalp ikke noe særlig. Prøver derfor igjen.

Har en Seagate Barracuda 7200.8 harddisk med 250 GB.

Den virker ikke og jeg finner den ikke i BIOS. Kan det hende at jeg må laste ned en driver eller lignende for å få den til å virke? I tilfelle, hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Er den en formatert disk? Eller skal du formatere den? ta en titt på :

1 start

2 høyre klikk min datamaskin

3 velg "behandle" punkt nr 4

4 lagringsplass

5 diskbehandling

Se om du ser disken der, du må gjerne formatere den på nytt, kan hende det er no feil der, att den ikke er aktiv eller no (husker ikke helt hva som kan være feil der.)

Frode

Lenke til kommentar

Hei

Den er selvfølgelig koblet til korrekt også ;)? Hvis du har kabinettet åpent, kan du jo kjenne på hdd'en om den spinner? Svak vibrering.. det er jo strengt tatt ikke å anbefale å stikke hendene inn i pc'en som har strøm på men men... :)

Sjekk alle kabler s-ata/ide og strøm, kan jo være feil der også?

Frode

Lenke til kommentar

Hei

Ok, da har den iallefall strøm :) Sjekk s-ata/ide tilkoblingen da? Se att alt er koblet slik det skal, det er vel kanskje s-ata disk? Slå av power helt av, ta gjerne ut strøm'en ut bak først.

Sjekk s-ata kabelen om den er koblet på hk skikkelig, evt skikkelig i hdd'en. Hos meg så hadde s-ata punktet på ett hk problem, så jeg fikk ikke brukt den disken på det punktet på hk'et.

Bytt til en annen som ikke er OS disk da, og prøv der

Frode

Lenke til kommentar

Tror ikke det er nødvendig. Hadde nemlig en fyr på besøk som fikset harddisken rett etter formatering. Husker ikke helt hva han gjorde men det var ingen vanskelig operasjon han gjorde. Dette er et par år siden nå da men... Flere forslag?

Lenke til kommentar

- Sjekk at kontrolleren disken henger på faktisk er aktivert (evt. heng den på en kontroller/port du VET fungerer).

- Prøv disken i en annen PC.

- Prøv med annen datakabel.

Så lenge du ikke finner disken i BIOS, så hjelper det ikke med all verdens programvare.

Lenke til kommentar
BIOS Configuration

Most new computers will automatically detect devices through the system setup program (CMOS or BIOS). As the system starts, the auto-detect feature will display the drive model number on screen. Seagate drives will have an "ST" prefix.

Note: Some Serial ATA BIOS have a system setup that is not contained within the normal motherboard BIOS. If this is the case, the Serial ATA drive will only be displayed in this Serial ATA BIOS. Please consult the motherboard or Serial ATA controller documentation for assistance with entering into the Serial ATA BIOS.

Important: Special note for users of a RAID host adapter. Many SATA RAID host adapters require that a drive be assigned to an array before it will allow the operating system to see the drive. See the host adapter's documentation to determine how to assign the drive to an array.

Other Tips

Confirm the Serial ATA channels are enabled. Most motherboard setup utilities allow users to disable the Serial ATA ports. If the controller does not detect the drive, look to confirm that all Serial ATA ports are enabled.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...