KongRudi Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Tråden handler om homebrew, det er bare Sony som lar deg kjøre egen kode på konsollen foreløbig. <ironi> Dersom du har XNA Game Studio Express som er GRATIS. Og har lagd ett fantastisk spill som f.eks. sier 'Hello world!' på skjermen din. Da trenger du bare betale 99$ i året for at det overhodet skal virke på din egen 360. Du blir da medlem i XNA "Creators Club". og du er da en lisensert 360-utvikler. Hvis du vil at 'Hello world'-spillet ditt skal virke i to år på din egen 360, koster det deg 198$. Dersom kameraten din har lyst til å prøve 'Hello World' spillet du har lagd på sin 360, må han ha tilgang til kildekoden til 'Hello World' spillet ditt, i tillegg til han også må betale 99$ til Microsoft, fordi han også må være en utvikler for å kunne spille 'Hello World'-spillet ditt. Dette er selvfølgelig MYYYYE bedre en gratis Cell SDK, som inneholder både Full system simulator, GNU compiler toolchain, IBM XL C/C++, IBM Octopiler, hvor du har tilgang til alt utenom Nvidia RSX sin 3D hardware akselrasjon. </ironi> XNA Framework Windows-versjonen, kan kanskje være intressant for evt. programspirer, hvor du slipper å være en lisensert utvikler for å kunne kjøre spillene du har lagd, men i en homebrew diskusjon på konsoll har det ingenting å gjøre. Lenke til kommentar
Swoofah Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 XNA Framework Windows-versjonen, kan kanskje være intressant for evt. programspirer, hvor du slipper å være en lisensert utvikler for å kunne kjøre spillene du har lagd, men i en homebrew diskusjon på konsoll har det ingenting å gjøre. 8474892[/snapback] Amen og hele sullamitten til det Lenke til kommentar
trydis Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 ..-men i en homebrew diskusjon på konsoll har det ingenting å gjøre. 8474892[/snapback] Så du mener at hvis jeg lager et spill med XNA til 360'en så er det ikke homebrew, bare pga. at det ikke er gratis? Xbox 360 Microsoft has released a free Software Development Kit (SDK) to would-be homebrew programmers. This SDK, called XNA Game Studio Express is a free version of the SDK available to professional development companies. Microsoft has announced that the games written with XNA Studio Express will be made available -- for no cost -- to all Xbox 360 owners, an announcment is due in Q3 2007. This will provide access to content creators (homebrew developers) access to its target audience of Xbox 360 owners. It is believed that a new "XNA Community" blade will appear in the console's Dashboard, similar to the Xbox Live Arcade. On the March 20, 2007 it was announced that a hack using the previously discovered Hypervisor Vulnerabilty in the Xbox 360 kernel versions 4532 and 4548 had been developed to allow users to run XeLL, a Linux bootloader. The current hack is beyond the average user and requires an Xbox serial cable and a flashed DVD Drive firmware, however Felix Domke the programmer behind XeLL has announced the development of a live bootable Linux cd suitable for novice users. If and when such a distribution becomes available it should make the 360 a popular platform for homebrew developers, particularly in light of the hypervisor/hardware limitations when running Linux on the PlayStation 3. A group independent of Microsoft is working on the means to run homebrew code, as part of the Free60 project. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 ..-men i en homebrew diskusjon på konsoll har det ingenting å gjøre. 8474892[/snapback] Så du mener at hvis jeg lager et spill med XNA til 360'en så er det ikke homebrew, bare pga. at det ikke er gratis? 8475934[/snapback] Ja. Hvis du i teorien hadde hatt evner til å lage ett spill i XNA, og deretter planla å gi det ut på 360. Da ville det vært ett spill fra den lisenserte 360-utvikleren 'trydis', som andre lisenserte 360-utviklere kunne bruke. Jeg kunne altså lastet ned din source-kode og compilert 'spillet ditt' på min egen 360, dersom jeg også var en lisensert utvikler altså medlem av XNA Creators Club. :-/ Eneste forskjellen på å kjøpe 'God of War' fra Jaffe og vennene i Sony Santa Monica, er at der slipper _brukeren_ å være en lisensert utvikler.. Lenke til kommentar
trydis Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Som du ser i det jeg siterte blir det gratis å kjøre homebrew spillene på X360. Og ja, jeg har evner til å lage et spill i XNA, da jobben min består av å utvikle programvare på .NET plattformen, altså bl.a. i C#. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Som du ser i det jeg siterte blir det gratis å kjøre homebrew spillene på X360. Og ja, jeg har evner til å lage et spill i XNA, da jobben min består av å utvikle programvare på .NET plattformen, altså bl.a. i C#. 8476402[/snapback] siter i vei du, det er på Windows det er GRATIS.. men vi snakker konsoll her, og her er ett utdrag fra ofte spurte spørsmål på Microsoft sine sider.. som jeg har understreket relevant informasjon. Kilde: http://msdn2.microsoft.com/en-us/directx/aa937793.aspx Q: How much does XNA Game Studio Express cost? Is there a difference between Windows and Xbox 360 development? A: Visual C# Express, the XNA Game Studio Express tools and runtime environment for Windows are all FREE. To develop, debug and/or play games on the Xbox 360, however, you must have an XNA Creators Club subscription purchased directly from the Xbox Live Marketplace. Two subscription options are available: $99 per year or $49 per four months. Så du tar feil, og jeg har rett.. haha. Endret 26. april 2007 av KongRudi Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Så du tar feil, og jeg har rett.. haha. 8476930[/snapback] Eller du kan lære deg å lese? sitatet til trydis sier at det vil bli gratis for 360 også. Lenke til kommentar
trydis Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Stemmer det Darth MToffy, jeg sa og siterte "vil bli". Så du var nok litt raskt på avtrekkeren der KongRudi Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Så du tar feil, og jeg har rett.. haha. 8476930[/snapback] Eller du kan lære deg å lese? sitatet til trydis sier at det vil bli gratis for 360 også. 8477103[/snapback] I motsetning til enkelte andre kan jeg lese, hvis du leser på toppen av siden her, siste ordet på første linjen, så ser du at jeg også snakker i nåtid, kan illustrere litt enklere hva diskusjonen går i under; Tråden handler om homebrew, det er bare Sony som lar deg kjøre egen kode på konsollen foreløbig. 8474892[/snapback] Så du mener at hvis jeg lager et spill med XNA til 360'en så er det ikke homebrew, bare pga. at det ikke er gratis? 8475934[/snapback] Da ville det vært ett spill fra den lisenserte 360-utvikleren 'trydis', som andre lisenserte 360-utviklere kunne bruke.Jeg kunne altså lastet ned din source-kode og compilert 'spillet ditt' på min egen 360, dersom jeg også var en lisensert utvikler altså medlem av XNA Creators Club. :-/ Eneste forskjellen på å kjøpe 'God of War' fra Jaffe og vennene i Sony Santa Monica, er at der slipper _brukeren_ å være en lisensert utvikler.. 8476300[/snapback] Ja, han siterte en engelsk tekst om at det skal bli annerledes om ett halvt år. Men så lenge det står på Microsoft sine sider at de må betale for rettighetene til å kjøre koden sin på 360, så er det ikke homebrew. Co-founder i Terrasoft (Kai Staats) som er de Sony ansatte til å lage en Linux-build, sier at de jobber hardt med 3D akselrasjon på RSX til YDL, http://www.gametrailers.com/umwatcher.php?id=48980 Det betyr ikke at det er 3D hardware-akselrasjon på YDL, og at alle de som klager over mangelen på det her i forumet tar feil. :-/ Det er altså ikke RSX 3D Hardware-akselrasjon på YDL nå, selv om Kai Staats sier de jobber med det. Og for å kjøre XNA-kode på 360 nå, må du kjøpe utvikler-lisens ifølge Microsoft sine sider ihvertfall, som jeg linket til, kan godt hende de kommer med en annonsering slik som trydis sin tekst sier, i tredje kvartal. Men som du ser så snakker jeg om hvordan det er foreløbig. :-/ Sitatet til trydis sier heller ingenting om det er åpent for alle å levere inn 'XNA bidrag, som havner inn på den XBox-live lignende greia på dashboardet, som det kanskje skal bli, eller om du må kjøpe medlemskap i Creators Club, for å kunne spre 'homebrew'et ditt'.. :-/ . Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Synes folk svartmaler XNA voldsomt nå, en snakker om teknologi som er i en tidlig fase. Community-greier vil komme senere, førsteprioritet har overraskende nok vært å lage gode verktøy for de som er interessert i å ta dem i bruk. Om mulighet til å sende spill til venner over Xbox Live, etc, kommer et halvt år senere, et par måneder give and take, har lite å si, å lage spill på hobbybasis tar tid når en har noenlunde ambisjoner. Er ikke før etter en sånn periode at de virkelig gode titlene vil komme i hopetall. (Tror høsten kan bli veldig spennende sånn sett.) Skal forsåvidt si meg enig i at å kalle XNA homebrew kan bli å strekke definisjonen litt, både på grunn av fokuset på indie-spill fremfor andre (tidvis mer lyssky) programtyper, og at en besitter et offisielt støttet verktøysett som kommer ganske nær "proffe" 360/PS3-devkits. Indie er vel et bedre ord. Men den voldsomt ensidige fremstillingen av abonnementet blir feil; det er kun rettet mot entusiaster og utviklerne, ikke potensielle spillere av indie-spillene. En løsning for dem vil komme senere. Og en får mye igjen for abonnementet; for eksempel lisens på kommersielle spillmotorer og verktøy; og andre eksklusive ressurser. Kan bli interessant om Sony skulle lansere noe konkurrende, men de ville få veldig hard konkurranse; en kan si mye negativt om Microsoft, men en ting de virkelig kan er å lage gode verktøy og utviklerstøtte. Endret 26. april 2007 av Cryovat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå